Η κόλαση είναι μια επιλογή: αυτή του να είμαστε μακριά από τον Θεό
Ο Πάπας Φραγκίσκος: η κόλαση συνίσταται στο να παραμένουμε για πάντα μακριά από «τον Θεό ο οποίος μας δίνει την ευτυχία», από «τον Θεό που μας αγαπά τόσο πολύ».
Η Εκκλησία σε ολόκληρο τον κόσμο σήμερα προσεύχεται και σκέφτεται το μυστήριο του θανάτου του Χριστού. Το Πιστεύω, η επίσημη ομολογία πίστεως που συνοδεύει τη ζωή των πιστών, μας υπενθυμίζει ότι ο Ιησούς «σταυρώθηκε, πέθανε και ενταφιάστηκε, κατέβηκε στον άδη». «ο Ιησούς – διαβάζουμε στην Κατήχηση της καθολικής Εκκλησίας – δεν κατέβηκε στον άδη για να ελευθερώσει τους καταδικασμένους ούτε για να καταστρέψει την κόλαση της καταδίκης, αλλά για να ελευθερώσει τους δίκαιους που είχαν προηγηθεί από αυτόν».
Πάπας Φραγκίσκος: η κόλαση είναι η απομάκρυνσή μας από τον Θεό
Αναφερόμενος στην κόλαση, ο Πάπας Φραγκίσκος κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας στη Santa Marta εξήγησε ότι «δεν είναι μια αίθουσα βασανιστηρίων». Η κόλαση – πρόσθεσε – συνίσταται στην απομάκρυνσή μας για πάντα από τον «Θεό που χορηγεί την ευτυχία», από τον «Θεό που μας αγαπά τόσο πολύ». Η κόλαση δεν αποτελεί μια καταδίκη, αλλά μια επιλογή. Ο Άγιος Πατέρας κατά τη διάρκεια της επίσκεψη του στην ενορία Santa Maria Madre del Redentore της Ρώμης το 2015 είχε αναφέρει μεταξύ άλλων: «Στην κόλαση δεν σε στέλνουν, πας μόνος σου, επειδή επιλέγεις να βρεθείς εκεί. Η κόλαση είναι η επιθυμία να απομακρυνθείς από τον Θεό επειδή δεν επιθυμείς την αγάπη του Θεού». «Ο διάβολος – είπε – βρίσκεται στην κόλαση επειδή εκείνος το θέλησε» και «είναι ο μόνος που είμαστε σίγουροι ότι είναι στην κόλαση». Είναι «ο καρπός μιας ανασυγκρότησης» και «όχι μιας πιστής μεταγραφής» – ανακοίνωσε το Γραφείο Τύπου της Αγίας Έδρας – όπως πράγματι ανέφερε η εφημερίδα «La Repubblica» στο χθεσινό άρθρο της το οποίο μεταξύ άλλων περιελάμβανε φράσεις που αποδίδονται στον Πάπα σχετικά με την κόλαση.
Η κόλαση δεν είναι ένας τόπος αλλά μια κατάσταση της ψυχής
Η Εκκλησία, στη διδασκαλία της, επιβεβαιώνει την ύπαρξη της κόλασης και της αιωνιότητάς της. «Δεν μπορούμε να είμαστε άχρηστοι για τον Θεό – διαβάζουμε στην Κατήχηση της καθολικής Εκκλησίας – αν δεν επιλέξουμε ελεύθερα να τον αγαπήσουμε. Αλλά δεν μπορούμε να αγαπήσουμε τον Θεό αν διαπράττουμε σοβαρές αμαρτίες εναντίον του, εναντίον του πλησίον μας ή του ίδιου του εαυτού μας». «Το να πεθάνουμε από την θανάσιμη αμαρτία χωρίς να μετανοήσουμε και χωρίς να αποδεχθούμε την φιλεύσπλαχνη αγάπη του Θεού – διαβάζουμε ακόμα – σημαίνει ότι θα παραμείνουμε για πάντα χωρισμένοι από εκείνον από δική μας ελεύθερη επιλογή». Ο Πατέρας Athos Turchi, καθηγητής φιλοσοφίας στη Θεολογική Σχολή της Κεντρικής Ιταλίας, υπογραμμίζει ειδικότερα ότι η κόλαση είναι μια κατάσταση της ψυχής:
Απ. – Η κόλαση δεν είναι ούτε ένας χώρος ούτε ένας τόπος: Η κόλαση είναι η κατάσταση της ψυχής όταν βρισκόμαστε μακριά από τον Θεό, γεμάτοι μίσος και σε αντίθεση με τον Θεό. Είναι η κατάσταση της ψυχής στην οποία βρίσκεται κάποιος όταν απορρίπτει τον Θεό. Αυτό είναι η κόλαση. Είναι σαν την απόγνωση ενός ατόμου όταν τα αγαπημένα του πρόσωπα δεν υπάρχουν πια. Τα δίκρανα, οι φλόγες της κόλασης, είναι για γέλια μπροστά στην απελπισία της ψυχής χωρίς τον Θεό, η οποία ξέρει ότι δεν θα τον ξαναδεί ποτέ ξανά.
Επομένως αυτή η κατάσταση απελπισίας είναι χωρίς ευσπλαχνία, χωρίς δυνατότητα συγχώρεσης…
Απ. – Ναι, επειδή, στην κόλαση πηγαίνουν μόνο εκείνοι που αρνούνται τη σωτηρία, όπως ο διάβολος. Ο διάβολος είναι εκείνος που εναντιώθηκε στον Θεό. Βιώνει την κόλαση, δηλαδή όλη την απόσταση από τον Θεό. Έτσι – λέει ο Ιησούς – εκείνοι που διαπράττουν αμαρτία ενάντια στο Άγιο Πνεύμα, δηλαδή που αρνούνται τη σωτηρία του Θεού, απορρίπτουν την ευσπλαχνία, γίνονται απόμακροι. Ελπίζω ότι υπάρχουν λίγοι που κάνουν αυτή την επιλογή. Ωστόσο, όπως έκανε ο διάβολος, μπορεί να κάνει το ίδιο και ένα ανθρώπινο ον. Είναι η κατάσταση της ψυχής, ή ενός όντος ή ενός πνεύματος όπως και του δαίμονα, που μισεί τον Θεό. Αυτό είναι η κόλαση.
Και οι ψυχές που απομακρύνονται από τον Θεό, πώς να αποφύγουν αυτή την αιώνια απελπισία;
Απ. – Αποδεχόμενοι την σωτηρία ως έργο του Χριστού. Όποιος δέχεται αυτή τη σωτηρία, εισέρχεται στη δυνατότητα επικοινωνίας και επιστροφής στην επικοινωνία με τον Θεό και γι αυτό αποφεύγει την κόλαση. Μερικοί θεολόγοι λένε ότι μετά τον θάνατο η ψυχή έχει μια τελευταία ευκαιρία να αντιμετωπίσει τον Θεό και εκεί υπάρχει η δυνατότητα επιλογής: ναι ή όχι. Αν είναι ναι, με κάποιο τρόπο εισέρχεται στη σωτηρία. Αν είναι όχι, απομακρύνεται από τον Θεό, από την κοινωνία του και εισέρχεται σε μια κατάσταση απελπισίας, δηλαδή ζει σε μια πραγματική κατάσταση κολάσεως. Η κόλαση βρίσκεται μέσα στην καρδιά του ανθρώπου, μέσα στην ψυχή του, στο μυαλό του. Δεν είναι σε κάποιο μέρος.
Μέσα στην καρδιά της ψυχής, αντίθετα, υπάρχει και η μεγάλη επιθυμία να δούμε τον Θεό…
Απ. – Όταν τον βλέπουμε είμαστε χαρούμενοι, έχουμε ειρήνη και ευτυχία. Είναι ακριβώς το αντίθετο. Όταν βρεθούμε με το αγαπημένο πρόσωπο, η ψυχή χαίρεται, ανοίγεται στη χαρά, στην ειρήνη, στην αγάπη προς τον άλλο. Όταν το άλλο πρόσωπο είναι γεμάτο μίσος, μας αντιμετωπίζει με εναντίωση, με κακία, με κακοήθεια, κτ.λ. Αυτό είναι η κόλαση. Το άλλο είναι ο παράδεισος.
Και η κατάσταση της ψυχής που βρίσκεται σε μια βαθιά απελπισία, είναι το αποτέλεσμα μιας επιλογής…
Απ. – Ο απόλυτος αμαρτωλός είναι εκείνος που απορρίπτει την σωτηρία του Θεού. Εμείς είμαστε ελεύθερα όντα, έχουμε τη δυνατότητα της αυτοδιάθεσης: εάν αποφασίσουμε να παραμείνουμε με τον Θεό, εισερχόμαστε στην κοινωνία της σωτηρίας. Αν αποφασίσουμε να τον μισήσουμε, να απομακρυνθούμε από αυτόν, βρισκόμαστε στην κόλαση. Ο Ιησούς μιλά γι αυτό στην παραβολή του ασώτου Υιού: ο υιός έφυγε για να κατασπαταλήσει τα πάντα. Μπορούσε είτε να επιστρέψει είτε να μην επιστρέψει: αν δεν επέστρεφε θα παρέμενε στην κόλαση. Επέστρεψε και αυτό του έδωσε τη δυνατότητα της κοινωνίας. Η κόλαση είναι η επιλογή που κάνει ο καθένας. Κανείς δεν μας καταδικάζει να πάμε στην κόλαση. Είναι μια προσωπική επιλογή. Εμείς πάντα έχουμε τη δυνατότητα να τα ξαναβρούμε με τον Θεό. Η απόρριψή του σημαίνει ότι πηγαίνουμε στην κόλαση.
Μετάφραση: ρφ