Τουρισμός, νέες τεχνολογίες τραβούν την προσοχή των ανθρώπων
Τα προϊόντα και οι υπηρεσίες τουρισμού «αποτελούν μέρος μιας βιώσιμης και υπεύθυνης ανάπτυξης, στο όνομα της οποίας θα πρέπει να προσανατολιστεί η ανάπτυξη του τομέα αυτού». Αυτό ελπίζει ο καρδινάλιος Peter Turkson, Πρόεδρος της Ρωμαϊκής Συνόδου για την Πλήρη Ανάπτυξη του Ανθρώπου, στο μήνυμά του για την Παγκόσμια Ημέρα για τον Τουρισμό στις 27 του Σεπτεμβρίου. Ωθούμενος από το θέμα της εκδήλωσης – «Τουρισμός και ψηφιακός μετασχηματισμός» – ο καρδινάλιος υπενθυμίζει πως η ψηφιακή καινοτομία στοχεύει στην «προώθηση της συμμετοχής, στην αύξηση της συμμετοχής των ατόμων και των τοπικών κοινοτήτων ώστε να επιτευχθεί μια έξυπνη και ισορροπημένη διαχείριση των πόρων».
Εργαζόμαστε για την βιωσιμότητα του τουρισμού
Ένας τομέας, αυτός του διεθνούς τουρισμού, ο οποίος τον περασμένο χρόνο κατέγραψε μια συνολική αύξηση 7%, ένα δεδομένο που συνεχώς αυξάνεται. Η ανάγκη για «τουριστική βιωσιμότητα», υπογραμμίζει ο Πρόεδρος, δεν πρέπει να υποτιμάται «από τη στιγμή που σε μερικούς ελκυστικούς και δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς βιώνουν τις αρνητικές επιπτώσεις ενός φαινομένου που αντιτίθεται στον υγιή και ισότιμο τουρισμό, τον λεγόμενο «υπερ-τουρισμό».
Εκπαίδευση για συνυπευθυνότητα
Οι τελευταίες τάσεις δείχνουν εξάλλου, ότι σχεδόν το 50% των ψηφιακών ταξιδιωτών ωθούνται και εμπνέονται από την παρατήρηση εικόνων και onlineσχολίων και το 70% συμβουλεύεται – πριν αποφασίσει – βίντεο και απόψεις ατόμων που έχουν ήδη ταξιδέψει. Η χρήση των ψηφιακών μέσων είναι επομένως μια «μεγάλη ευκαιρία» η οποία μας επιτρέπει να αυξήσουμε περισσότερο ικανοποιητικές υπηρεσίες για τα νέα αιτήματα, αλλά επίσης – συνεχίζει αναφερόμενος στην εγκύκλιο επιστολή “Laudatosi” – να εκπαιδεύσουμε στην «συνυπευθυνότητα για την κοινή μας κατοικία» στην οποία ζούμε, δημιουργώντας μορφές καινοτομίας για τη λειτουργική ανάκτηση των αποβλήτων, την ανακύκλωση και τη δημιουργική επαναχρησιμοποίηση που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος».
Η χρήση προσωπικών δεδομένων
Ωστόσο, πρέπει να αποφευχθεί η «εσφαλμένη και εξονυχιστική» χρήση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, η οποία παράγει «βλαβερές συνέπειες»: ειδικότερα «όταν πρόκειται για την παραγωγή και τη χρήση δεδομένων, ιδίως δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, τα οποία δημιουργούνται στον ψηφιακό κόσμο και στον κυρίαρχο ρόλο των αλγορίθμων που επεξεργάζονται τα ίδια τα δεδομένα. Αυτά με τη σειρά τους παράγουν πρόσθετα στοιχεία και πληροφορίες, σε διαφορετικά επίπεδα, που είναι διαθέσιμα ακόμη και σε εκείνους που σκοπεύουν να τα χρησιμοποιήσουν μόνο για χρήση εμπορική, προπαγανδιστική ή που έχουν σκοπούς και στρατηγικές χειραγώγησης».
Οι αλγόριθμοι, περισσότερο από «απλοί αριθμοί» ή «ουδέτερες ακολουθίες λειτουργιών», είναι «επεξεργαστές προθέσεων που επιδιώκουν ακριβείς σκοπούς» και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον καθορισμό επιλογών και αποφάσεων. Ως εκ τούτου, πρέπει να γίνεται σεβαστή και να διασφαλίζεται η «ελευθερία επιλογής των μεμονωμένων ατόμων», επιδιώκοντας ταυτόχρονα την πρόσβαση όλων σε ψηφιακά μέσα. Ο απώτερος στόχος δεν είναι συνεπώς η εφαρμογή του τουρισμού με τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες αλλά η «προοδευτική χρήση της τεχνολογίας» θα πρέπει να συνοδεύεται από μια «αυξανόμενη συνειδητοποίηση του ατόμου και της κοινότητας στην βιώσιμη χρήση του περιβάλλοντος για μια βιώσιμη ανάπτυξη».
Μην διαχωρίζετε την on–line από την off–line συμπεριφορά σας
Για τους νέους, που αποτελούν «το ευρύτερο τμήμα της ψηφιακής χρήσης», ο Πρόεδρος της Ρωμαϊκή Συνόδου για την Πλήρη Ανθρώπινη Ανάπτυξη επικαλείται το «Κείμενο Βάση» για την προετοιμασία της 15ης Τακτικής Γενικής Συνέλευσης της Συνόδου των Επισκόπων για τους νέους: είναι απαραίτητο – καταλήγει – να είναι οι πρωταγωνιστές της «ψηφιακής ζωής» τους χωρίς να διαχωρίζουν «την on–line από την off–line συμπεριφορά τους» Δεν πρέπει να εξαπατούνται από τον εικονικό κόσμο που «στρεβλώνει την αντίληψη της πραγματικότητας και την απώλεια της ταυτότητας που συνδέεται με τη λανθασμένη αντιπροσώπευση του ατόμου». Η προτροπή αφορά λοιπόν σε μια σύνδεση «συνοδευόμενη από την αληθινή συνάντηση», όπως επισημαίνει ο Πάπας Φραγκίσκος.