Η ΤΗΝΟΣ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣΕ ΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΧΙΟΝΩΝ
Την Παρασκευή 5 Αυγούστου πανηγύρισε ο μικρός ιστορικός και πρώην Ενοριακός Ναός ς Ναός της Παναγίας των Χιόνων που ευρίσκεται ανάμεσα στους οικισμούς Κτικάδο και Χατζηράδο της Τήνου. Σε καταλόγους της Αρχιεπισκοπής μας αναφέρεται η ύπαρξή του πριν το έτος 1700 και θεωρείται ο μοναδικός στην ελληνική επικράτεια που οικοδομήθηκε μετά την απόφαση της οικουμενικής Συνόδου να αποδοθεί στην Παναγία ο τίτλος της Θεοτόκου.
Την παραμονή της εορτής τελέστηκε πανηγυρικός Εσπερινός προς τιμή της Παναγίας από τον εφημέριο της ποιμαντικής Ενότητας του Κάμπου π. Γεώργιο Ανδριώτη και συμπροσευχήθηκε μαζί του ο π. Μάρκος Βιδάλης του ιερού Κλήρου της Αθήνας.
Την Ημέρα της εορτής τελέστηκε η Θεία Λειτουργία στις 6.30 το πρωί από τον Λειτουργό του ναού π. Γεώργιο Ανδριώτη προκειμένου να εξυπηρετηθούν και όσοι είχαν διανυκτερεύσει στο Ναό και στις 11 τελέστηκε Αρχιερατική Θεία Λειτουργία από τον Σεβασμιότατο Αρχιεπίσκοπό μας π. Νικόλαο και συλλειτούργησαν μαζί του οι ιερείς: π. Γεώργιος Ανδριώτης, ο π. Ριχάρδος και ο Γάλλος Ιεροδιάκονος π. Λαυρέντιος, που παρεπιδημεί τις ημέρες αυτές στην Τήνο.
Η συμμετοχή των ευλαβών της Παναγίας ήταν όπως κάθε χρόνο καλή.
Μετά την ανάγνωση του Ιερού Ευαγγελίου μίλησε ο Αρχιεπίσκοπος στην Εκκλησία και είπε:
Η ευτυχία και η τιμή μιας γυναίκας εξαρτάται και από τα παιδιά που γέννησε και έθρεψε. Ο Ευαγγελιστής Λουκάς μας μεταφέρνει σήμερα μία συγκινητική στιγμή της ζωής της Παναγίας. Πολύ λαός ακολουθεί το Χριστό και ξεχνώντας σπίτι, φροντίδες και εργασία διανύει μαζί του ολόκληρες αποστάσεις για να ακούσει από τα θεία χείλη τα λόγια της αιώνιας ζωής. Τον θαυμάζουν και δηλώνουν πως “κανένας ποτέ δεν μας μίλησε τόσο όμορφα όπως αυτός ο προφήτης και Διδάσκαλος”.
Στη σημερινή συγκέντρωση του πλήθους γύρω από τον Ιησού, ευρίσκεται και μία γυναίκα που ακούγοντάς τον, εντυπωσιάζεται από το λόγο του, σκυρτά από αγαλλίαση και ξεσπά με ενθουσιασμό σε ένα πρωτόγνωρο μακαρισμό: «Μακαρία η κοιλία που σε βάστασε και οι μαστοί που θήλασες».
Η Μητέρα του Ιησού είναι πράγματι μακαρία. Το μεγαλείο του Ιησού αντανακλά πάνω στο πρόσωπο της μητέρας του. Αλλά αυτός ο έπαινος και μακαρισμός θα μπορούσε να είχε παρερμηνευτεί από το ακροατήριο του Ιησού. Η φυσική μητρότητα, από μόνη της, δεν είναι επαρκής αιτία για να είναι ταυτόχρονα και μακαρία. Ο Ιησούς βάζει τα πράγματα στη θέση τους: Μακάριος είναι μόνο εκείνος που ακούει το λόγο του Θεού και τον φυλάσσει. Η Μητέρα λοιπόν του Ιησού είναι μακαρία όχι διότι τον γέννησε και τον θήλασε, αλλά επειδή άκουσε το λόγο του Θεού, πίστεψε εις αυτόν και τον τήρησε σε όλη τη ζωή της.
Η κραυγή της γυναίκας: «μακαρία η κοιλία που σε βάστασε και οι μαστοί που θήλασες!» μας υπενθυμίζει τον παρόμοιο εκείνο μακαρισμό που απεύθυνε στην Παναγία η εξαδέλφη της Ελισάβετ, όταν την δέχτηκε στο σπίτι της στην ορεινή περιοχή του Ιούδα, αμέσως μετά τον σωτήριο ευαγγελισμό της, Υποδεχόμενη η Ελισάβετ τη Μαρία αυτά τα εμπνευσμένα λόγια χρησιμοποιεί: "Ευλογημένη εσύ μεταξύ των γυναικών και ευλογημένος ο καρπός της κοιλίας σου!» (Lc1,42). Η Ελισάβετ όμως δεν σταμάτησε εκεί αλλά πρόσθεσε και το λόγο για τον οποίο αποκαλεί μακαρία τη Μαρία: "Μακαρία είσαι διότι πίστεψες ότι θα εκπληρωθούν σε σένα τα λόγια του Κυρίου». (Lc1,45).
Είναι η ίδια η προϋπόθεση που ζητά ο Ιησούς για να είναι κάποιος μακάριος: "Μακάριοι μάλλον όσοι ακούνε το λόγο του Θεού και τον τηρούν!" (v.28).
Η χάρη και το μεγαλείο της Παναγίας δεν προέρχονται από τη φυσική μητρότητά της, αλλά από την εκπλήρωση του θελήματος του Θεού. Η μακαριότητα της συνίσταται στο ότι άκουσε και δέχτηκε το λόγο του, πρώτα μέσα στο νου, έπειτα στην καρδιά της για να γίνει τρόπος ζωής σε όλη τη ζωής της. Ο Θεός με τον ευαγγελισμό του προς την Μαρία από τη Ναζαρέτ να ζήτησε να σταθεί κοντά στον Μονογενή Υιό Του, να γίνει η Θεοτόκος, η Μητέρα του Χριστού.
Αυτή η θέση κοντά στον Ιησού, αδελφοί μου και αδελφές μου είναι διαθέσιμη και σε όλους μας: εξαρτάται από την διαθεσιμότητά μας να ακούσομε και να αποδεχθούμε το λόγο του Θεού μετατρέποντάς τον, με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, σε καθημερινή ζωή. Η Παναγία διακρίνεται μέσα στην Εκκλησία για την πιστότητά της στο θέλημα του Θεού. Έχουμε λοιπόν θαυμαστό υπόδειγμα το οποίο μπορούμε να μιμηθούμε. Αντί να ζηλεύουμε την Παναγία, οφείλουμε να μιμηθούμε τη συνεχή διαθεσιμότητά της στην ακρόαση, στην αποδοχή και στην τήρηση του λόγου του Θεού. Δηλαδή να δεχόμαστε τον ίδιο το Χριστό στη ζωή μας, διότι εκείνος είναι ο ενσαρκωμένος λόγο του Θεού.
Ο Ιησούς δεν καταπνίγει τον ενθουσιασμό της γυναίκας, ούτε το δικό μας. Απλώς διορθώνει και επαυξάνει την τιμή που γίνεται στην Μητέρα του, προσφέροντας σε όλους το λόγο για τον οποίο η Παναγία είναι μακαρία. Προσθέτοντας και την βεβαιότητα ότι όλοι μπορούμε να είμαστε μακάριοι αν μιμηθούμε την Παναγία στον τρόπο που άκουσε, υπάκουσε και τήρησε το θέλημα του Θεού από τη στιγμή που άρχισε το Μυστήριο της ενσάρκωσης με τον Ευαγγελισμό στη Ναζαρέτ, μέχρι το Γολγοθά, όταν βρέθηκε στα πόδια του σταυρού και ανανέωσε «το γένοιτο» στο θέλημα του Πατέρα μαζί με το Χριστό όταν είπε το δικό του «τετέλεσθαι».
Πριν ο λόγος του Θεού συλληφθεί στην κοιλία, συνελήφθηκε στην καρδία της Παναγίας. Υπάκουσε στο λόγο του Θεού, έγινε Μητέρα του Χριστού και αληθινά μακαρία. Αυτή η μακαριότητά της επεκτείνεται και σε όλους εκείνους που ακούνε και τηρούνε το λόγο του Θεού. Σε όλους εμάς που ήρθαμε εδώ όχι από συναισθηματισμό, ή κάποιο τάξιμο, αλλά από επιθυμία να ακούσομε και πάλι το λόγο του Θεού, και με την πρόθεση να μην περιοριστούμε μόνο σ’ αυτό, αλλά βγαίνοντας από αυτό τον ιστορικό και πανηγυρίζοντα ναό, να γίνουμε κήρυκες αυτού του λόγου με την ίδια τη ζωή μας.
Αυτό δεν είναι τόσο απλό, γι’ αυτό ας ζητήσουμε, με τις ικεσίες της Θεοτόκου Παναγίας, να μας χορηγήσει ο Θεός τη μυστηριακή χάρη Του, μέσα από την τέλεση αυτής της Ευχαριστίας μας, ώστε όταν ακούσομε το πορεύεστε εν ειρήνη Κυρίου, να πορευθούμε στους τόπους που ζούμε και δρούμε και να συνεχίσουμε να τον τηρούμε με την ίδια τη ζωή μας . Αμήν.