Η ΣΥΝΟΔΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΜΑΖΟΝΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ ΠΟΙΑ ΕΊΝΑΙ ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ
Η Σύνοδος των Επισκόπων που εξέτασε την κατάσταση, από όλες τις πλευρές, της περιοχής που διασχίζεται από τν Αμαζόνιο τελείωσε και τα πορίσματά της δόθηκαν στον Πάπα για να αποφασίσει πώς θα τα υλοποιήσει. Πλέον κανείς δεν μπορεί να ισχυρισθεί ότι δε γνωρίζει την κατάσταση των «παλαιών κατοίκων» της περιοχής, τα περιβαλλοντικά και πολιτικά προβλήματα και ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει η Εκκλησία στη διάδοση του μηνύματός της Επίσης, τουλάχιστον οι καλόπιστοι, κατάλαβαν ότι η επαφή με τις παραδόσεις των ιθαγενών πληθυσμών δε σημαίνει ότι η Εκκλησία αποδέχεται την… ειδωλολατρία ούτε ο καθολικισμός θα καταστραφεί αν …συζητήσει το θέμα των εγγάμων ιερέων και τη θέση της γυναίκας στην Καθολική Εκκλησία. Ο Πάπας Φραγκίσκος δήλωσε ότι θα ξανακαλέσει, με νέα μέλη την Επιτροπή που μελετά το ρόλο των γυναικών διακονισσών και ότι θα προσπαθήσει να δημοσιεύσει το μετα – συνοδικό κείμενο, με τις κατευθύνσεις που προτείνονται, ως το τέλος του έτους. Ποια όμως είναι τα συμπεράσματα
– Η Εκκλησία βαδίζει προς τη Συνοδικότητα : Δεν είναι πλέον ο Πάπας και η Κούρια που αποφασίζει για τα ζητήματα της Εκκλησίας. Είναι ειλημμένη απόφαση του σημερινού Πάπα, αλλά και των προκατόχων του, μετά τη Β Σύνοδο του Βατικανού, γι αυτό και είχε θεσμοθετηθεί η συχνή συνάντηση των εκπροσώπων των τοπικών Συνόδων Ιεραρχίας στη Ρώμη, να υπάρχει κοινή συμπόρευση στη λήψη σημαντικών αποφάσεων και να μην αποφασίζεται από τον Πάπα και τους στενούς συνεργάτες του ότι αφορά την ευρύτερη καθολική εκκλησία
– «Πολιτιστική» διάσταση : η Εκκλησία θα συναντήσει ακόμα περισσότερο τους τοπικούς πολιτισμούς και η παράδοσή της θα γίνει πραγματικά «παγκόσμια»
– «Οικολογική» διάσταση :Στα χνάρια του Πατριάρχη Βαρθολομαίου και της εγκυκλίου «Laudato si” η Εκκλησία αποκτά έντονα οικολογική συνείδηση και δίνει αγώνα, μαζί με τους νέους, για την προστασία του περιβάλλοντος
– « Κοινωνική» διάσταση : Η Εκκλησία επαναλαμβάνει ότι είναι δίπλα σε όποιον αδικείται και προστατεύει την πολιτιστική ταυτότητα των ανθρώπων
– «Ποιμαντική» διάσταση : Η διάδοση του Ευαγγελίου αποτελεί προτεραιότητα. Με κάθε τρόπο, με ιερείς και λαϊκούς, με άνδρες και γυναίκες. Αν δεν υπάρχουν ιερείς θα σταλούν έγγαμοι διάκονοι. Αν λείπουν άνδρες θα προωθηθούν γυναίκες Δεν μπορεί να μένουν άνθρωποι χωρίς ευαγγελικό μήνυμα λόγω απουσίας ιερέων!
– Οι νέοι ιερείς και οι υποψήφιοι για το διπλωματικό σώμα της Αγίας Έδρας θα κάνουν, τουλάχιστον για ένα χρόνο, ιεραποστολικό έργο
– Οι ιερείς από τον «Τρίτο Κόσμο» πρέπει να προσφέρουν και στον τόπο καταγωγής τους όχι να έρχονται μόνιμα στη Ευρώπη και στη Βόρειο Αμερική
– Οι γυναίκες δεν πρέπει μόνο να αναλαμβάνουν καθήκοντα αλλά να έχουν ρόλο και όταν λαμβάνονται αποφάσεις
– Ο «αμαζονικός» τρόπος προσέγγισης δεν πρέπει να αποθαρρύνεται. Εντός καθολικής Εκκλησίας υπάρχουν αρκετές τοπικές Εκκλησίες «ιδίου δικαίου»(sui iuris)
Προτάθηκε στη Σύνοδο να συσταθεί ιδιαίτερο «αμαζονικό τμήμα» στα πλαίσια του « Οργανισμού για την ολοκληρωμένη ανθρώπινη ανάπτυξη» της Αγίας Εδρας
Τα Μέσα Ενημέρωσης επικεντρώθηκαν στις διαφορετικές προσεγγίσεις για τους έγγαμους ιερείς και τη θέση της γυναίκας, όμως δεν υπάρχουν νικητές και ηττημένοι, ούτε «εκκλησιαστικές» παρατάξεις που κέρδισαν ή έχασαν
Τέλος, ο Πάπας δεν άντεξε να μην αναφέρει ότι « υπάρχει μια καθολική ελίτ που κοιτάζει τα μικρά πράγματα και ξεχνά το ευρύτερο καλό » Κάποιοι δηλ. ξέρουν ότι πρέπει να διορθωθούν ζητήματα και ότι η Εκκλησία πρέπει να στέκεται δίπλα σε όλους τους ανθρώπους, αλλά βρίσκουν αφορμές να γκρινιάζουν για να μη χαθούν κεκτημένα.. Όπως λέει ο σοφός λαός «αν δε σπάσεις αυγά δε κάνεις ομελέτα» !
Πληροφορίες από Vatican News και ιταλικές εφημερίδες
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΕΒΑΝΤΗΣ
μέλος της Συνοδικής Επιτροπής “Δικαιοσύνη και Ειρήνη”