H μεταρρύθμιση της Ρωμαϊκής Κούριας σε μια κρίσιμη στιγμή

H μεταρρύθμιση της Ρωμαϊκής  Κούριας σε μια κρίσιμη στιγμή

Στο Ποντιφικό Πανεπιστήμιο του Λατερανού, ο σεβασμιότατος Marcello Semeraro έκανε έναν απολογισμό για την μεταρρύθμιση της Ρωμαϊκής Κούριας την οποία θέλησε ο Πάπας Φραγκίσκος. Μια μεταστροφή, είπε, με χαρακτήρα «ιεραποστολικό»

Η «πορεία» της μεταρρύθμισης για μια «ιεραποστολική μεταστροφή» ολόκληρης της Εκκλησίας έγινε «σε μια σημαντική στιγμή». Με αυτά τα λόγια, στο Ποντιφικό Πανεπιστήμιο του Λατερανού για την καθιέρωση του κύκλου σπουδών για τις Επιστήμες της Ειρήνης, ο σεβασμιότατος Marcello Semeraro, Επίσκοπος του Albano και γραμματέας του Συμβουλίου των καρδιναλίων, παρουσίασε το σχέδιο του νέου Αποστολικού Συντάγματος του οποίου ο προσωρινός τίτλος, μετά από 5 χρόνια εργασιών από το Συμβούλιο των Καρδιναλίων, είναι Praedicate evanglium. Θεμελιώδης υπήρξε και η αποστολική παραίνεση Evangeliig audium του Φραγκίσκου, στην οποία ο Πάπας «γράφει ότι ονειρεύεται μια ιεραποστολική επιλογή ικανή να μεταμορφώσει τα πάντα», έτσι ώστε ακόμη και οι εκκλησιαστικές δομές «να καταστούν ένα κανάλι κατάλληλο για τον ευαγγελισμό του σύγχρονου κόσμου, και όχι για την αυτοσυντήρηση»: επομένως «η διακήρυξη του Ευαγγελίου και το ιεραποστολικό πνεύμα» τόνισε ο ιεράρχης, θα αποτελέσουν την «προοπτική» της δραστηριότητας «ολόκληρης της Εκκλησίας». Τώρα είναι «προβλέψιμο», πρόσθεσε ο Σεβασμιότατος Semeraro, να προβούμε σε μια διαβούλευση σχετικά με το «κείμενο – πρόταση» του Συμβουλίου των Καρδιναλίων, όπως ακριβώς συνέβη και με την Pastor Bonus του Αγίου Ιωάννη Παύλου Β΄.

Τα βασικά κριτήρια της μεταρρύθμισης

Αναφερόμενος στη δέσμευση του Ποντίφικα, ότι θα συνοδεύει «το έργο του Συμβουλίου των Καρδιναλίων, όχι μόνο με την παρουσία του σε όλες τις συνεδριάσεις, αλλά και καθοδηγώντας τις εργασίες, ιδίως μέσω των παρεμβάσεών του», ο επίσκοπος του Albano υπενθύμισε τα κατευθυντήρια κριτήρια της μεταρρύθμισης, τα οποία έχει αναφέρει ο Φραγκίσκος.

Η «επικουρικότητα», η οποία «πρέπει να χρησιμεύει ως υποστήριξη στα μέλη του κοινωνικού σώματος και να μην τα καταστρέφει και τα απορροφά». Η «αποκέντρωση», ώστε η Ρωμαϊκή Κούρια να μην αποτελεί μόνο ένα όργανο «στην υπηρεσία» του Πάπα αλλά και ένα εργαλείο «υπηρεσίας» για τις επιμέρους Εκκλησίες, καθώς ο υπερβολικός συγκεντρωτισμός – διαβάζουμε στην Evangeliig audium – «αντί να βοηθά περιπλέκει τη ζωή της Εκκλησίας και την ιεραποστολική της δυναμική».

Η «προοδευτικότητα» η οποία συνεπάγεται στάδια, επαληθεύσεις, πειραματισμούς, περαιτέρω εγκρίσεις: δεν είναι επομένως ζήτημα «αναποφασιστικότητας» αλλά «αναγκαίας ευελιξίας» προκειμένου να επιτευχθεί μια «αληθινή μεταρρύθμιση» και «δεν θα πρέπει να αποκλεισθεί» ότι αυτό το κριτήριο «θα πρέπει να θεσμοθετηθεί».

Η «παράδοση», η οποία αποτελεί την αρχή της πιστότητας στην ιστορία και της συνέχειας με το παρελθόν: θα ήταν «παραπλανητικό» να σκεφτόμαστε μια μεταρρύθμιση που «ανατρέπει ολόκληρο το σύστημα της Κούριας», είπε ο γραμματέας του Συμβουλίου των Καρδιναλίων. Εξ ου και η «καινοτομία», της οποίας ο Οργανισμός για την επικοινωνία αποτελεί παράδειγμα, για την καθοδήγηση του οποίου, ο Ποντίφικας θέλησε να ορίσει Πρόεδρο «έναν λαϊκό», τον PaoloRuffini: “μια απόφαση που δεν αυτοσχεδιάστηκε από μέρους του Πάπα – είπε συγκεκριμένα ο Σεβασμιότατος Semeraro – αλλά που μελετήθηκε διεξοδικά». Τέλος, η «συγκέντρωση», που θεωρείται ως «απλοποίηση», με την ενοποίηση των προηγούμενων Ποντιφικών Συμβουλίων σε μερικούς Οργανσιμσούς.

Η καθοδήγηση του Αγίου Πνεύματος

Είναι λοιπόν ένα θέμα «μακροπρόθεσμης» εργασίας, «χωρίς την εμμονή για άμεσα αποτελέσματα», είπε συγκεκριμένα ο σεβασμιότατος Semeraro, με μια διαδικασία που γίνεται με «πιστότητα για τα ουσιώδη, με συνεχή διάκριση», αλλά και με «βήματα προς τα εμπρός» και – όταν αυτό είναι απαραίτητο – «βήματα προς τα πίσω», με τη «σίγουρη» καθοδήγηση του Αγίου Πνεύματος. Η μεταρρύθμιση, είπε τέλος, δεν εξαντλείται «με ένα συνηθισμένο σχέδιο» αλλαγής των δομών, αλλά σημαίνει «γινόμαστε μόσχευμα και ριζώνουμε εν Χριστώ», με στόχο μια «Εκκλησία σε ιεραποστολική έξοδο», αποτελούμενη από δομές «τις πλέον ιεραποστολικές», με μια ποιμαντική «περισσότερο επεκτατική», «ανοιχτή» και επίσης «εξερχόμενη».

κοινοποίηση άρθρου:

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

ΦΡΑΣΕΙΣ_ΚΑΙ_ΙΔΕΕΣ_ΓΙΑ_ΜΕΛΕΤΗ.jpg

Mελέτη του Ευαγγελίου της ημέρας

ΤΕΤΑΡΤΗ ΤΗΣ 4ης ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ 14 Μαΐου 2025  Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.  Αμήν Επικαλούμαι το  Πνεύμα  Σου Κύριε, να με καθοδηγήσει