Έβδομη Κυριακή του έτους Α
Τις τελευταίες αυτές Κυριακές, η συναγμένη Εκκλησία για την τέλεση του Μυστηρίου της Ευχαριστίας, ακούει και μελετά αποσπάσματα από μία εκτεταμένη ομιλία του Ιησού, η οποία όπως σημειώνει ο ευαγγελιστής Ματθαίος έγινε πάνω σε ένα όρος, γι’ αυτό και ονομάζεται «η επί του όρους ομιλία» του Ιησού. Αυτή η ομιλία δίνει τις βασικές αρχές που ισχύουν στο νέο κόσμο της Βασιλείας του Θεού, η οποία εγκαινιάστηκε στη γη με τον ερχομό του Ιησού.
Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνεται αυτή η ομιλία θυμίζουν το όρος Σινά όταν ο Θεός μίλησε στο Μωυσή και του παρέδωσε το νόμο Του, τις εντολές Του σε δύο μαρμάρινες πλάκες για να τις μεταφέρει στο λαό. Τώρα είναι ο ίδιος ο ενσαρκωμένος Λόγος και Υιός του Θεού, ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ που χωρίς μεσάζοντες προσφέρει στο λαό του μια νέα εντολή, την εντολή της αγάπης που έχει δύο όψεις. Η μία αναφέρεται στην αγάπη του ανθρώπου προς το Θεό και η άλλη στην αγάπη του ανθρώπου προς τον συνάνθρωπο.
Ο Ιησούς δεν χρησιμοποιεί μεσάζοντες, διδάσκει ο ίδιος και προετοιμάζει εκείνους που θα στείλει να συνεχίσουν πάνω στη γη τη δική του αποστολή.
Ποια όμως σχέση υπάρχει ανάμεσα στον παλαιό και το νέο νόμο;
Την περασμένη Κυριακή ο Ιησούς μας δήλωσε ότι δεν ήλθε για να καταργήσει το νόμο αλλά για να τον τηρήσει και να τον συμπληρώσει.
Δεν καταργεί το νόμο που ο λαός άκουγε κάθε Σάββατο στις συναγωγές. Ο ίδιος ο Ιησούς με τη ζωή του τηρεί αυτό το νόμο και ταυτόχρονα τον συμπληρώνει. Τον προσαρμόζει στα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί μετά από μία μακροχρόνια προετοιμασία που εξασφάλισε στο λαό του. Τώρα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Προφήτης Ιεζεκιήλ, έφθασε η ώρα να αλλάξει ο Κύριος τη σκληροκαρδία των ανθρώπων, να αφαιρέσει την πέτρινη και σκληρή καρδιά τους με μία σάρκινη και ευαίσθητη για να δεχθεί το νόμο.
Το νέο νόμο που δεν είναι πια γραμμένος σε άψυχες πλάκες αλλά στην ίδια την καρδιά του ανθρώπου, εφόσον αυτός ο νόμος είναι ο νόμος της αγάπης και η καρδιά είναι η πηγή της αγάπης.
Με τον παλαιό νόμο η αγάπη περιοριζόταν στη δικαιοσύνη: Να αγαπάς τους φίλους σου και να μισείς τους εχθρούς σου. Οφθαλμός αντί οφθαλμού και οδούς αντί οδόντος. Το οφθαλμός αντί οφθαλμού είναι το ολιγότερο κακό. Αυτό το κακό με την παρουσία του Ιησού στη ζωή μας πρέπει να εξαφανιστεί και να επικρατήσει το περισσότερο καλό. Ο Ιησούς συμπληρώνει αυτό το νόμο και το κάνει με εξουσία: «Ακούσατε ότι ελέχθη «να αγαπάς τους φίλους σου και να μισείς τους εχθρούς σου, εγώ σας λέγω να αγαπάτε ακόμη και τους εχθρούς σας».
Αν ο Χριστός μας ζητά να αγαπούμε ακόμη και στους εχθρούς μας είναι γιατί πρώτα ο ίδιος ο Θεός μας αγάπησε ενώ εμείς είμαστε ακόμη εχθροί του Θεού εξ αιτίας της αμαρτίας μας. Ο Απόστολος Παύλος γράφει πράγματι προς τους Ρωμαίους: «Ο Θεός αποδεικνύει την αγάπη του σ’ εμάς με το ότι ενώ εμείς είμαστε ακόμη αμαρτωλοί, ο Χριστός πέθανε για μας» και συνεχίζει «διότι εάν, όταν είμαστε εχθροί συμφιλιωθήκαμε με το Θεό δια του θανάτου του Υιού του, πολύ περισσότερο αφού συμφιλιωθήκαμε, θα σωθούμε δια της ζωής του».
Ότι ο Θεός μας αγαπά όλοι το γνωρίζουμε, όμως το αν εμείς αγαπούμε το Θεό και τον πλησίον το ξέρει η κάθε μια και ο κάθε ένας μας και για τον εαυτόν του. Η αγάπη εξ άλλου δεν είναι να πείσουμε τους άλλους να αγαπούν, αλλά να προσπαθούμε εμείς να αγαπούμε τους άλλους. Για να φθάσουμε στην αγάπη αυτή είναι απαραίτητα τρία δεδομένα: Ακρόαση του Λόγου, τέλεση του Λόγου και τήρηση του Λόγου.
Συγχαίρω την ενορία αυτή που έχει επιλέξει κατάλληλους τρόπους για την κατήχηση στο λόγο του Θεού, και προσπαθεί να την προσφέρει σε όλες τις ηλικίες. Στον τομέα της Κατήχησης αυτή η ενορία είναι καλά οργανωμένη, στη Θεία Λατρεία επίσης, εκεί που ακόμη υστερεί είναι στην οργανωμένη και καθημερινή έμπρακτη αγάπη, στον τομέα της αγαθοεργίας.
Έχω πει πολλές φορές και το λέω και σήμερα πως πρέπει να προχωρήσει στη δημιουργία μιας καλά οργανωμένης προσπάθειας. Τότε θα συμπληρώσει το κενό και θα προσφέρει μια ολοκληρωμένη αποστολή, αυτή που είναι κάθε ενοριακής κοινότητας: να κατηχεί και να κατηχείται – να τελεί τη λατρεία και να την ολοκληρώνει με την αγαθοεργία. Η ενορία αυτή διαθέτει τόσα χαρισματικά μέλη. Αναζητείστε τα, αξιοποιείστε τα.
Σε λίγο θα αρχίσει μια πολλή όμορφη λειτουργική περίοδος, εκείνη της Τεσσαρακοστής επικεντρώστε την προσοχή σας στην κάλυψη αυτού του κενού και αναζητήσετε συγκεκριμένους τρόπους αγαθοεργίας. Έτσι η ενοριακή αυτή κοινότητα θα αποδεικνύει ότι η πίστη που δημιουργεί η συστηματική ακρόαση του Λόγου του Θεού και η χάρη που λαβαίνει από την τέλεση της Θείας Λατρείας και ιδιαίτερα κατά την Κυριακάτικη Ευχαριστιακή Σύναξη, την ωθούν και σε οργανωμένα έργα αγάπης, που αποδεικνύουν την ζωντανή πίστη της.
Αγαπητοί γονείς δώστε το παρόν στη ζωή της Εκκλησίας με τα παιδιά σας. Φροντίσετε να είναι παρόντα στην Κυριακάτικη Σύναξη, να κατηχηθούν, να προσευχηθούν μαζί σας, να εξασφαλίσουν μια καλή ομάδα λειτουργο-ϋπηρετών. Δείξτε μεγαλύτερο ποιμαντικό ενδιαφέρον για τους εφήβους και τους νέους της ενορίας. Η ενορία αυτή σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του έτους 2010 είναι 43 παιδιά του Δημοτικού, 40 έφηβοι του Γυμνασίου, 39 νέοι του Λυκείου και 47 Νέοι από 19 έως 30 ετών, ένας μεγάλος αριθμός 169 ατόμων. Διαθέσετε περισσότερο χρόνο για την ποιμαντική αυτών των ηλικιών που είναι το μέλλον της Εκκλησίας και αυτής της ενοριακής κοινότητας.
Τότε θα παραμείνετε μια ζωντανή ενορία, ένα ζωντανό σώμα που όλα τα μέλη του θα ασκούν τη λειτουργία τους και η ενορία αυτή θα παραμένει ένα υγιές κύτταρο που με τη χάρη του Θεού θα εκπληρώνει στο ακέραιο την αποστολή του προς όφελος και όλης της τοπικής μας Εκκλησίας και γ’ αυτό σας ευχαριστώ.