Μια ιστορία σωτηρίας Εβραίων στη Ρώμη
Η τραγωδία των μικρών παιδιών, θύματα των πειραμάτων του δρ. Mengele μέσα από το ντοκιμαντέρ Kinderblock – Η τελευταία εξαπάτηση, μια παραγωγή του Fondazione Museo della Shoah.
54 λεπτά δραματικού ιστορικού και γεωγραφικού ταξιδιού από τη Νάπολη στο Fiume, από την Risiere di San Sabba στο Άουσβιτς-Μπίρκεναου και στη συνέχει στο Αμβούργο. Με την ιστορία του, ο μικρός Sergio De Simone, μόλις 8 ετών, είναι ο οδηγός που συνοδεύει τον θεατή μέσω της κόλασης της τραγωδίας των μικρών παιδιών του Άουσβιτς. Οι λίγοι επιζώντες, σήμερα ενήλικες, και μεταξύ αυτών οι ξαδέλφες του Sergio, Andra και Tatiana Bucci, διηγούνται τις φρικαλεότητες των στρατοπέδων συγκέντρωσης, τη φρίκη των ιατρικών πειραμάτων στα παιδιά από τον δρ. Josef Mengele, τον Άγγελο του Θανάτου όπως τον αποκαλούσαν, ένα γιατρός και εγκληματίας πολέμου.
Η επιλογή του Mengele ξεκίνησε από τα δίδυμα
Ο μικρός Sergio, με μητέρα Εβραία και πατέρα καθολικό, συνελήφθη ένα πρωί του ’44 στο Fiume και οδηγήθηκε στο Άουσβιτς μαζί με τη μαμά του και την οικογένεια της γιαγιάς από την πλευρά της μητέρας του. Με την άφιξη της θωρακισμένης αμαξοστοιχίας, ο Mengele επιλέγει τον ίδιο και τις ξαδέλφες του, νομίζοντας ότι ήταν δίδυμα. Ο Sergio, ωστόσο γίνεται ο μοναδικός Ιταλός μεταξύ είκοσι άλλων παιδιών που επιλέχθηκαν, ένα είδος ανθρωπίνου πειραματόζωου για τα πειράματα που διεξήχθησαν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Neuengamme, στο Αμβούργο, όπου τα παιδιά μεταφέρθηκαν παραπλανημένα από την ψευδή υπόσχεση ότι θα ξαναβρούν τη μητέρα τους. Κανένα τους δεν επιβίωσε, όλα δολοφονήθηκαν, με τους συμμάχους προ των πυλών, στην απομονωμένη έδρα του Bullenhuse Damm. Ο μικρός Sergio, στο ντοκιμαντέρ, αναβιώνει την ιστορία των αδελφών Bucci, αλλά και εκείνη μιας Εβραίας μάνας και ενός καθολικού πατέρας, καθώς και του αδελφού του, Mario ο οποίος γεννήθηκε μετά το τέλος του πολέμου, όταν η μαμά του η οποία επέζησε από το Άουσβιτς, επέστρεψε στο σπίτι στη Νάπολη.
Σε αυτά τα μέρη εξακολουθεί ακόμα να είναι αισθητή η παρουσία των παιδιών
«Το κόκκινο νήμα είναι η παρουσία του Sergio που δεν αποτελεί μια παρουσία, γιατί δεν επέστρεψε ποτέ από τον πόλεμο», διηγείται ο Ruggero Gabbai, σκηνοθέτης της ταινίας ο οποίος είδε ως συγγραφέα, τον ιστορικό Marcello Pezzetti, έναν από τους σπουδαιότερους Ιταλούς μελετητές του Ολοκαυτώματος. Εισερχόμενος σε αυτά τα μέρη για να τραβήξουμε τις σκηνές, διηγείται ο Gabbai, «ήταν κάτι το τρομερό γιατί ακόμη αισθάνεται κανείς το πνεύμα εκείνων των παιδιών που υπέφεραν τόσο πολύ».
Μετάφραση: ρφ