Τι είναι η «Θεία ανάγνωση»;

Τι είναι η «Θεία ανάγνωση»;

ΘΕΙΑ_ΑΝΑΓΝΩΣΗ.jpg

Η Σύνοδος της Ιεραρχίας ανέθεσε στη Βιβλική Εταιρία και αυτή εξέδωσε τρία τεύχη ΘΕΙΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ (Lectio Divina) με βάση τα αναγνώσματα των Κυριακών των τριών λειτουργικών κύκλων.
Εκεί μπορούμε να βρούμε την απάντηση στο ερώτημα «Τι είναι και πώς γίνεται η Θεία Ανάγνωση;». Από εκεί προέρχονται τα παρακάτω.
Η «θεία Ανάγνωση» είναι ένας τρόπος να διαβάζομε τη Βίβλο με σκοπό όχι τη διανοητική κατανόησή της, αλλά με σκοπό να δούμε την προσωπική ζωή μας μέσα από το Λόγο του Θεού. Είναι μια πνευματική μελέτη και όχι εγκεφαλική. Τα διάφορα στοιχεία με τα οποία μας βοηθάει η εξηγητική, σχετικά με την εποχή του κειμένου, με το γραμματικό είδος του κειμένου και με τα γεγονότα στα οποία αναφέρεται, είναι χρήσιμα, καμιά φορά σημαντικά, αλλά όχι απαραίτητα για τη «θεία Ανάγνωση».
Η «θεία Ανάγνωση» βοηθάει τον χριστιανό να ανακαλύψει, όχι διανοητικά αλλά υπαρξιακά, τις πλούσιες και πολύτιμες αλήθειες του Ευαγγελίου, δηλαδή ανακαλύπτοντας τις αλήθειες να τις αφήσει να φωτίσουν τον εαυτό του και τη ζωή του.
Ακόμα καλύτερα πρέπει να πούμε ότι ο τελικός σκοπός της «θείας Ανάγνωσης» δεν είναι εγώ με τον εαυτό μου, αλλά ο Χριστός και εγώ: να συναντούμε τον Κύριο και Σωτήρα μας και να του επιτρέπομε να μεταμορφώνει τη ζωή μας. Λέω να μεταμορφώνει και όχι να μεταμορφώσει, διότι, όπως γνωρίζομε, η μεταμόρφωσή μας δεν είναι υπόθεση στιγμής, αλλά επίμονης προσκαρτερίας και αγώνα μιας ολόκληρης ζωής.
Μαθαίνομε από το έντυπο ότι η «θεία Ανάγνωση» είναι γνωστή ήδη από την εποχή των πρώτων Πατέρων της Εκκλησίας (γύρω στο έτος 300), ενώ τα τέσσερα βήματα μελέτης αναφέρονται για πρώτη φορά από έναν μοναχό το έτος 1173. Τα 4 βήματα είναι: ανάγνωση του κειμένου, πνευματική μελέτη, προσευχή, ενόραση.
Αυτά τα 4 βήματα μας δείχνουν ότι η «θεία Ανάγνωση», ως προσπάθεια συνάντησης με τον Κύριο Ιησού Χριστό, είναι μια ενέργεια που, για να πετύχει, για να αποδώσει τους αναμενόμενους πνευματικούς καρπούς, είναι ανάγκη να αρχίσομε με πνεύμα ταπείνωσης, με διάθεση ειλικρίνειας και απλότητας με τον εαυτό μας, με στάση προσευχής, και χωρίς βιασύνη.
Γι’ αυτό πρέπει να αρχίσομε επικαλούμενοι το Άγιο Πνεύμα, εκείνο που, σύμφωνα με την υπόσχεση του Χριστού, «θα μας οδηγήσει σε όλη την αλήθεια».
Στο ερώτημα: «με ποιον τρόπο κάνομε τη θεία Ανάγνωση» απαντάει το ίδιο το βιβλίο που προανέφερα. Και μας παρουσιάζει δύο τρόπους: την προσωπική και την ομαδική ή κοινοτική θεία Ανάγνωση.

Σεβασμιότατος Σεβαστιανός Ροσσολάτος

κοινοποίηση άρθρου:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Το κήρυγμα της Κυριακής

26η Κυριακή του Έτους, Κύκλος Γ   Ο χρόνος και η αιωνιότητα είναι δύο στοιχεία που σήμερα παρουσιάζονται και στα τρία βιβλικά αναγνώσματα. Το ευαγγέλιο

25 Σεπτεμβρίου μνήμη της Αγίας Ευφροσύνης

  Πρόκειται για μια αγία όχι ιδιαιτέρα διαδεδομένη στη Δύση. Γεννήθηκε μεταξύ των ετών 410 και 413 στην Αλεξάνδρεια και ήταν κόρη ενός εύπορου αξιωματικού

Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Μυκόνου-Άνδρου και Μητρόπολη παντός Αιγαίου