Προετοιμασία των γονιών των παιδιών που θα λάβουν το μυστήριο του χρίσματος
Στην Εκκλησία της Τήνου γίνονται κάθε χρόνο τέσσερεις συναντήσεις των γονέων των παιδιών που πρόκειται να λάβουν το Μυστήριο του Χρίσματος, στην τέταρτη μάλιστα είναι παρόντες και όλοι οι ανάδοχοι και γίνεται την παραμονή της Πεντηκοστής από τον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο.
Δύο από τις κατηχήσεις στους γονείς έγιναν από την Θεολόγο μας και καθηγήτρια στα Σχολεία Μέσης εκπαίδευσης της Τήνου κα Μαρία Δελασούδα, η οποία είπε μεταξύ άλλων:
Στη δεύτερη συνάντησή μας θα προσπαθήσουμε να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα το Μυστήριο του Χρίσματος για να μπορέσουμε και εμείς με τη σειρά μας να δίνουμε ολοκληρωμένη μαρτυρία στα παιδιά μας.
Όπως είπαμε την προηγούμενη φορά το Μυστήριο του Χρίσματος είναι στενά συνδεδεμένο με το Μυστήριο του Βαπτίσματος και της Θείας Ευχαριστίας που αποτελούν τα Μυστήρια της χριστιανικής Μύησης. Μύηση σημαίνει εισάγω κάποιον στα θρησκευτικά μυστήρια. (μυώ). Αυτά λοιπόν τα 3 Μυστήρια, όπως αναφέρει ο Πάπας Φραγκίσκος, συνθέτουν το μοναδικό δρόμο προς την σωτηρία μας, μέσα από τον οποίο ενωνόμαστε με το θάνατο και την ανάστασή του Ιησού Χριστού και γινόμαστε νέοι άνθρωποι και μέλη της Εκκλησίας. Γι’ αυτό το λόγο και στις αρχές του χριστιανισμού, αυτά τα τρία μυστήρια χορηγούνταν μαζί (όπως συνεχίζουν και σήμερα να κάνουν: η Ορθόδοξη Εκκλησία και οι Ανατολικές Καθολικές Εκκλησίες) στο τέλος μιας κατηχητικής πορείας που διαρκούσε 3 χρονιά, στην αγρυπνία της Ανάστασής. (Βήμα βήμα λοιπόν μέχρι να φτάσουμε στο Βάπτισμα, στο Χρίσμα και στην Θεία Ευχαριστία. Από τον 5ο αιώνα και μετά που επικράτησε ο νηπιοβαπτισμός και τα πράγματα αρχίζουν να αλλάζουν…
Το Χρίσμα ή αλλιώς Επιβεβαίωση.
Το λέμε και επιβεβαίωση, διότι επιβεβαιώνει και ενδυναμώνει τη χάρη που έλαβε στο Βάπτισμα με την πρώτη χρίση του μύρου. Άρα για άλλη μια φορά συνειδητοποιούμε τον άρρηκτο δεσμό ανάμεσα στο Χρίσμα και στο Βάπτισμά και κατανοούμε γιατί είναι σημαντικό να ολοκληρώνουμε την πορεία της χριστιανικής μας μύησης και να μην την αφήνουμε στα μισά.
Το χρίσμα λοιπόν έχει τις ρίζες του στο μακρινό παρελθόν και όπως κάθε μυστήριο αποτελείται από λέξεις και πράξεις. Ποιες είναι οι πράξεις που κάνουμε στο μυστήριο του Χρίσματος; Η Επίθεση των χεριών και η χρίση με το Άγιο Μύρο.
Επίθεση Χεριών: Τι κάνουμε με τα χέρια μας; Χαιρετισμός/ αγκαλιά/προσευχή-ικεσία, αλλά όταν βάζουμε τα χέρια μας στο κεφάλι κάποιου ουσιαστικά είναι σημείο ευλογίας προστασίας- Με λίγα λόγια μεταδίδουμε τη δύναμη μας και όλη την θετική ενέργεια μας.
Βιβλική σημασία της επίθεσης των χεριών: Στη Βίβλο και ας ξεκινήσουμε από την Π.Δ, βλέπουμε τον Ιακώβ να ευλογεί τα παιδιά του με την επίθεση των χεριών και έτσι μα τους μεταδίδει την ευλογία που έλαβε από τους προπάτορες του τον Ισαάκ και Αβραάμ.
Διαμέσου των χεριών μεταδίδεται στον Ιησού του Ναυή το πνεύμα της Σοφίας και τον καθιερώνει αρχηγό του λαού του Ισραήλ και του δίνει δύναμη για να ασκήσει τα καθήκοντα του.
Μέχρι στιγμής σας έχω μιλήσει για ευλογία και για δύναμη.
Τώρα περνάμε στην ΚΔ όπου βλέπουμε τον Ιησού Χριστό να θέτει τα χέρια του πάνω στους αρρώστους και να θεραπεύει, να θέτει τα χέρια του στα παιδιά για να τα ευλογήσει, για να τα προστατέψει. Ουσιαστικά με αυτή του την πράξη ο Ιησούς Χριστός μεταδίδει τη δύναμη του Θεού στους ανθρώπους.
Ο Ιησούς μεταδίδει αυτή τη δύναμη στους αποστόλους και αυτοί με την σειρά τους με τον ίδιο τρόπο μεταδίδουν το Άγιο Πνεύμα στους ήδη βαπτισμένους, θεραπεύουν κ.ο.κ. Άρα η επίθεση των χεριών θεωρείται από την Καθολική Εκκλησία, ως η απαρχή του Μυστηρίου του Χρίσματος.
Βιβλική σημασία της χρίσης με το έλαιο
Που χρησιμοποιούμε σήμερα το λάδι; (τροφή, φάρμακο για πληγές, άρα σύμβολο δύναμης και υγείας, λάδι με αρώματα= καλλυντικό άρα σύμβολο χαράς και γιορτής).
Στην εβραϊκή θρησκεία με το λάδι αφιέρωναnστο Θεό, τοποθεσίες, αντικείμενα λατρείας και κυρίως τους ανθρώπους για μια ξεχωριστή υπηρεσία: Βασιλιάδες, ιερείς, προφήτες. Με αυτό το τρόπο μεταδίδονταν στα επιλεγμένα πρόσωπα το «πνεύμα του Θεού» και του δινόταν η απαραίτητη δύναμη για να φέρουν εις πέρας την αποστολή τους.
Ας περάσουμε πάλι στην ΚΔ, εμείς γνωρίζουμε τον Ιησού Χριστό. Τι σημαίνει το όνομα Χριστός; Αυτό το όνομα με το οποίο έγινε ευρέος γνωστός ο Ιησούς Χριστός του δόθηκε αργότερα ( Εμμανουήλ) και χαρακτηρίζει όλο το είναι του Ιησού. Χριστός σημαίνει Χρισμένος. Χρισμένος γιατί ; χρισμένος σε τί; Τα παλιά τα χρόνια όλοι όσοι χριζόταν είχαν μια αποστολή ( Σε χρίζω ιππότη). Ποια είναι λοιπόν η αποστολή του Ιησού Χριστού με την οποία ταυτίστηκε τόσο πολύ ώστε να πάρει το όνομα του από αυτήν; Ο Ιησούς Χριστός είναι ο κατεξοχήν «Χριστός» του Θεού, δηλαδή χρισμένος να σώσει την ανθρωπότητα από την αμαρτία, από την φθορά, από το κακό. Είναι ο αναμενόμενος σωτήρας όπου στα εβραϊκά ονομάζονταν «Μεσσίας» δηλαδή «Χρισμένος». Στις πράξεις των αποστόλων διαβάζουμε «Ο Θεός έχρισε τον Ιησού με το Άγιο Πνεύμα» (Πρξ 10,38)
Ο Ιησούς λοιπόν είναι ο καθαγιασμένος βασιλιάς, προφήτης και ιερέας. Εγώ μέσα από το Μυστήριο του Βαπτίσματος και του Χρίσματος, γίνομαι βασιλιάς, ιερέας και προφήτης. Βασιλιάς γιατί με τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος καταφέρνω να χαλιναγωγώ τα πάθη μου, ιερέας γιατί μπορώ να λαμβάνω μέρος στις αγιαστικές πράξεις και προφήτης γιατί μπορώ να κηρύττω το λόγο του Θεού.
Λόγια: Τα λόγια τα οποία χρησιμοποιεί ο Επίσκοπος κατά την χορήγηση του χρίσματος είναι τα εξής: « Λάβε τη σφραγίδα της δωρεάς του Αγίου Πνεύματος». Η σφραγίδα συμβολίζει ότι ανήκουμε σε κάποιον. Τα παλιά τα χρόνια οι δούλοι είχαν τη σφραγίδα του αφεντικού τους. Με το Χρίσμα ο Χριστιανός δείχνει ότι ανήκει στο Χριστό και αυτό του το επιβεβαιώνει η σφραγίδα του Αγίου Πνεύματος. Είναι λοιπόν το σημάδι που επιβεβαιώνει ότι σε αυτό το πρόσωπο που λαμβάνει το Χρίσμα συμβαίνει κάτι το μοναδικό, μια εσωτερική αλλαγή για την οποία ευθύνεται το Άγιο Πνεύμα. Το Άγιο Πνεύμα λοιπόν μας μεταμορφώνει σε νέους ανθρώπους, μας χαρίζει τη δύναμη να πολεμήσουμε το κακό και να αντισταθούμε στον πειρασμό, μας ωθεί να πάμε ενάντια στο ρεύμα, και να δίνουμε καθημερινή μαρτυρία της χριστιανικής μας πίστης.