Ποιο είναι πρωτεύων για το Θεό, η δικαιοσύνη ή η ευσπλαχνία;
Ο Ιησούς λέει το σωστό, δεν πέφτει στην «καζουιστική», στην οποία κρύβεται η υποκρισία. Μας το λέει στο Ευαγγέλιο όταν οι Νομοδιδάσκαλοι τον ρωτούν: «Είναι νόμιμο να απολύσεις τη γυναίκα σου»¨;
1. Κατά τον Πάπα, με αυτή την ερώτηση που θέλουν να δοκιμάσουν τον Ιησού, δεν πέφτει σ την παγίδα τους. Οι νομοδιδάσκαλοι σκέφτονται μόνο στο επιτρέπεται ή δεν επιτρέπεται, μέχρι που επιτρέπεται μέχρι που απαγορεύεται , αλά αυτό είναι «καζουιστική» λέει ο Πάπας
– ο Ιησούς τότε τους απευθύνει μία ερώτηση: «τι σας διέταξε ο Μωυσής; Τι λέει η γραφή;» και ο Πάπας συνεχίζει εξηγώντας το Ευαγγέλιο. Ο Μωυσής σας το «επέτρεψε εξαιτίας της σκληροκαρδία σας.
– Ο Ιησούς δεν μασάει τα λόγια Του, λέει ο Πάπας, ο Ιησούς απαντά στο ακροατήριο Του λέγοντας: «όποιος απολύει την γυναίκα του και παντρεύεται άλλα, πράττει μοιχεία.
– Παρόλο που η μοιχεία είναι πολύ σοβαρή, ο Ιησούς μιλάει συχνά μαζί τους και κάνει παρέα και τρώει μαζί τους. «δεν σε κατηγορώ ούτε εγώ, πήγαινε και μην αμαρτάνεις πια» λέει στη μοιχαλίδα .
– Ο πάπας ονομάζει αυτή τη τακτική «πορεία του Ιησού», διαδρομή από την «καζουιστική στην ευσπλαχνία. Σ αυτούς που ήθελαν να τον δοκιμάσουν με το «αν μπορώ» ή «δεν μπορώ», «μέχρι εδώ» όχι μέχρι εκεί», τους χαρακτηρίζει «υποκριτές», οι οποίοι ούτε την 4η εντολή δεν τηρούσαν με τη δικαιολογία ότι έκανα μεγάλες προσφορές στο ναό. αυτό είναι καζουιστική: «μπορώ ή δεν μπορώ», μέχρι εδώ όχι παραπέρα.
Καθήκον του Χριστιανού είναι να μιμηθεί τον Ιησού, ενώνοντας αλήθεια και ευσπλαχνία, η οποία στον Ιησού είναι «η ενσάρκωση της ευσπλαχνίας του Θεού Πατέρα». Το να το πετύχεις «δεν είναι εύκολο, λέει ο Πάπας, χρειαζόμαστε τη βοήθεια του Θεού».
Και το κάλεσμα του Πάπα: «Θεέ Πατέρα να είμαι δίκαιος, αλλά με ευσπλαχνία», όχι δίκαιος με καζουιστική. «Αλλά δίκαιος όπως είσαι Εσύ. Εσύ που σε Εσένα «δικαιοσύνη και ευσπλαχνία είναι το ίδιο»
Ο Κύριος, ολοκληρώνει ο Πάπας, να κατανοήσουμε αυτό το δρόμο, γιατί δεν είναι εύκολο, που θα μας κάνει όμως ευτυχισμένους.