Ο πόλεμος δεν είναι θρησκευτικός αλλά για τους πόρους
Στην Κεντρική Αφρική, η ένταση παραμένει σε υψηλά επίπεδα μετά τη σφαγή των χριστιανών στη Gambo, στο νοτιοανατολικό τμήμα της χώρας, από τους αντάρτες Seleka. Η κατάσταση στην πρωτεύουσα Μπανγκουί είναι προς το παρόν ήρεμη και η χριστιανική κοινότητα μπορεί να εορτάσει με ηρεμία την επίσημη εορτή της Αναλήψεως της Θεοτόκου. Ο κίνδυνος, σύμφωνα με τους παρατηρητές, αφήνει τη δυνατότητα μιας πολιτικής χειραγώγησης της θρησκείας, με μια τεχνητή αντιπαράθεση μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων. Μιλήσαμε γι αυτό με τον δον Mathieu Bondobo, γενικό αρχιερατικό επίτροπο της Αρχιεπισκοπής της Μπανγκουί:
Απ.- Αυτό αποτελεί πάντα έναν κίνδυνο, όσο αφορά στην κρίση της Κεντρικής Αφρικής, αν και εμείς της Εκκλησίας από πάντα λέγαμε – και συνεχίζουμε να λέμε – ότι αυτή η κρίση δεν είναι θρησκευτική, δεν πρόκειται για έναν πόλεμο μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων. Όποιος το λέει αυτό προσπαθεί να χειραγωγήσει αυτή την κρίση. Γνωρίζουμε με βεβαιότητα ότι αυτή η κρίση είναι γεωπολιτική και γεωστρατηγική. Οι Θρησκείες στην Κεντρική Αφρική πάντα ζούσαν μαζί και επομένως δεν υπάρχει λόγος να μιλάμε για έναν πόλεμο θρησκευτικό: αυτό δεν υπάρχει. Ωστόσο, θα πρέπει να είμαστε σε θέση να δείξουμε με το δάκτυλο το πραγματικό πρόβλημα: είναι μια γεωπολιτική και γεωστρατηγική κρίση.
ιος βρίσκεται λοιπόν, πίσω από αυτή την κρίση;
Απ.- Όταν οι αντάρτες εγκατέλειψαν την πρωτεύουσα για να φύγουν μακριά, βρέθηκαν σε ορισμένες περιοχές της χώρας, οι οποίες είναι πλούσιες περιοχές επειδή έχουν κοιτάσματα πολύτιμων ορυκτών και άλλων πόρων, ως εκ τούτου, προσπαθούν να καταλάβουν αυτές τις περιοχές και να κερδίσουν χρήματα. Ποιος βρίσκεται από πίσω; Όλοι εκείνοι που επιθυμούν τον πλούτο αυτής της χώρας…
Ερ.- Τα Ηνωμένα Έθνη φοβούνται μια γενοκτονία στην Κεντρική Αφρική: αλλά αυτό αποτελεί ένα πιθανό κίνδυνο;
Απ.- Να μιλήσουμε για γενοκτονία… δεν θα το έλεγα, επειδή δεν είναι μια εθνική κρίση, δεν υπάρχει ένα τέτοιο σενάριο. Ωστόσο, είναι γεγονός ότι υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι που πεθαίνουν, που σκοτώνονται και επομένως το επείγον για εμάς της Εκκλησίας είναι να πούμε: «Αρκετά με αυτές τις μαζικές δολοφονίες, αρκετά με αυτές τις σφαγές!».
Ερ.- Μερικοί επιπλήττουν αυστηρά τους Κυανόκρανους ότι δεν κάνουν τίποτα…
Απ.- «Δεν κάνουν τίποτα», δεν θα το έλεγα, κάτι κάνουν. Διότι προς στιγμήν ο ΟΗΕ είναι η μοναδική δύναμη που βρίσκεται εδώ για να βοηθήσει τη χώρα να φτάσει σε μια κατάσταση ειρήνης. Ένα άλλο πρόβλημα, ωστόσο, είναι η ερμηνεία της αποστολής των Κυανοκράνων. Είπαν ότι ήρθαν για να αφοπλίσουν όλους εκείνους που μεταφέρουν παράνομα τα όπλα. Τώρα οι άνθρωποι αναρωτιούνται: «Μα ξέρουμε ότι υπάρχουν ομάδες που μεταφέρουν παράνομα όπλα: γιατί δεν πάνε να αφοπλίσουν αυτές τις ομάδες;», και έτσι αυτό δημιουργεί πολλές επικρίσεις. Η άλλη κριτική είναι ότι τις περισσότερες φορές φτάνουν όταν οι σφαγές έχουν ήδη ολοκληρωθεί: φθάνουν αργοπορημένοι. Αυτός είναι ο λόγος που ο κόσμος ζητά τη δημιουργία ενός στρατού της Κεντρικής Αφρικής με μια κάποια ισχύ, αλλά ταυτόχρονα, αναγνωρίζουμε και την παρουσία των Κυανοκράνων, γιατί χωρίς αυτούς δεν ξέρουμε πώς θα είχαμε καταλήξει…
Ερ.- Ποιο είναι το μήνυμα που δίνει η Επίσημη Εορτή της Ανάληψης της Θεοτόκου στη χώρα;
Απ.- Εμείς της Εκκλησίας έχουμε πάντα ελπίδα. Ο Άγιος Πατέρας ήρθε για να μας δώσει αυτή την ελπίδα: τον αισθανόμαστε κοντά μας με τα παρηγορητικά του λόγια για εμάς. Και ως εκ τούτου εμείς δεν μπορούμε να χάσουμε ποτέ την ελπίδα. Η Μαρία που αναλήφθηκε στον Ουρανό μετέφερε στη βασιλεία του Θεού την ανθρωπότητά μας. Αυτή η ανθρωπότητα σήμερα είναι πληγωμένη αλλά ζητάμε από την Παναγία να βοηθήσει την Κεντρική Αφρική να ανακτήσει μια κατάσταση ειρηνική και ήρεμη. Επειδή η ανθρωπότητα είναι ευλογημένη από τον Θεό.
Μετάφραση:ρφ