Μελέτη Ευαγγελίου της Τετάρτης 3 Μαρτίου 2021
της 8ης Εβδομάδας της Κοινής Περιόδου του Έτους
Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.
Αμήν
Επικαλούμαι το Πνεύμα Σου Κύριε, να με καθοδηγήσει και να με φωτίσει.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Ανάγνωσμα από το κατά Μάρκο Άγιο Ευαγγέλιο (10, 32-45)
Κατ’ εκείνο τον καιρό, οι μαθητές ανηφόριζαν προς τα Ιεροσόλυμα. Ο Ιησούς προχωρούσε μπροστά από τους μαθητές του, οι οποίοι ήταν έκθαμβοι, ενώ όσοι ακολουθούσαν διακατέχονταν από φόβο. Πήρε πάλι μαζί του τους Δώδεκα κι άρχισε να τους λέει όσα έμελλαν να του συμβούν: “Ανεβαίνουμε τώρα στα Ιεροσόλυμα και ο Υιός του ανθρώπου θα παραδοθεί στους αρχιερείς και τους γραμματείς και θα τον καταδικάσουν σε θάνατο και θα τον παραδώσουν στους εθνικούς, και θα τον περιπαίξουν, θα τον φτύσουν, θα τον μαστιγώσουν και θα τον σκοτώσουν. Αλλά μετά από τρεις μέρες θα αναστηθεί”.
Πλησιάζουν τότε τον Ιησού ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης, οι δυο γιοι του Ζεβεδαίου και του έλεγαν: “Διδάσκαλε, θέλουμε να μας κάμεις τη χάρη που θα σου ζητήσουμε”. Κι εκείνος τους είπε: “Τι θέλετε να κάμω για σας;” Αυτοί του απάντησαν: “Θέλουμε, όταν θα είσαι στη δόξα σου, να καθίσουμε ο ένας στα δεξιά και ο άλλος στα αριστερά”. Κι ο Ιησούς τους είπε: “Δεν ξέρετε τι ζητάτε. Μπορείτε να πιείτε το ποτήρι που εγώ πίνω ή να βαφτισθείτε το βάφτισμα που εγώ βαφτίζομαι;” Εκείνοι του είπαν: “Μπορούμε”. Αλλά ο Ιησούς τους είπε: “Το ποτήρι που εγώ πίνω, θα το πιείτε και το βάφτισμα που εγώ βαφτίζομαι θα βαφτισθείτε, αλλά το να καθίσετε στα δεξιά μου ή στα αριστερά δεν ανήκει σε μένα να το δώσω, αλλά θα δοθεί σ’ εκείνους για τους οποίους έχει ετοιμασθεί”.
Όταν το άκουσαν οι δέκα, άρχισαν να αγανακτούν εναντίον του Ιακώβου και του Ιωάννη. Τους κάλεσε τότε το Ιησούς και τους είπε: “Γνωρίζετε, ότι αυτοί που θεωρούνται αρχηγοί των εθνών ασκούν πάνω τους απόλυτη κυριαρχία και οι μεγάλοι τα καταδυναστεύουν. Όμως δεν θα είναι έτσι μεταξύ σας, αλλά εκείνος που θα θέλει να γίνει μεγάλος ανάμεσά σας, θα είναι ο υπηρέτης σας, και όποιος θέλει να είναι πρώτος ανάμεσά σας, θα είναι δούλος όλων. Διότι και ο Υιός του ανθρώπου, ο οποίος δεν ήλθε για να τον υπηρετηθεί, αλλά για να υπηρετήσει και να δώσει τη ζωή του ως λύτρα για πολλούς”.
Λόγος του Κυρίου
ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ
Το Ευαγγέλιο σήμερα θέλει να μας δώσει μια απάντηση στις μεγάλες ανάγκες της ανθρωπότητας και να φέρει μια ανατροπή στις προοπτικές: “όποιος θέλει να γίνει μεγάλος ανάμεσα σας πρέπει να γίνει υπηρέτης σας. Σε όποιον θέλει να είναι ο μεγαλύτερος, ο Ιησούς προτείνει να είναι ο πιο μικρός, σε όποιον θέλει να είναι ο πρώτος ο Ιησούς προτείνει να γίνει τελευταίος. Η λογική αυτή είναι πάρα πολύ δύσκολο να γίνει αποδεχθεί σ’ έναν κόσμο όπου η επιδίωξη της ανταγωνιστικότητας μοιάζει ασταμάτητη, όπου η εξουσία κυριαρχεί, όπου οι 10 πλουσιότεροι άνθρωποι στον κόσμο έχουν στα χέρια τους ολόκληρο το πλούτο του εγχώριου προϊόντος όλων των χωρών της Αφρικής.
“Αν κάποιος θέλει να είναι πρώτος… Όποιος θέλει να γίνει ο μεγαλύτερος…” και ποιος δεν θα ήθελε να είναι πρώτος; Ποιος δεν θα ήθελε να είναι ο μεγαλύτερος; Η τάση της υπεροχής, η τάση να ανέβουμε είναι μέρος της ανθρώπινης φύσης. Αν μπορούσαμε να απεικονίσουμε οπτικά την ανθρωπότητα, θα βλέπαμε το θέαμα ενός τεράστιου πλήθους ανθρώπων που στέκεται στις μύτες των ποδιών, προσπαθώντας να ανέβει ο ένας πιο ψηλά από τον άλλο, πατώντας ίσως αυτούς που μπορεί να βρίσκονται δίπλα του, και όλοι φωνάζουν: Υπάρχω και εγώ, υπάρχω και εγώ στον κόσμο!” Μέσα μας υπάρχει ο φόβος να περάσουμε απαρατήρητοι, να μην είμαστε κάποιος, να μας θεωρούν τελευταίους, οι πιο μικροί, από αυτούς που τους αγαπούν λιγότερο…
Σήμερα, αυτή η τάση «αναδύεται» έχει μεγαλώσει και έχει γίνει μανία… Άνθρωποι κάνουν τα πιο παράξενα και πιο παράλογα πράγματα για να τραβήξουν την προσοχή … Χωρίς να φθάνουμε σε ακραίες μορφές, ο καθένας μας ζει στο εργασιακό του περιβάλλον, στο σχολείο μορφές αναρρίχησης και ακραίας ανταγωνιστικότητας.
Ο Ιησούς γνωρίζει ότι η τάση αυτή περιέχεται στην καρδιά του ανθρώπου και δεν μας λέει να μην είμαστε οι πιο μεγάλοι, οι πρώτοι, και εκείνος που είναι Θεός δεν μπορεί να αναιρέσει αυτή τη τάση που υπάρχει μέσα μας και που είναι φιλοδοξία για το Άπειρο. Ο ίδιος ο Ιησούς μας προτείνει έναν Ευαγγελικό τρόπο να ζούμε αυτή τη διάσταση: “Αν θέλεις να είσαι πρώτος, να είσαι ο τελευταίος, ο υπηρέτης όλων”. Ο Ιησούς δεν καταδικάζει την επιθυμία να υπερέχουμε, να κάνουμε σπουδαία πράγματα στη ζωή, να δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας, ο Ιησούς δεν θέλει μαθητές υποτονικούς, τεμπέληδες και νωθρούς. Ο Νίτσε, καταπολεμώντας τον Χριστιανισμό σκληρά, τον ενοχοποίησε γιατί εισήγαγε στον κόσμο τον «καρκίνο» της ταπεινότητας και της στέρησης, και σε αντίθεση με αυτή την ευαγγελική αξία πρότεινε εκείνο της θέλησης και δύναμης, που ενσαρκώνεται στον υπεράνθρωπο. Αλλά τι κοινωνία παρήγαγε ο υπεράνθρωπος; Μια κοινωνία όπου ένας είναι ευτυχισμένος (εάν κάποιος μπορεί να είναι ευτυχισμένος μόνος του) και οι άλλοι, η πλειοψηφία, δυστυχισμένοι. Ένας μόνο βγαίνει νικητής, όλοι οι άλλοι είναι ηττημένοι, ένας μόνο κυρίαρχοι, οι άλλοι υποτάσσονται.
“Αν κάποιος θέλει να είναι πρώτος…” επομένως είναι δυνατό να είναι κάποιος πρώτος, δεν απαγορεύεται, δεν είναι αμαρτία, αντιθέτως ο Ιησούς ενθαρρύνει να είμαστε πρώτοι, προτείνοντας μας έναν ευαγγελικό τρόπο, φανερώνοντας μας μια νέα οδό για να πραγματοποιήσουμε αυτή την πρωτιά: να είμαστε πρώτοι όχι εις βάρος των άλλων, αλλά προς όφελος των άλλων. Προσθέτει, “Αν θέλεις να είσαι πρώτος… να είσαι ο τελευταίος και ο υπηρέτης όλων. Ο δρόμος προς τα πάνω, η σκάλα για την εξουσία και την επιτυχία, έχει γίνει ένας δρόμος προς τα κάτω, όπου όλοι επωφελούνται από το μεγαλείο του ενός. Όποιος είναι ο μεγαλύτερος στην προσφορά, είναι μεγάλος ο ίδιος και κάνει μεγάλους και τους άλλους: αντί να υψωθεί πατώντας τους άλλους, υψώνει και τους άλλους μαζί του.
ΠΡΟΣΕΥΧΗ
Βοήθησέ με να διαχέω παντού το άρωμα σου, Ιησού, όπου και αν πηγαίνω. Πλημμύρισε την ψυχή μου με το Πνεύμα σου και τη ζωή σου.
Γίνε ο Κύριος της ύπαρξης μου με ένα τόσο ολοκληρωμένο τρόπο ώστε όλη μου η ζωή να είναι μια ακτινοβολία της δικής σου ζωής.
Ώστε κάθε ψυχή που πλησιάζω να μπορέσει να αισθανθεί την παρουσία Σου μέσα μου.
Ώστε βλέποντας με, να μην βλέπει εμένα, αλλά Εσένα μέσα μου.
Μείνε μαζί μου.
Έτσι θα λάμπω από την ίδια τη δική Σου λάμψη και θα μπορώ να είμαι φως για τους άλλους.
Αμήν
πνρ