Μελέτη του Ευαγγελίου: 24 Μαρτίου 2022

ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ 2ης ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΤΗΣ ΤΕΣΣΑΡΚΟΣΤΗΣ


Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν

Επικαλούμαι το Πνεύμα Σου Κύριε, να με καθοδηγήσει και να με φωτίσει.


ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 

Ανάγνωσμα από το κατά Λουκά Άγιο Ευαγγέλιο (16, 19-312)

Τον καιρό εκείνο, είπε ο Ιησούς στους Φαρισαίους:

“Κάποιος άνθρωπος, ήταν πλούσιος, και ντυνόταν με πορφύρα και εκλεκτό λινό και ευφραινόταν κάθε ημέρα λαμπρά. Ενώ κάποιος φτωχός με το όνομα Λάζαρος ήταν ριγμένος μπροστά στην πύλη του, έχοντας έλκη, και επιθυμούσε να χορτάσει από αυτά που έπεφταν από το τραπέζι του πλούσιου. Αλλά και τα σκυλιά έρχονταν και έγλειφαν πάνω στα έλκη του. Συνέβηκε λοιπόν να πεθάνει ο φτωχός και να μεταφερθεί από τους αγγέλους στην αγκαλιά του Αβραάμ.

Πέθανε κατόπιν και ο πλούσιος και τάφηκε. Και μέσα στον άδη σήκωσε τα μάτια του, ενώ βρισκόταν σε βάσανα, και βλέπει τον Αβραάμ από μακριά και το Λάζαρο μέσα στην αγκαλιά του. Και τότε αυτός φώναξε και είπε: “Πατέρα Αβραάμ, ελέησέ με και στείλε το Λάζαρο να βουτήξει το άκρο του δαχτύλου του στο νερό και να δροσίσει τη γλώσσα μου, γιατί πονώ υπερβολικά μέσα στη φλόγα αυτή”.

Αλλά ο  Αβραάμ είπε: “παιδί μου, θυμήσου ότι στη ζωή σου απόλαυεσες τα αγαθά σου, ενώ ο Λάζαρος γνώρισε τη δυστυχία. Τώρα όμως εδώ παρηγορείται, ενώ εσύ υποφέρεις. Εκτός απ’ όλα αυτά ανάμεσα σε μας και σε σας έχει οριστεί τέτοιο χάσμα, ώστε αυτοί που θέλουν να διαβούν απ’ εδώ προς εσάς να μην μπορούν, ούτε να περάσουν κι απ’ αυτού σε μας ”.

Του είπε επίσης: “Σε παρακαλώ, λοιπόν, πατέρα, να τον στείλεις στον οίκο του πατέρα μου, γιατί έχω πέντε αδελφούς, για να τα διαβεβαιώνει σ’ αυτούς, ώστε να μην έρθουν και αυτοί στον τόπο τούτο του βασάνου”. Λέει λοιπόν ο Αβραάμ: “Έχουν το Μωυσή και τους προφήτες. ας ακούσουν αυτούς”. Εκείνος είπε: “Όχι, πατέρα Αβραάμ, αλλά αν κάποιος από τους νεκρούς πορευτεί προς αυτούς, θα μετανοήσουν”. Είπε όμως σ’ αυτόν: “Αν δεν ακούν το Μωυσή και τους προφήτες, ούτε αν κάποιος από τους νεκρούς αναστηθεί θα πειστούν””.

 

Λόγος του Κυρίου

 

ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ

Η ιστορία του Λαζάρου είναι μια ιστορία που πρέπει να σημαδέψει ανεξίτηλα τη χριστιανική μας φαντασία. Ο σκοπός τέτοιων ιστοριών είναι ακριβώς αυτός: να μας μεταδώσει με βιωματικό τρόπο αυτό που πραγματικά αξίζει. Και το πιο σημαντικό σε αυτή την ιστορία δεν είναι η αδικία που υπέστη ο Λάζαρος, αλλά η τραγωδία που υπέστη ο πλούσιος.

Η αφήγηση του Ευαγγελίου φαίνεται να θέλει να μας υποδείξει ότι μπορεί κανείς να φτάσει στη ζωή του σε ένα σημείο που δεν έχει επιστροφή, όπου μπορεί να χάσεις ακόμη και την ταυτότητά σου και το όνομά σου (στην πραγματικότητα, το όνομα αυτού του πλούσιου δεν αναφέρεται) και όλα αυτά επειδή συγχέουμε τη προσωπική μας ταυτότητα με αυτό που κατέχουμε. Ο άνθρωπος δεν είναι ποτέ αυτό που έχει. Όταν ζεις σκεπτόμενος ότι η ζωή σου ορίζεται από αυτό που έχεις τότε θα είναι αρκετό να αφαιρέσεις αυτό που έχεις για να συνειδητοποιήσεις το τίποτα που είσαι.

Κατά βάθος ο θάνατος είναι το τέλος του ρήματος «έχω» και η αρχή του ρήματος «είμαι». Εάν εσύ έχεις περάσει όλη σου τη ζωή ξεχνώντας ποιος είσαι (το ρήμα είμαι) και ζεις μόνο για αυτό που σου έδωσε ο κόσμος (το ρήμα έχω), τότε στο τέλος θα διαπιστώσεις ότι η κόλαση είναι να ζεις την ακύρωση του ρήματος είμαι, σε έναν τόπο που δεν έχει τίποτα το κοσμικό. Και το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι στην κόλαση δεν σταματάς να είσαι αλλά απλά δεν μπορείς πια να το ανακτήσεις ως κάτι που σε σώζει τη ζωή σου, αλλά το ζεις ως μια καταδίκη που δεν σου επιτρέπει πλέον να διασχίσεις το όριο ανάμεσα σε αυτό που μπορεί να σε σώσει και αυτό που μπορεί να σε καταδικάσει.

Αυτό το όριο είναι το όριο της αγάπης. Αγαπώ σημαίνει να ανακτήσουμε και πάλι αυτό που είμαστε. Το να μην μπορείς πια να αγαπάς είναι κόλαση. Για αυτόν τον λόγο, αυτό που στη ζωή είναι μια δυνατότητα (ο πλούσιος θα μπορούσε να είχε αγαπήσει τον Λάζαρο), μετά θάνατον είναι μια άβυσσος:

“παιδί μου, θυμήσου ότι στη ζωή σου απήλαυσες τα αγαθά σου, ενώ ο Λάζαρος γνώρισε τη δυστυχία. Τώρα όμως εδώ παρηγορείται, ενώ εσύ υποφέρεις. Εκτός απ’ όλα αυτά ανάμεσα σε μας και σε σας έχει οριστεί τέτοιο χάσμα, ώστε αυτοί που θέλουν να διαβούν απ’ εδώ προς εσάς να μην μπορούν, ούτε να περάσουν κι απ’ αυτού σε μας ”.

Ας εφαρμόσουμε αυτό το λόγο στη ζωής μας. Ας κάνουμε το καλό τώρα που έχουμε χρόνο.

Στοχασμός: don Luigi Maria Epicoco


ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Κύριε, δεν θέλω να είμαι αδιάφορος στη δυστυχία του άλλου, όπως αυτός ο πλούσιος που ήταν αδιάφορος προς τον Λάζαρο. Η αδιαφορία για τον πλησίον μεγαλώνει μέρα με την ημέρα. Κυριαρχεί σε όλο το φάσμα των σχέσεων των ανθρώπων. Μικροί και μεγάλοι κοιτούν πως θα ικανοποιήσουν τους εαυτούς τους. Έχουν εγκλωβιστεί στους ρόλους που τους έχει αναθέσει η κοινωνία. Όποιος είναι πλούσιος επιθυμεί να αυξήσει τα πλούτη του. Αυτός που έχει κάποιο κύρος, θέλει να την ενισχύσει ακόμη περισσότερο. Εκείνος που έχει εξουσία, αναζητά να την κρατήσει για πάντα. Κανένας δεν σκέφτεται ή ονειρεύεται ότι μπορεί ν ’αλλάξει την ζωή του για να μην είναι φυλακισμένος εφ’ όρου ζωής στις προκαταλήψεις του και τις επιθυμίες του. Πως θα υπάρξει μετάνοια, μεταστροφή στις ζωές τους, αν δεν καταλάβουν ότι αυτά που έχουμε και αυτά που επιθυμούμε δεν ορίζουν τις ζωές μας; Γι’ αυτό Κύριε άνοιξε το πνεύμα μας με τον λόγο Σου ώστε ν’ αγγίξει τις καρδιές μας. ο Θείος λόγος Σου ας κάψει ότι ζιζάνια υπάρχουν μέσα μας κι ας ποτίσει ότι είναι ευάρεστο σε Σένα, για να γίνουμε εμείς η αλλαγή που θα φέρει την βασιλεία Σου.

Προσευχή  του π. Πέτρου Χονγκ τ.Ι

(πηγή: episkopisyrou.gr)

κοινοποίηση άρθρου:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Mελέτη του Ευαγγελίου της ημέρας

  ΔΕΥΤΕΡΑ ΤΗΣ 13ης ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 27 Ιουνίου 2022   Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν

Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Μυκόνου-Άνδρου και Μητρόπολη παντός Αιγαίου