To“όπλο” των πιστών για να ξεπεραστούν οι δοκιμασίες
Το Ροδάριο είναι μια συγκεκριμένη βοήθεια για να ξεπεράσουμε τις αντιξοότητες της εποχής, που χαρακτηρίζεται από την πανδημία του κορωνοϊού και όλες τις συνέπειές της. Η αδελφή Daniela Del Gaudio, καθηγήτρια Μαριολογίας, μιλά για αυτό στη συνέντευξη που μας παραχώρησε.
Έχουμε ήδη μπει στον μήνα του Μαΐου. Ένας μήνας αφιερωμένος στην Παναγία και στην απαγγελία του Αγίου Ροδαρίου. Πρόσφατα ο ίδιος ο Πάπας Φραγκίσκος έγραψε μια Επιστολή για να παροτρύνει τους πιστούς να απαγγέλλουν αυτήν την προσευχή, ατομικά ή στην οικογένεια, σύμφωνα με την παράδοση, ειδικά σε αυτήν την περίοδο, όπως μας υπενθυμίζει η αδελφή Daniela Del Gaudio του Τάγματος των Αμόλυντων Φραγκισκανίδων Αδελφών και καθηγήτρια Μαριολογίας στα Πανεπιστήμια Regina Apostolorum και Άγιος Άνσελμος.
Απ: – Το Ροδάριο, ανάμεσα στις ευλάβεις της Παναγίας, είναι το πιο διαδεδομένο, το οποίο πάντα συνόδευε τις προσευχές των πιστών, τόσο που ονομάστηκε “το ψαλτήριο του λαού”. Υπάρχει η δύναμη της “διαμεσολάβησης”, της θεομητορικής μεσιτείας, που μέσω της απαγγελίας του “Χαίρε Μαρία” ζητά ακριβώς από την Παναγία να μεσολαβήσει για όλες τις συνθήκες της ζωής μας. Πράγματι, με εντυπωσιάζει η έκφραση του Ιωάννη-Παύλου Β’, ο οποίος στο Rosarium Virginis Mariae, την Αποστολική Επιστολή που είχε αφιερώσει σε αυτήν την προσευχή, λέει ότι το Ροδάριο κάνει να χτυπά η καρδιά του Χριστιανού στον παλμό των χτύπων της καρδιάς του Ιησού και της Μαρίας. Συνεπώς, το Ροδάριο συνδέει τα γεγονότα της ζωής, ακόμη και τα πιο οδυνηρά, με τα μυστήρια της ζωής του Ιησού μέσω της διαμεσολάβησης της Παναγίας. Αυτή η προσευχή, επομένως, είναι πολύ σημαντική διότι μας βοηθά όχι μόνο να συλλογιστούμε τη ζωή του Ιησού και της Παναγίας, αλλά μπορεί επίσης να μας βοηθήσει να ξεπεράσουμε τις δοκιμασίες της ζωής μας, και στην ιστορία αυτό το έχουμε δει. Έτσι, σε κάθε χώρα, σε κάθε πόλη, οι Χριστιανοί μας ενώνονται για να προσευχηθούν για την κατάπαυση των επιδημιών και άλλων καταστροφών.
Στον πόνο και τη δυστυχία, σε όλο τον κόσμο, υπήρχε σχεδόν μια αμεσότητα να στρέψουμε τα μάτια προς την Παναγία…
Απ: – Η Παναγία είναι Μητέρα του Θεού και επίσης Μητέρα δική μας, είναι κοντά μας, και η μητρική της φροντίδα δεν εξαντλήθηκε με την επείγεα ζωή της, αλλά συνεχίζεται και, ως εκ τούτου, η Παναγία είναι στον Ουρανό αλλά είναι επίσης κοντά μας. Μας συνοδεύει ως παιδιά και μας προστατεύει. Αν λοιπόν προσευχηθούμε στην Παναγία, έχουμε συγκεκριμένη και ισχυρή βοήθεια: Αυτή μεσιτεύει για εμάς. Όλη η ιστορία του χριστιανισμού το αποδεικνύει, τόσο από τη μεριά των πιστών που ανέκαθεν στρέφονταν στην Παναγία – μια από τις αρχαιότερες προσευχές είναι το Subtuumpraesidum(Υπό την σην ευσπλαγχνίαν)– όσο και από τη μεριά της Παναγίας που πάντοτε χορηγούσε γενναιόδωρα, και ακόμη και με τις θαυμαστές εμφανίσεις της, με θαύματα, φανέρωνε την παρουσία της και την εγγύτητά της.
Ο Μάιος είναι ο μήνας που συνδέεται παραδοσιακά με την Παναγία. Το Ροδάριο γεννήθηκε τον Μεσαίωνα, κεντρικό ρόλο στη διάδοσή του διαδραμάτισαν το Τάγμα των Κιστερκιανών, η μορφή του Αγίου Δομινίκου του Guzman, του Alaindela Roche, του Αγίου Αλοϋσίου Grignonde Monfort και του μακαρίου Bartolo Longo, για να αναφέρουμε μερικά ονόματα.
Απ: – Είναι ενδιαφέρον ότι από την αρχή, το Ροδάριο χρησιμοποιήθηκε ως μέθοδος ευαγγελισμού. Για παράδειγμα, στον Άγιο Δομίνικο η Παναγία προτείνει αυτή τη μέθοδο επανάληψης των μυστηρίων του Ροδαρίου για να φέρει τους ανθρώπους πιο κοντά στην πίστη, στον Χριστό. Αυτό επαναλαμβάνει έπειτα και ο Άγιος Αλοΰσιος Grignionde Montfort όταν μας εξηγεί ότι ακριβώς η ευλάβεια προς την Παναγία, μας επιτρέπει να ανακαλύψουμε ξανά τις ρίζες του Βαπτίσματός μας. Το Ροδάριο, επομένως, δεν είναι μόνο μια ευλάβεια του λαού, αλλά – όπως εξήγησαν τόσο ο Παύλος Στ’ όσο και ο Ιωάννης-Παύλος Β’ – είναι μια μέθοδος περισυλλογής και περίσκεψης. Μέσω αυτής της προσευχής, μέσω αυτής της γλυκιάς αλυσίδας – όπως έλεγε ο μακάριος Bartolo Longo– που μας ενώνει με τον Θεό, διατρέχουμε ξανά τα μυστήρια του Χριστού για να εξετάσουμε στη συνέχεια το ίδιο το μυστήριο της σωτηρίας μας και επίσης ποιοι είμαστε ενώπιον του Θεού. Συνεπώς, η Παναγία μας εισάγει αληθινά σε αυτή τη μοναδική και ιδιαίτερη σχέση, αλλά που ταυτόχρονα είναι και απλή, υική, οικογενειακή. Μια άλλη πτυχή που όλοι οι απόστολοι του Ροδαρίου τονίζουν πάντα είναι ότι το Ροδάριο είναι η προσευχή των παιδιών. Θέτουμε τον εαυτό μας με απλότητα, όπως λέει και ο Πάπας Φραγκίσκος, ενώπιον του Θεού, επειδή η Μαρία είναι η μητέρα μας και πρέπει να μάθουμε να μιλάμε με πίστη, ως ζωντανή παρουσία, αλλά και με μεγάλη εμπιστοσύνη και με πολλή απλότητα. Ο Πατέρας Πίος της Pietrelcinaήταν επίσης ένας μεγάλος απόστολος του Ροδαρίου, τόσο πολύ που χαρακτήριζε το Ροδάριο ως το πνευματικό όπλο για την καταπολέμηση των μαχών. Και θέλω να υπενθυμίσω επίσης το μήνυμα της Φάτιμα όπου και η αδελφή Λουκία λέει επίσης ότι, λόγω ενός συγκεκριμένου σχεδίου, ο Θεός έχει δώσει μεγάλη δύναμη σε αυτήν την προσευχή του Ροδαρίου.
Οι Πάπες είχαν πάντοτε, όπως το επισημάνατε, έναν ιδιαίτερο δεσμό με το Ροδάριο. Το πρώτο επίσημο έγγραφο ανάγεται στον Πάπα Σίξτο Δ’…
Απ: – Ναι, έπειτα προπάντων ο Πίος Ε’, και ακόμη ο Λέων ΙΓ’, ο Πίος Θ’, ο Πίος ΙΒ’, καθώς και ο Ιωάννης ΚΓ’, ο οποίος ήταν ένας πραγματικά μεγάλος ευλαβής του Ροδαρίου, ο Παύλος Στ’, ο Ιωάννης-Παύλος Β’ και ο Βενέδικτος ΙΣΤ’. Θα ήθελα να αναφερθώ ιδιαιτέρως στον Παύλο Στ’, ο οποίος στην Αποστολική Παραίνεση Marialis Cultus, αφιερώνει μια ιδιαίτερη σκέψη στο Ροδάριο ως μέθοδο στοχασμού και περισυλλογής, δηλαδή, καθιστώντας σαφές ότι είναι μια στοχαστική προσευχή, που μας βοηθά να εξετάσουμε σε βάθος το Ευαγγέλιο στην συγκεκριμένη ιστορική διάσταση των διαφόρων μυστηρίων του Χριστού. Και ο Ιωάννης-Παύλος Β’ μας κάνει να καταλάβουμε και την υπαρξιακή διάσταση του Ροδαρίου για την οικογένεια, για τα παιδιά, για την ειρήνη. Το ίδιο και ο Πάπας Φραγκίσκος επιμένει πολύ σε αυτή την οικογενειακή και υική διάσταση του Ροδαρίου.
Την 1η Μαΐου υπήρξε η ανάθεση στην Παναγία της Ιταλίας, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο, την περίοδο αυτής της πανδημίας, υπήρξαν πράξεις ανάθεσης στην Παναγία, απαγγέλθηκε το Ροδάριο. Αυτή η προσευχή ήταν πραγματικά στο επίκεντρο της έκκλησης για βοήθεια σε αυτήν την πανδημία. Ποια είναι η σημασία αυτών των πράξεων;
Απ: – Πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η θεομητορική ευλάβεια έχει δύο σημαντικές διαστάσεις: την υποδειγματικότητα και τη διαμεσολάβηση, δηλαδή, η Παναγία είναι για εμάς ένα υπόδειγμα πίστης, μαθητείας. Και συνεπώς την επικαλούμαστε διότη Αυτή μας παρέχει, χάρη στην εμπειρία της, ένα συγκεκριμένο υπόδειγμα. Αλλά έπειτα υπάρχει και η διάσταση της διαμεσολάβησης που επιτελεί η Παναγία, ένας ενεργός ρόλος όπως τον επιτέλεσε στο έργο της σωτηρίας, δίπλα από τον Ιησού, σε λειτουργία πάντοτε υποτακτική σε σχέση με τον Ιησού και επομένως στο επίπεδο ενός κτιστού πλάσματος, όπως λέμε στη θεολογία. Όμως Αυτή είναι η Θεοτόκος, και συνεπώς η ικεσία της είναι ισχυρή, και αν την επικαλούμαστε, Αυτή δεν είναι μόνο υπόδειγμα, αλλά παρεμβαίνει. Τέλος, συνεπάγεται επίσης την ανάθεση του εαυτού μας στην Παναγία και επομένως αυτή η ανάθεση είναι μια πολύ όμορφη και πολύ σημαντική πράξη.
Πηγή: Vatican News
Μετάφραση: π.Λ