ΤΟ ΜΟΝΑΧΙΚΟ ΤΑΓΜΑ και το τρίτο τάγμα
Από την ομιλία του π. Ανδρέα Bonello στην Τήνο στις 3 Δεκεμβρίου 2019 στην αίθουσα του Μοναστηριακό Ναού Αγίου Αντωνίου.
Το Τρίτο Τάγμα είναι «ουσιαστικό και συστατικό μέρος της Μοναχικής Οικογένειάς μας, τo οποίo δεν μπορεί παραλειφτεί» (Καταστατικό του Τρίτου Τάγματος, αριθ. 5).
• η πνευματική υποστήριξη, η υλική υποστήριξη, η υποστήριξη του ίδιου ιεραποστόλου, το μοίρασμα του χαρίσματος και όλων όσων δεν είναι διαπραγματεύσιμα, η μεσιτεία για να λάβουμε από τον ουρανό κλήσεις ειδικής αφιέρωσης, ο διάλογος με την τοπική Εκκλησία, η αγάπη και η γνώση του Ιδρυτή και των γραπτών του, η γενναιόδωρη καρδιά στον εθελοντισμό, το χάρισμα που βιώνεται μέσα στον κόσμο (χωρίς να αποτελεί μέρος του), κλπ. Η αποφυγή και ο αποκλεισμός του 3οΤΛ από την ποιμαντική μας θα σήμαινε κοπή φτερών στον εαυτόν μας.
Το μυστήριο της Ενσάρκωσης
• 1] Στην αρχή ήταν ο Λόγος,
Και ο Λόγος ήταν με τον Θεό
και ο Λόγος ήταν Θεός.
• [2] Αυτός ήταν στην αρχή με τον Θεό:
• [3] όλα έγιναν μέσω αυτού,
και χωρίς αυτόν δεν έχει γίνει τίποτα από όλα όσα υπάρχουν.
• [4] Σε αυτόν ήταν η ζωή
και η ζωή ήταν το φως των ανθρώπων.
• [5] το φως λάμπει στο σκοτάδι,
αλλά το σκοτάδι δεν το δέχτηκε.
• [10] Αυτός ήταν στον κόσμο,
και ο κόσμος έγινε μέσω αυτού,
αλλά ο κόσμος δεν τον αναγνώρισε.
• 11] Ήρθε ανάμεσα στους δικούς του,
αλλά αυτοί δεν τον δέχτηκαν.
[12] Αλλά σε εκείνους που τον αποδέχτηκαν
έδωσε την εξουσία να γίνουν παιδιά του Θεού: σε εκείνους που πιστεύουν στο όνομά του.
• [14] Και ο Λόγος έγινε σάρκα
και κατοίκησε ανάμεσά μας, και είδαμε τη δόξα του,
δόξα ως μονογενή του Πατέρα,
γεμάτου χάρη και αλήθεια.
Μπορούμε να βιώσουμε την Ενσάρκωση στο σήμερα;
• Ζούμε σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται με τον δικό της τρόπο από την άρνηση της Ενσάρκωσης.
• Για πρώτη φορά από τη γέννηση του Χριστού, που έγινε πριν από δύο χιλιάδες χρόνια, φαίνεται σαν να μην βρήκε μια θέση σε έναν όλο και πιο εκκοσμικευμένο κόσμο.
• Αυτό δεν σημαίνει που πάντα την αρνιείται ρητά. Πολλοί ισχυρίζονται ότι θαυμάζουν τον Ιησού και εκτιμούν ορισμένα στοιχεία της διδασκαλίας του, αλλά Εκείνος παραμένει μακρινός σ’ εκείνους: ο Ιησούς δεν είναι γνωστός, δεν τον αγαπάνε και δεν του υπακούνε πραγματικά και τον τοποθετούν σε ένα μακρινό παρελθόν ή σε έναν μακρινό ουρανό.
• Θέλουμε να γίνουμε "σαν μια νέα ενσάρκωση του Λόγου"
• «Πιστεύουμε ότι η πνευματικότητά μας πρέπει να είναι βαθύτατα χαρακτηρισμένη από όλες τις πτυχές του μυστηρίου της Ενσάρκωσης»
• Γι’ αυτό και προσθέτουμε τους λαϊκούς ώστε να είναι μέρος αυτού του σκοπού, σύμφωνα με την κοσμική τους κατάσταση.
Τι σημαίνει να είναι κανείς "μέλος λαϊκό";
• Ο ρωμαϊκός Κώδικας του Κανονικού Δικαίου ορίζει ότι «οι ενώσεις στις οποίες τα μέλη της βιώνουν μια αποστολική ζωή και επιδιώκουν τη χριστιανική τελειότητα, συμμετέχοντας στο χάρισμα ενός μοναχικού θεσμού [ινστιτούτου] μέσα στον κόσμο, κάτω από την υψηλή διεύθυνση του ίδιου του θεσμού [ινστιτούτου], παίρνουν την ονομασία τρίτο τάγμα» (καν. 303).
Οι "κλάδοι" της Μοναχικής Οικογένειας του ΕΛ
• Εκτός από το καλό που φέρνουν τα λαϊκά μέλη στις αποστολές μας, πρέπει να έχουμε κατά νου ότι ακόμη και οι λαϊκοί αποκομίζουν τεράστιο όφελος από το παράδειγμα των αδελφών τους της μοναχικής ζωής (ιερέων και μοναζουσών). Το Αποστολικό Διάταγμα, «Φως των εθνών», διδάσκει ότι: "πολλοί στη μοναχική ζωή, αγωνίζονται για την αγιοσύνη μέσω στενότερου μονοπατιού (με τους όρκους της φτώχειας, της παρθενίας και της υπακοής), και αποτελούν ένα ζωντανό παράδειγμα για τους αδελφούς τους.
Το "πνεύμα" του μέλους λαϊκού
• Το πνεύμα μας είναι θεομητορικό [της Παναγίας], "Ιδού η μητέρα σου" (Ιω. 9:25).
• είναι ιεραποστολικό πνεύμα "Πηγαίνετε σε όλα τα έθνη" (Ματ 28,19).
• είναι πνεύμα αγάπης, αφού "ήρθα να φέρω φωτιά στη γη" (Λκ 12: 49).
• είναι οικογενειακό πνεύμα "έτσι ώστε όλοι να είναι ένα, όπως εσύ, Πατέρα, είσαι μέσα μου και εγώ μέσα σου" (Ιω. 17:21).
Η πνευματική μας ένωση απαιτεί…
• Να είμαστε ενωμένοι στην πνευματικότητα
• …ενωμένοι με τρόπους σκέψης σύμφωνα με το Ευαγγέλιο (έχοντας την «γνώση» του Σταυρού, την πεποίθηση της υπεράσπισης της ζωής, της οικογένειας, την εμπιστοσύνη στην Θεία Πρόνοια…)
• …ενωμένοι στην αδελφική αγάπη: στην αμοιβαία βοήθεια μεταξύ των μελών. Αυτό πραγματικά δημιουργεί πνεύμα οικογένειας και πνεύμα χαράς, το οποίο είναι ουσιαστικό για μας
Όσο αφορά την «ψυχή» της αποστολής:
• Αυτό που χαρακτηρίζει ειδικά τους λαϊκούς είναι η κοσμική τους φύση…
• Από τη κλήση τους οι λαϊκοί πρέπει να αναζητάνε τη βασιλεία του Θεού, χρησιμοποιώντας τα πρόσκαιρα πράγματα και τακτοποιώντας τα σύμφωνα με το Θεό. Αυτοί ζούνε μέσα στον κόσμο, δηλαδή εμπλέκονται σε όλα τα διαφορετικά καθήκοντα και θέσεις εργασίας του κόσμου και στις κοινές συνθήκες της οικογενειακής και κοινωνικής ζωής, της οποίας η ύπαρξή τους είναι μέρος της. Εκεί καλούνται από τον Θεό να συνεισφέρουν, από μέσα σαν το προζύμι, στην αγιοποίηση του κόσμου ασκώντας το δικό τους επάγγελμα υπό την καθοδήγηση του ευαγγελικού πνεύματος και με αυτόν τον τρόπο να δείχνουν τον Χριστό στους άλλους, κυρίως με τη μαρτυρία της δικής τους ζωής και με την αληθινή πίστη τους, τη βέβαιη ελπίδα και την έμπρακτη τους" (Φως των εθνών, 31).