ΠΑΝΗΓΥΡΙΣΕ Η ΚΩΜΗ ΤΗΝΟΥ ΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ
Με εκκλησιαστική λαμπρότητα τελέστηκε η ετήσια πανήγυρη του Ενοριακού Ναού Κώμης Τήνου, αφιερωμένου στο Μαρτύριο του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου.
Την παραμονή της εορτής τελέστηκε πανηγυρικός εσπερινός ενώπιον του Παναχράντου Μυστηρίου με τη συμμετοχή πολλών ενοριτών και ευλαβών του Αγίου.
Την ημέρα της εορτής και πανήγυρης Δευτέρα 29 Αυγούστου στις 11 το πρωί, όπως συνηθίζεται να τελούνται οι μεγάλες πανηγύρεις στα μεγάλα χωριά μας, τελέστηκε πανηγυρική Αρχιερατική Θεία Λειτουργία από τον Σεβασμιότατο Αρχιεπίσκοπό μας π. Νικόλαο και συλλειτούργησαν μαζί του ο εφημέριος του ναού π. Πέτρος Σοκολόφσκυ, ο π. Γεώργιος Ανδριώτης, ο π. Δημήτριος Δαλέζιος ο π. Νικόλαος Ψάλτης και ο π. Μάρκος Βιδάλης του Ιερού Κλήρου της Αρχιεπισκοπής των Καθολικών της Αθήνας.
Ο μεγάλος σε διαστάσεις ενοριακός Ναός της Κώμης αποδείχτηκε μικρός για να χωρέσει τον μεγάλο αριθμό των ενοριτών αλλά και των αποδήμων Κωμιτιανών και του μεγάλου πλήθους των φιλέορτων που έφτασαν στον οικισμό για να συμμετάσχουν ή να παραστούν στην πανήγυρη.
Εκτός ότι το εσωτερικό του Ναού ήταν κατάμεστος από προσκυνητές και ο προαύλιος χώρος του ναού ήταν επίσης κατάμεστος από επισκέπτες και ευλαβείς.
Καλόν είναι στις περιπτώσεις αυτές να υπάρχει μία δυνατότητα να ακούν και οι εκτός Ναού, αυτό που συμβαίνει μέσα στο Ναό, ώστε να μην παρίστανται μόνο στην πανήγυρη αλλά και να συμμετέχουν. Στους μεγάλους μας Ενοριακούς Ναού φαίνεται ότι τουλάχιστο για τις μεγάλες εορτές και πανηγύρεις θα πόρπη να ελέγχεται αν λειτουργεί σωστά η μικροφωνική εγκατάσταση και να εξασφαλίζεται η δυνατότατα να ακούνε και όσοι ευρίσκονται εκτός του Ναού, διότι πέφτουν στον πειρασμό να μιλούν μεταξύ τους και να δημιουργούν μία ατμόσφαιρα που σίγουρα δεν βοηθά την προσευχή όσων ευρίσκονται μέσα στο Ναό.
Αντί να ακούγεται έξω από το Ναό αυτό που συμβαίνει μέσα στο Ναό, δυστυχώς συχνά συμβαίνει το αντίθετο, ακούγεται μέσα στο ναό και με τρόπο ενοχλητικό αυτό που συμβαίνει έξω από το Ναό.
Καλό είναι τα ενοριακά συμβούλια να το φροντίζουν να ακούνε και οι εκτός του Ναού, ώστε να μην παρίστανται απλώς στις πανηγύρεις αλλά και ενεργά να συμμετέχουν.
Μετά την ανάγνωση του ιερού Ευαγγελίου μίλησε ο Αρχιεπίσκοπός μας π. Νικόλαος στην συναγμένη Εκκλησία και είπε:
Το ιερό ευαγγέλιο μας περιγράφει με λεπτομέρεια τις συνθήκες κάτω από τις οποίες θανατώθηκε ο Ιωάννης ο Βαπτιστής. Αυτό έγινε χωρίς δίκη, χωρίς δικαίωμα υπεράσπισης του εαυτού του. Έγινε στη διάρκεια ενός γεύματος. Υπήρξε θύμα της ηθικής διαφθοράς, του θράσους και της δειλίας του Ηρώδη και της αυλής του.
Ο Ηρώδης ήταν ένας υπάλληλος της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Το μόνο που ανησυχούσε τον Ηρώδη ήταν η προαγωγή του και η σιγουριά του. Γι’ αυτό εξαφάνιζε κάθε ίχνος αντίδρασης. Του άρεσε να ονομάζεται ευεργέτης του λαού, αλλά στην πραγματικότητα ήταν ένας τύραννος. (Βλ. Λουκ. 22,25). Όσοι δεν υπηρετούσαν τα συμφέροντά του και την άστατη ζωή του αυτόματα γινόντουσαν εχθροί του. Οι ιστορικοί της εποχής του αναφέρουν ότι η αιτία της φυλάκισης του Ιωάννη ήταν ο φόβος μιας λαϊκής εξέγερσης. Εξ άλλου αυτό είναι πάντα το κίνητρο των τυράννων να βλέπουν σε κάθε άνθρωπο που δεν συμφωνούν με τον τρόπο της ζωής του, κίνδυνο εξέγερσης και επανάστασης, τις οποίες και καταπνίγουν στο αίμα, πριν, στη διάρκεια ή μετά.
Ο έλεγχος που έκανε ο Ιωάννης στην παράνομη ζωή του Ηρώδη (Mάρκ. 6,18), ήταν η σταγόνα που έκανε να ξεχειλίσει το ποτήρι, και ο Ιωάννης φυλακίστηκε. Φυλακίστηκε κήρυττε τη δικαιοσύνη, το σεβασμό της ζωής του άλλου και το νόμο του Θεού (Mάρκ. 6,21-29). Κάτι που δεν είναι ξένο και στη σημερινή μας εποχή.
Όταν έφθασε η επέτειος των γενεθλίων του και το γεύμα της γιορτής έφθασε στο αποκορύφωμα, άρχισαν οι χοροί και τα όργια, όπως συνήθως συνέβαιναν στα παλάτια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, μα δεν λείπουν και στην εποχή μας. Εκεί δημιουργήθηκε μία αρρωστημένη ατμόσφαιρα. Σ’ αυτό το νοσηρό περιβάλλον έγινε η αποκεφάλιση του Ιωάννη του Προδρόμου. Σε τέτοια περιβάλλοντα του χθες ή του σήμερα γίνονται πολλοί αποκεφαλισμοί.
Ο Ιωάννης ο προφήτης, ήταν μία ζωντανή και συνεχής καταγγελία εναντίον της διεφθαρμένης ζωής όπου και αν αυτή υπήρχε ακόμη και στο παλάτι, χωρίς να φοβηθεί τις συνέπειες. Και αυτές δεν άργησαν να έρθουν και ήταν αποτέλεσμα του συστήματος μιας προσωπικής εκδίκησης. Όλα αυτά αποκαλύπτουν την ηθική αδυναμία και κατάντια της βασιλικής οικογένειας του Ηρώδη. Η μεγάλη εξουσία συγκεντρωμένη στα χέρια ενός αδύναμου ηθικά ανθρώπου γίνεται πάντοτε επικίνδυνο όπλο εναντίον του λαού σε όλες της εποχές της ανθρώπινης ιστορίας. Ενώ το κρασί «ευφραίνει καρδίαν ανθρώπου», η υπερβολική ποσότητα φέρνει την αρρώστια στην καρδίαν του ανθρώπου. Ο άνθρωπος γίνεται άκαρδος, ψυχρός, η ζάλη φέρνει τον παραλογισμό και ο παραλογισμός την τρέλα και το χάσιμο του ελέγχου του εαυτού μας. Ο μέθυσος Ηρώδης από το κρασί και την ομορφιά της Σαλώμης οδηγείται σε επιπόλαιο όρκο, που η τήρησή του, έκανε εκείνον που έπρεπε να προστατεύει τη ζωή του λαού του, φονιά ενός κήρυκα της αξίας της ανθρώπινης ζωής. Προληπτικός και με χαμένο το μυαλό του και με μόνο τον εγωισμό του, προχώρησε στην ανθρωποκτονία , τη θυσία του Ιωάννη.
Ο ευαγγελιστής Μάρκος διηγείται το γεγονός της δολοφονίας του, όπως ακριβώς έγινε και αφήνει στις χριστιανικές κοινότητες στις οποίες απευθύνεται το ευαγγέλιο να βγάλουν τα συμπεράσματα τους.
Αφήνει και στη δική μας τοπική Εκκλησία και ιδιαίτερα σ’ αυτή την ενοριακή κοινότητα να βγάλει τα δικά της συμπεράσματα, σήμερα που πανηγυρίζει τον ηρωικό θάνατο του Αγίου της Προστάτη της.
Αδελφοί μου και αδελφές μου η εποχή του μαρτυρίου του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου και η σημερινή εποχή έχουν αρκετά κοινά λυπηρά χαρακτηριστικά.
Και σήμερα αδελφοί υπάρχουν άνανδροι τύραννοι, άδικοι άρχοντες που ενώ θεωρούνται οι δυνατοί της γης, γίνονται με τις παράλογες αποφάσεις τους σύγχρονοι Ηρώδης και Ηρωδιάδες, που θέλουν να προσφέρουν σε πιάτο το κεφάλι όλων εκείνων που συνεχίζουν το κήρυγμα του Ιωάννη, το κήρυγμα του ευαγγελίου, το κήρυγμα του σταυρού και της Αναστάσεως. Έχει σήμερα γεμίσει η γη από πιάτα με κεφαλές ανθρώπων που κάτω από τις τρελές εντολές άμυαλων ανθρώπων.
Πολλοί σημερινοί νομοθέτες αν θέλουν να εξασφαλίζουν την αξιοπρέπεια, την ανθρωπιά, την ηθική, την τάξη, την αγάπη και την κοινωνία μεταξύ των πολιτών δεν θα έπρεπε να περιορίζονται στο να ελέγχουν απλά αν είναι οι υπό ψήφιση νόμοι μόνο είναι αντισυνταγματικοί, αλλά και αντιευαγγελικοί, αντιχριστιανικοί, ανήθικοι και τότε σίγουρα πολλοί από αυτούς τους νόμους θα έπρεπε να απορριφθούν, ιδιαίτερα όσοι αφορούν το κύτταρο της κοινωνίας που είναι η οικογένεια και σημερινοί νομοθέτες άρχισαν σταδιακά να το σκοτώνουν
Δυστυχώς η φωνή της Εκκλησίας, πολλές φορές πνίγεται ανάμεσα στις φωνές και στις κραυγές των δήθεν προοδευτικών, οι οποίοι υπερήφανοι για τα κατορθώματα της επιστήμης επιδιώκουν να αντικαταστήσουν με τον εαυτό τους τον μοναδικό δωρητή και νομοθέτη της ζωής. Αντί όμως να προσφέρουν ζωή, προσφέρουν καταστροφή, όλεθρο, θάνατο. Καθημερινά θυσιάζουν τις παν-ανθρώπινες, αιώνιες και χριστιανικές αξίες και απογυμνώνουν σιγά σιγά τον άνθρωπο από την αξία που του έδωσε ο Δημιουργός ο οποίος τον έπλασε λίγο κατώτερο από τους αγγέλους.
Η Εκκλησία όμως θα συνεχίσει έστω και μόνη της να υψώνει την προφητική της φωνή έναντι κάθε σύγχρονου Ηρώδη και Ηρωδιάδος. Σ’ αυτή τη φωνή προσθέτομε σήμερα τη δική μας φωνή που είναι δεν είναι απειλή αλλά ταπεινή ικεσία και προσευχή και μαζί με την πανηγυρίζουσα τον Άγιο της Προστάτη ενοριακή κοινότητα της Κώμης επαναλαμβάνουμε:
«Εσένα οι πατέρες μας εξέλεξαν προστάτην, δι’ αυτό σου αποδίδομεν τιμήν ενδοξοτάτην. Τιμώμεν σου την ένδοξον μνήμην του μαρτυρίου, λαμπρόν της Κώμης κόσμημα, πρόδρομε του Κυρίου».
Μετά την πανηγυρική θεία Λειτουργία δύο μικρά παιδιά πρόσφεραν στον Αρχιεπίσκοπό μας μία όμορφη ανθοδέσμη, ενώ ο εφημέριος του ναού είχε ευχαριστήσει στον Αρχιεπίσκοπο ότι έφθασε από τη Νάξο για να τελέσει την πανηγυρική Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στην Κώμη της Τήνου.
Στην πλατεία του χωριού προσφέρθηκαν αναψυκτικά και γλυκύσματα και στα σπίτια των ενοριτών το παραδοσιακό γεύμα αγάπης.