Οι «άγγελοι των αγορών», τον Αύγουστο στα Κέντρα της Κάριτας Μιλάνου
Περισσότεροι από 50 εθελοντές απάντησαν στην έκκληση της Κάριτας της Αρχιεπισκοπής του Μιλάνου να διατηρήσουν τα 8 μικρά σούπερ μάρκετ ανοιχτά τον Αύγουστο, όπου οικογένειες και άτομα με δυσκολία πηγαίνουν για ψώνια με μια κάρτα πόντων που προσφέρεται στα κέντρα ακρόασης, με βάση τις ανάγκες τους. Ο διευθυντής Gualzetti λέει: «Οι άποροι διπλασιάστηκαν, αλλά οι Μιλάνέζοι μας δίνουν μεγάλη βοήθεια».
Με την έναρξη του μήνα Αυγούστου, περισσότεροι από 50 «άγγελοι των αγορών» μπαίνουν σε υπηρεσία στα οκτώ Κέντρα αλληλεγγύης της Αρχιεπισκοπής Μιλάνου. Πρόκειται για εθελοντές που απάντησαν στην έκκληση της Αμβροσιανής Κάριτας για το καλοκαίρι. Τουλάχιστον αυτόν τον μήνα, θα αντικαταστήσουν άλλους εθελοντές και κοινωνικούς λειτουργούς οι οποίοι πρόσφεραν υπηρεσίες τους πιο δύσκολους μήνες της πανδημίας σε αυτά τα μικρά σούπερ μάρκετ, όπου μπορεί κανείς να αγοράσει χωρίς χρήματα, αλλά με μια ειδική κάρτα πόντων που προσφέρεται στις οικογένειες ανάλογα με τις ανάγκες τους . Οι «άγγελοι των αγορών» θα καλωσορίσουν τους άπορους, στα Κέντρα της Barona και της Niguarda, καθώς και στο Saronno και στο Cesano Boscone, και θα βοηθήσουν τους εργαζόμενους να διατηρήσουν τους χώρους σε τάξη.
Κάριτας: πολύ περισσότεροι φτωχοί, αλλά και νέοι εθελοντές
«Ο κορωνοϊός φανέρωσε τις αδυναμίες, αλλά και τους πόρους της περιοχής μας, – υπογραμμίζει ο Luciano Gualzetti, διευθυντής της Αμβροσιανής Κάριτας – . Έχουμε δει στο Μιλάνο και στην επαρχία να πέφτουν, σε σύντομο χρονικό διάστημα, κάτω από το όριο της φτώχειας πολλοί άνθρωποι που ποτέ δεν χρειάστηκαν τη βοήθειά μας στο παρελθόν, σε σημείο που πρέπει να επιλέξουμε εάν θα κάνουμε τα ψώνια ή θα πληρώσουμε τους λογαριασμούς τους. Αλλά ταυτόχρονα, πολλοί άλλοι άνθρωποι που δεν γνωρίζαμε, χτύπησαν την πόρτα μας για να προσφέρουν τη βοήθειά τους: μαθητές και νέοι εργαζόμενοι σε smart working που βρέθηκαν με περισσότερο χρόνο διαθέσιμο. Αυτές οι ενέργειες μας επέτρεψαν να προχωρήσουμε και να αντιμετωπίσουμε μια αύξηση των αιτημάτων την οποία δεν μπορούσαμε να φανταστούμε».
Επί του παρόντος, τα οκτώ Κέντρα, τα οποία θα γίνουν 10 τον Σεπτέμβριο, με ανοίγματα στο San Giuliano Milanese και στο Rho, υποστηρίζουν 8.062 άτομα, 35% περισσότερο από ό,τι την περίοδο πριν από την κατάσταση έκτακτης ανάγκης: ποσοστό που αυξάνεται στο 66% στην πόλη του Μιλάνου. Από τον Μάρτιο έχουν διανεμηθεί συνολικά 430 τόνοι τροφίμων και βασικών αναγκών, χάρη στον ζήλο 10 κοινωνικών λειτουργών και 103 εθελοντών. Σε αυτούς προστίθενται οι 50 «άγγελοι των αγορών». Έτσι, ο διευθυντής της Αμβροσιανής Κάριτας εξηγεί τη σημασία τους:
Απ. – Κατά τη διάρκεια της περιόδου Covid-19, ενισχύσαμε τις δομές που θα μπορούσαν να βοηθούν συνεχώς τους ανθρώπους να λαμβάνουν επισιτιστική και υλική βοήθεια και μία από αυτές τις υπηρεσίες είναι τα Κέντρα αλληλεγγύης. Έπρεπε να διπλασιάσουμε σχεδόν τη δραστηριότητα και τη διανομή τροφίμων ή άλλων προϊόντων χρήσιμων για τις οικογένειες, επειδή διπλασιάστηκε ο αριθμός των ατόμων που είχαν δυσκολία να επισιτίζονται και να επισιτίσουν τις οικογένειές τους και να έχουν μια αξιοπρεπή ζωή. Μετά το lockdown, αυτές οι ανάγκες δεν μειώθηκαν, ούτε τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο, και ακόμη περισσότερο πιστεύουμε ότι αυτή η υπηρεσία μας πρέπει τους εξασφαλιστεί και τον Αύγουστο. Και ξέρουμε ότι πολλοί εθελοντές και φορείς που διατηρούσαν όλες τις δομές ανοιχτές κατά τη διάρκεια του lockdown, με μεγάλο ζήλο, θα πρέπει δικαίως να κάνουν τις διακοπές τους. Ζητήσαμε λοιπόν τη βοήθεια των Μιλανέζων και υπήρξε μια ωραία ανταπόκριση. Περίπου πενήντα άτομα απάντησαν θετικά, και θα μας επιτρέψουν να διατηρήσουμε τα Κέντρα ανοιχτά σε πλήρη δραστηριότητα ακόμη και κατά τη διάρκεια του Αυγούστου.
Σε τι συνίσταται η υπηρεσία που ζητάτε από τους «αγγέλους των αγορών»;
Απ. – Είναι πολύ απλές δραστηριότητες: από το καλωσόρισμα των ανθρώπων που φτάνουν, έπειτα στην ανταλλαγή λίγων λέξεων για να καταλάβουμε πώς πάνε, για να καταλάβουμε αν το έργο στα κέντρα ακρόασης γίνεται πράξη, αν οι προσωπικές δυσκολίες παραμένουν οι ίδιες ή αν παρουσιάστηκαν νέες. Και στη συνέχεια όλα όσα πρέπει να γίνουν σε ένα μικρό σούπερ μάρκετ, από την τοποθέτηση των προϊόντων στα ράφια, τη φόρτωση και την εκφόρτωση στην αποθήκη. Είναι λοιπόν μια πολύ απλή δουλειά, εφικτή σε όλους, και πράγματι, εμφανίστηκαν νέοι, ηλικιωμένοι, επαγγελματίες, που τον Αύγουστο έχουν περισσότερο ελεύθερο χρόνο και ως εκ τούτου μαζί τους θα καταφέρουμε να μείνουμε κοντά στα άτομα που έχουν δυσκολίες λόγω του Covid-19.
Μιλήσατε για τις δίκαιες διακοπές, αλλά υπάρχουν και μεγαλύτεροι σε ηλικία εθελοντές, και ως εκ τούτου κινδυνεύουν περισσότερο, που εξακολουθούν να μην αισθάνονται έτοιμοι να επιστρέψουν στον εθελοντισμό, δεδομένου ότι η πανδημία δεν έχει τελειώσει ακόμη.
Απ. – Ήταν ένα φαινόμενο που το βλέπουμε από τον Μάρτιο μέχρι και σήμερα. Πολλοί από τους ανθρώπους που υπηρετούσαν στις εγκαταστάσεις της Κάριτας ήταν άνω των 65 ετών και προφανώς τους συμβουλέψαμε να μείνουν στο σπίτι για να προστατευτούν οι ίδιοι και να προστατεύσουν τα μέλη της οικογένειάς τους. Πολλοί ακολούθησαν αυτή τη συμβουλή και απρόθυμα έπρεπε να εγκαταλείψουν τα συσίτια των των φτωχών και τα κέντρα αλληλεγγύης στα οποία βοηθούσαν. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, εμφανίστηκαν πολλοί νέοι που ήταν στο σπίτι και ένιωθαν ότι ήθελαν να κάνουν κάτι για τους άλλους, και αυτό ήταν ένα εξαιρετικό θετικό γεγονός. Από τα ορατόρια, από τις ομάδες νεολαίας των ενοριών, αλλά και μεμονωμένα, εμφανίστηκαν πολλοί νέοι και αντιστάθμισαν αυτήν την έλλειψη. Είναι αλήθεια ότι από τον Μάιο, με την επανέναρξη των διαφόρων δραστηριοτήτων, των εξετάσεων στα πανεπιστήμια, πολλοί από αυτούς τους εθελοντές έπρεπε να σταματήσουν την υπηρεσία. Και για αυτόν τον λόγο αναζητούμε νέους εθελοντές. Για να εγγυηθούμε αυτό που προσπαθεί να κάνει η Κάριτας κάθε μέρα, δηλαδή να μένει κοντά στους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες.
Έχει αλλάξει επίσης η τυπολογία των ατόμων που ζητούν βοήθεια από την Κάριτας;
Απ. – Ναι, είδαμε ότι μαζί με εκείνους που παραδοσιακά απευθύνονταν στα κέντρα ακρόασης και ζητούσαν υλική βοήθεια ή φαγητό, εμφανίστηκαν και άτομα που προηγουμένως δεν είχαν μεγάλα οικονομικά προβλήματα, αλλά ήταν ευάλωτοι σε έναν κόσμο εργασίας που, ειδικά σε πόλεις όπως το Μιλάνο, αποτελείται συχνά από επισφαλείς θέσεις εργασίας, μικροδουλειές ή δουλειές στη μαύρη αγορά, και που όλα αυτά διέκοψε το lockdown, δυσκολεύοντας τα άτομα που δεν είχαν την προστασία την οποία άλλες θέσεις εργασίας πρόσφεραν. Έτσι αυτοί οι άνθρωποι στράφηκαν στην Κάριτας λέγοντας κυριολεκτικά, «Δεν έχουμε τίποτα να φάμε, δεν ξέρουμε τι να δώσουμε στα παιδιά μας». Γι’ αυτό και εντατικοποιήσαμε τη διανομή φαγητού και της συμβουλευτικής ακρόασης, ακόμη και από απόσταση, για να καταλάβουμε ποιοι ήταν οι λόγοι αυτής της ξαφνικής φτωχοποίησης. Έτσι προέκυψε το Ταμείο Άγιος Ιωσήφ, μια συνεισφορά που δόθηκε σε ανθρώπους που βρέθηκαν, λόγω αυτής της κρίσης, χωρίς επαρκές εισόδημα. Και αυτή η πληθώρα εργαλείων, της ακρόασης, της επισιτιστικής βοήθειας και της οικονομικής βοήθειας σήμαινε ότι πολλοί άνθρωποι κατάφεραν να αντιμετωπίσουν με πολύ πιο γαλήνιο τρόπο μια περίοδο που ήταν πραγματικά οδυνηρή.
Ως Αμβροσιανή Κάριτας, δυστυχώς έπρεπε να θρηνήσετε κάποιους εθελοντές, εργαζομένους και ανθρώπους που ζητούσαν τη βοήθειά σας, και που ο Covid πήρε μακριά…
Απ. – Ήταν μια πολύ δύσκολη στιγμή και από ανθρώπινη άποψη, γιατί δεν υπήρχε Λομβαρδός που να μην είχε συγγενή ή γνωστό που έφυγε ξαφνικά. Μεταξύ αυτών υπήρχαν επίσης εθελοντές που αρρώστησαν και που δεν το κατάφεραν. Αυτό προφανώς δημιούργησε μεγάλη οδύνη, σε μια εποχή μεγάλης δυσκολίας όχι μόνο κοινωνικής και υγειονομικής αλλά και ανθρωπιστικής.
————————-
Πηγή: Vatican News
Mετάφραση: π.Λ