ΟΙ 120 ΚΙΝΕΖΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ – 25 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥΣ

Ήταν η 1-10-2000, επίσης χρονιά Ιωβηλαίου, ημέρα εορτής της Αγίας Θηρεσίας του Λιζιέ, προστάτιδας των Ιεραποστολών, όταν ο Πάπας Άγιος Ιωάννης Παύλος Β΄ τέλεσε τη θεία λειτουργία Αγιοποίησης 120 μαρτύρων που έχασαν τη ζωή τους στην Κίνα, λόγω της πίστης τους, μεταξύ των ετών 1648-1930. Ανάμεσα τους 87 Κινέζοι και 33 ξένοι ιεραπόστολοι, άνδρες και γυναίκες.
Τα γεγονότα, στα οποία οι Μάρτυρες είχαν χάσει τη ζωή τους είχαν λάβει χώρα σε πολύ διαφορετικό ιστορικό και πολιτικό πλαίσιο και πριν την έλευση της Λαϊκής Δημοκρατίας. Δεν ήταν θύματα της σημερινής κυβερνητικής εξουσίας. Όμως η 1η Οκτωβρίου εορτάζεται ως εθνική γιορτή στη Λ.Δ. της Κίνας και η ταύτιση των δύο γεγονότων θεωρήθηκε πρόκληση από την κομμουνιστική ηγεσία!
Οι Μάρτυρες θεωρήθηκαν αντιπατριώτες και πράκτορες ξένης προπαγάνδας. Οι Ιεραπόστολοι στιγματίσθηκαν ως ιμπεριαλιστές, κάποιοι ως εγκληματίες πολέμου.
Η αγιοποίηση πυροδότησε σοβαρή κρίση στις σχέσεις Αγίας Έδρας – Κίνας. Έχοντας επίγνωση αυτής της δυσμενούς αντίδρασης, ο Ιωάννης – Παύλος Β΄ κατά την τελετή της αγιοποίησης, στην πλατεία του Αγίου Πέτρου, δήλωσε ότι δεν ήταν η κατάλληλη στιγμή για πολιτική ή ιστορική ανάλυση και θα υπήρχαν άλλες στιγμές να μελετήσουμε και να αναλογισθούμε τι πραγματικά είχε συμβεί. Η Εκκλησία διακηρύσσει μόνο τις ηρωικές και χριστιανικές αρετές των Αγίων Μαρτύρων «ένα παράδειγμα θάρρους και συνέπειας για όλους μας και που τιμά τον ευγενή Κινεζικό λαό».
Την ίδια μέρα, στο Χονγκ Κονγκ η Καθολική κοινότητα τέλεσε πανηγυρική θεία λειτουργία, προεδρεύοντος του Καρδιναλίου Τζον Μπ. Γου, παρά την πρόσκληση των εκπροσώπων του Πεκίνου να το πράξουν με συγκρατημένο τρόπο…

Η αγιοποίηση του Οκτωβρίου 2000 ήταν το χειρότερο σημείο στις σχέσεις των δύο πλευρών, στην εποχή του Πολωνού Ποντίφικα. Μετά την τελετή, ο Πάπας είχε αποστείλει επιστολή στον Κινέζο Πρόεδρο Τζιανγκ Ζενίν, εξηγώντας την πρόθεσή του να τιμήσει τον Κινεζικό λαό και αναφέροντας ότι η Εκκλησία δεν σκοπεύει να εκφέρει ιστορική / πολιτική κρίση για πολύπλοκες καταστάσεις. Δεν έλαβε απάντηση.
Ένα χρόνο αργότερα, την 24-10-2001, ο Πάπας επανήλθε, με την ευκαιρία της επετείου των 400 ετών από την άφιξη του Αγίου Ματέο Ρίτσι στο Πεκίνο (1601), δηλώνοντας ότι επιθυμεί να ακολουθήσει το μονοπάτι του Ρίτσι, ο οποίος στο πρώτο βιβλίο του στην Κίνα (1595) είχε δώσει τον τίτλο ΦΙΛΙΑ «Η Εκκλησία δεν επιδιώκει προνόμια αλλά φιλία, αμοιβαίο σεβασμό και ελευθερία… Λυπάμαι [για τα λάθη ιεραποστόλων και κληρικών] τα οποία έδωσαν την εντύπωση έλλειψης σεβασμού και εκτίμησης από την πλευρά της Καθολικής Εκκλησίας προς τον Κινεζικό λαό…» είπε ο Ιωάννης Παύλος Β΄.
Οι σχέσεις έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια, με τη συμφωνία του 2018 για τον τρόπο ορισμού των Επισκόπων στη χώρα, παρόλο που η καταστολή της Κινεζικής κυβέρνησης κατά των «ξένων» χριστιανικών δογμάτων συνεχίζεται…
Χριστιανούς Μάρτυρες της πίστης συναντάμε και σε άλλες ασιατικές χώρες στη διάρκεια της ιστορίας (Ιαπωνία, Κορέα, Φιλιππίνες, Βιετνάμ,…). Οι τοπικές κοινωνίες τιμούν με ευλάβεια τους μάρτυρές τους και το ίδιο δικαίωμα έχουν και οι Καθολικοί της Κίνας, σημειώνει ο επιφανής σινολόγος, καθηγητής π. Gianni Criveller, από τις Ιεραποστολές PIME της Ιταλίας, ο οποίος έχει διδάξει πάνω από 30 χρόνια σε πολλές γειτονικές περιοχές (Ταιβάν, Μακάο, Χονγκ Κονγκ) και διατηρεί επαφές και με την ηπειρωτική Κίνα, με αφορμή την 25η επέτειο από την αγιοποίηση των 120 Κινέζων Μαρτύρων.
Πληροφόρηση από το άρθρο του π. Criveller στο AsiaNews.it
Φωτογραφίες από AsiaNews και Wikipedia
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΕΒΑΝΤΗΣ
Μέλος Συνοδικής Επιτροπής ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ