O ΙΗΣΟΥΣ XΡΙΣΤΟΣ: ΑΡΤΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ (Ιωαν. 6)

O ΙΗΣΟΥΣ XΡΙΣΤΟΣ: ΑΡΤΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

(Ιωαν. 6)

 

(Μτ. 14,13-21)
(Μκ. 6,30-44)
(Λκ 9,10-17)

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΘΕΜΑ

Tο ΕΚΤΟ Κεφάλαιο του κατά Ιωάννη Ευαγγελίου αποτελεί μια ολοκληρωμένη ενότητα από μόνο του. Μέσα στο σύνολο ολόκληρου του Ευαγγελίου αυτή η ενότητα παρουσιάζει ορισμένα γεγονότα της δραστηριότητας του Ιησού στη Γαλιλαία. Η Γαλιλαία βρίσκεται στο βόρειο μέρος της Παλαιστίνης, στο νότιο μέρος ευρίσκεται η Ιουδαία. Ανάμεσα σ' αυτές τις δύο περιοxές βρίσκεται η Σαμάρεια και στο κέντρο περίπου της Παλαιστίνης η Ιερουσαλήμ που είναι η πρωτεύουσα του Ισραήλ.
Αυτό το κεφάλαιο αποτελεί το κεντρικό σημείο της δραστηριότητας του Ιησού στην Γαλιλαία. Ως κύριο θέμα παρουσιάζει μία νέα αυτοαποκάλυψη του Ιησού. 
 

Όταν λέμε αυτοαποκάλυψη εννοούμε μια αλήθεια που ο Χριστός ο ίδιος αποκαλύπτει για τον εαυτό του και δεν είναι μια αλήθεια που αφορά αποκλειστικά τον Ιησού. Και ο λαός μπορεί να την ανακαλύψει ή να την καταλάβει με προσωπική εμπειρία μετά από ένα θαύμα ή μια ομιλία ή ακόμη και μετά από μία συγκεκριμένη συμπεριφορά του Ιησού. (π.χ. το θαύμα στην Κανά της Γαλιλαίας, η ομιλία του στη Συναγωγή της Ναζαρέτ, η εκδίωξη των εμπόρων από το Ναό, όπως συμβαίνει σε άλλα σημεία του Ευαγγελίου του Ιωάννη ή των συνοπτικών. (Όταν λέμε συνοπτικοί εννοούμε τους άλλους τρεις Ευαγγελιστές Ματθαίο, Μάρκο και Λουκά).
Στα προηγούμενα πέντε κεφάλαια ο Ευαγγελιστής Ιωάννης παρουσιάζει τον Ιησού ως τον Λόγο του Θεού, που έγινε σάρκα και κατοίκησε ανάμεσά μας. Ο ενσαρκωμένος Λόγος του Θεού δίνει τη δυνατότητα σε όσους τον δέχονται, και πιστεύουν εις αυτόν, να γίνουν παιδιά του Θεού. O Ιωάννης με τα θαύματα του Ιησού, τις λεγόμενες αυτοαποκαλύψεις αλλά και τις μαρτυρίες τρίτων, όπως του Ιωάννη του Προδρόμου, αποδεικνύει ταυτόχρονα ότι ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ είναι ο απεσταλμένος του Θεού. "Αυτός είναι ο αμνός του Θεού, που παίρνει την αμαρτία από πάνω απ' τους ανθρώπους" (Ιωάν.1,29).
"Αυτόν που προανάγγειλε ο Μωυσής στο νόμο και οι προφήτες, τον βρήκαμε, είναι ο Ιησούς, ο γιός του Ιωσήφ, από τη Ναζαρέτ. (Ιωαν. 1,46).
Στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη πολλές φορές ο ίδιος ο Ιησούς παρουσιάζει τον εαυτό του στους μαθητές, αλλά και στο πλήθος. Τότε λέμε ότι κάνει μια αυτοαποκάλυψη. Με τον τρόπο αυτό δίνει ο ίδιος μια υπεύθυνη απάντηση στην ερώτηση που κάποια στιγμή απευθύνει στους μαθητές: "ποιός λένε οι άνθρωποι ότι εγώ είμαι"; ή στην άλλη ερώτηση: "εσείς πoιός λέτε ότι είμαι;" 

 

‘Όταν ο Ιησούς θέλει να κάνει κάποια αυτοαποκάλυψη χρησιμοποιεί την έκφραση ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ. Αυτή η έκφραση είναι το όνομα, που έδωσε ο Θεός για τον εαυτόν του στον Μωυσή.
Όταν ο Θεός διέταξε τον Μωυσή να πάει στο Φαραώ και να του ζητήσει να αφήσει ελεύθερο τον Εβραϊκό λαό για να περάσει και να κατοικήσει τη δική του πατρίδα , τη γη Χαναάν, της υπόσχεσης, τη γη της επαγγελίας. Ο Μωυσής, αν θυμάστε, είχε ρωτήσει το Θεό: και όταν με ρωτήσει ο Φαραώ, ποιό είναι το όνομα του Θεού που σε στέλνει, τι θα απαντήσω; Ο Θεός τότε του αποκαλύπτει το όνομά του και του λέει: Εγώ είμαι ο ΓΙΑΧΒΕ, δηλαδή εκείνος που είναι, είμαι ο είναι είμαι ο ΩΝ .

Αυτή την έκφραση δεν έχει κανένας το δικαίωμα να την προφέρει, και όταν τη βλέπει γραμμένη στα ιερά Βιβλία ο αναγνώστης δεν μπορεί να την προφέρει αλλά αντί αυτής διαβάζει τη λέξη ΑΝΤΟΝΑΪ που σημαίνει Κύριος.
 

Όταν λοιπόν ο Ιησούς όχι μόνο προφέρει αυτή τη λέξη, σε αντίθεση με άλλους Εβραίους, αλλά και τη χρησιμοποιεί για τον ίδιο τον εαυτό του, αυτό σημαίνει ότι ταυτίζει τον εαυτό του με τον Θεό. Αυτό για τους Εβραίους αποτελεί βλασφημία, αλλά για τον Ιησού μια αυτοαποκάλυψη που δεν δέχεται καμιά αμφισβήτηση. Αποκαλύπτει ότι είναι ο ίδιος Θεός.

(συνεχίζεται) Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΡΤΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ (Ιωαν. 6) 

 

κοινοποίηση άρθρου:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Mελέτη  του Ευαγγελίου της ημέρας

ΤΡΙΤΗ ΤΗΣ 2ης ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ 6 Δεκεμβρίου 2022                                   Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν Επικαλούμαι το

Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Μυκόνου-Άνδρου και Μητρόπολη παντός Αιγαίου