Ο Ιησούς να μας διδάσκει τη λογική της εγγύτητας

5

Ο Ιησούς να μας διδάσκει τη λογική της εγγύτητας

Ο Κύριος θα μας κρίνει για την αγάπη που δίνουμε ή αρνούμαστε στους άλλους. Την Κυριακή 22 Νοεμβρίου, πριν τη θεομητορική προσευχή «Άγγελος Κυρίου», ο Πάπας μας προέτρεψε έντονα να κοιτάξουμε μέσα στην καρδιά μας προκειμένου να εξέλθουμε από τον εαυτό μας και να αντιληφθούμε αυτούς που χρειάζονται βοήθεια. Είμαι μια πρόσκληση που ο Άγιος Πατέρας απηύθυνε κατά την εορτή του Κυρίου μας Ιησού Χριστού Βασιλέα του σύμπαντος, η οποία κλείνει το λειτουργικό έτος. «Αυτός είναι το Άλφα και το Ωμέγα, η αρχή και η ολοκλήρωση της ιστορίας. Και η σημερινή Θεία Λειτουργία επικεντρώνεται στο “ωμέγα”, δηλαδή στον τελικό στόχο», εξηγεί ο Πάπας. «Το νόημα της ιστορίας», πράγματι, κατανοείται έχοντας υπόψη ότι «το τέλος είναι επίσης ο στόχος».

Στο τέλος θα κριθούμε σε σχέση με την αγάπη

Στο Ευαγγέλιο της Κυριακής του Χριστού Βασιλέα, ο ευαγγελιστής Ματθαίος αναφέρει τα λόγια του Ιησού για την τελική κρίση. Και ο Πάπας υπογραμμίζει το «χριστιανικό παράδοξο»: Ο Ιησούς Χριστός που είναι «ο Κύριος της ιστορίας», «ο Βασιλέας του σύμπαντος», «ο Κριτής των πάντων», «δεν ενδύεται μια βασιλικότητα φόβου, αλλά είναι ένας ποιμένας πλήρους επιείκειας και ελέους». Στο ευαγγελικό ανάγνωσμα ο Ιησούς ταυτίζεται όχι μόνο με τον βασιλέα-ποιμένα, αλλά και με τα απολεσθέντα πρόβατα. «Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για μια διπλή ταυτότητα: τον βασιλέα-ποιμένα, και τον Ιησού μαζί με τα πρόβατα: δηλαδή, ταυτίζεται με τα μικρότερα και πιο αδύναμα αδέλφια», αναφέρει ο Πάπας.

«Και υποδεικνύει έτσι το κριτήριο της τελικής κρίσεως: αυτό θα ληφθεί βάσει της συγκεκριμένης αγάπης που δόθηκε ή που δεν δόθηκε σε αυτούς τους ανθρώπους, επειδή Αυτός ο ίδιος, ο κριτής, είναι παρών σε καθέναν από εκείνους. Αυτός είναι κριτής. Αυτός είναι Θεάνθρωπος, αλλά είναι και ο φτωχός, είναι κρυμμένος, είναι παρών στο πρόσωπο των φτωχών που Αυτός αναφέρει ακριβώς εκεί. Ο Ιησούς λέει: “Πράγματι, σας διαβεβαιώνω: ό,τι πράξατε (ή δεν πράξατε) σε έναν μόνο από αυτούς τους ελάχιστους αδελφούς μου, το πράξατε (ή δεν το πράξατε) σε μένα”. Θα κριθούμε επί τη βάση της αγάπης. Όχι επί του συναισθήματος, όχι: θα κριθούμε επί των έργων μας, για τη συμπόνια, η οποία γίνεται εγγύτητα και στοργική βοήθεια».

Να μην υπερισχύσει η λογική της αδιαφορίας

Το κεντρικό ερώτημα που θέτει ο Πάπας είναι το εξής: «Εγώ προσεγγίζω τον Ιησού, ο οποίος είναι παρών στο πρόσωπο των ασθενών, των φτωχών, των ταλαιπωρημένων, των φυλακισμένων, εκείνων που πεινούν και διψούν για τη δικαιοσύνη, πλησιάζω τον Ιησού που είναι παρών εκεί;». Στο τέλος της ιστορίας, πράγματι, ο Κύριος θα ρωτήσει το ποίμνιό του, «όχι μόνο από την πλευρά του ποιμένα, αλλά και από την πλευρά των προβάτων, με τα οποία Αυτός ταυτίστηκε». Και συνεχίζει ο Πάπας:

«Ήσουν ποιμένας μου σε εμένα που ήμουν παρών σε αυτούς τους ανθρώπους που είχαν ανάγκη, ή ήσουν αδιάφορος;». Αδελφοί μου και αδελφές μου, ας προφυλαχτούμε από τη λογική της αδιαφορίας, από αυτό που έρχεται στο μυαλό αμέσως. Ας κοιτάζουμε με άλλον τρόπο όταν βλέπουμε ένα πρόβλημα».

Ο Πάπας, λοιπόν, μας προτρέπει να ακολουθήσουμε μια άλλη λογική, αντλώντας έμπνευση από την παραβολή του Καλού Σαμαρείτη. Μια λογική που δείχνει τον ίδιο τον Ιησού:

«Ό,τι πράξατε σε αυτόν και σ’ εκείνον, το πράξατε σ’ εμένα. Και ό,τι δεν πράξατε σε αυτόν και σ’ εκείνον, δεν το πράξατε σ’ εμένα, διότι εγώ ήμουν εκεί ». Είθε ο Ιησούς να μας διδάξει αυτή τη λογική, αυτή τη λογική της εγγύτητας, να τον πλησιάζουμε, με αγάπη, στο πρόσωπο των πιο ταλαιπωρημένων».

Ο Ιησούς, λοιπόν, σε αυτή την παραβολή της τελικής κρίσεως, κάνει χρήση της εικόνας του ποιμένα, αναφερόμενος στην εικόνα του προφήτη Ιεζεκιήλ, ο οποίος είχε μιλήσει για την παρέμβαση του Θεού υπέρ του λαού, εναντίον των κακών ποιμένων του Ισραήλ, εκείνων που «ήταν σκληροί και εκμεταλλευτές, προτιμούσαν να ποιμένουν τους ίδιους παρά το ποίμνιο». Έτσι «ο ίδιος ο Θεός υπόσχεται να φροντίσει προσωπικά το ποίμνιό του, να το υπερασπιστεί από αδικίες και κακομεταχειρίσεις», εξηγεί ο Πάπας, επισημαίνοντας ότι αυτή η υπόσχεση εκπληρώθηκε πλήρως στον Ιησού Χριστό, τον Καλό Ποιμένα.

Βασιλεύω σημαίνει υπηρετώ

Στην Παναγία Θεοτόκο Μαρία, η οποία ακολούθησε πιστά τον Υιό της στην οδό της αγάπης, πρέπει να ζητήσουμε «να μας διδάξει να βασιλεύουμε υπηρετώντας», μαθαίνοντας από αυτήν ότι «εισερχόμαστε στη Βασιλεία του Θεού ήδη από τώρα, μέσω της θύρας της ταπεινής και ανιδιοτελούς υπηρεσίας».
————————-
Πηγή: Vatican News
Μετάφραση: π.Λ

κοινοποίηση άρθρου:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Mελέτη του Ευαγγελίου της ημέρας

  ΔΕΥΤΕΡΑ ΤΗΣ 26ης ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 26 Σεπτεμβρίου 2022                                              Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν Επικαλούμαι

Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Μυκόνου-Άνδρου και Μητρόπολη παντός Αιγαίου