ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Αριθ. Πρωτ. 5375/21
Αθήνα, 10 Μαρτίου 2021
Μήνυμα για την Τεσσαρακοστή 2021
Προς όλο τον ευλογημένο λαό του Θεού της Καθολικής Εκκλησίας στην Ελλάδα
Αγαπητοί αδελφοί και αδελφές,
Με την Τεσσαρακοστή και το Πάσχα ο Χριστιανός εισάγεται στην πιο σπουδαία περίοδο του Λειτουργικού Έτους, περίοδο καταλυτική για τη Χριστιανική ζωή μας. Γι’ αυτό ας μελετήσουμε μερικά σημεία που θα μας βοηθήσουν, ως κοινότητα, στην πορεία μας προς το Πάσχα.
«Η νηστεία, η προσευχή και η ελεημοσύνη, όπως παρουσιάζονται από τον Ιησού στο κήρυγμά του (βλ. Μτ 6,1-18), είναι οι προϋποθέσεις και η έκφραση της μεταστροφής μας.
Η οδός της φτώχειας και της στέρησης (η νηστεία), το ενδιαφέρον και οι πράξεις αγάπης για τον πληγωμένο άνθρωπο (ελεημοσύνη) και ο υιικός διάλογος με τον Πατέρα (προσευχή) μας επιτρέπουν να ενσαρκώνουμε μια πίστη ειλικρινή, μια ελπίδα ζωντανή και μια αγάπη συγκεκριμένη» (Μήνυμα του Πάπα Φραγκίσκου για την Τεσσαρακοστή 2021).
Με αυτά τα πνευματικά εφόδια θα διασχίσουμε, ως άτομα και ως κοινότητα, την οδό που θα μας οδηγήσει στο Πάσχα.
Η οδός της προσφοράς
Διασχίζει τον δρόμο της προσφοράς, όποιος απελευθερώνει την καρδιά του από κάθε προστατευτική ασπίδα, από τις φοβίες και υποψίες. Έτσι σιγά – σιγά αποκτά μια τρυφερή καρδιά, ικανή να συμμεριστεί τον πόνο και τις ανάγκες του άλλου. Τότε ανοίγει τα μάτια, την καρδιά και τα χέρια για να βοηθήσει αυτούς που έχουν ανάγκη. Ας φροντίσουμε, κυρίως κατά τη διάρκεια αυτής της Τεσσαρακοστής και της Μεγάλης Εβδομάδας, να ανακαλύψουμε αυτούς οι οποίοι, μέσα στις κοινότητές μας και γύρω μας, έχουν κάποια ανάγκη.
Διανύουμε μια δύσκολη οικονομική περίοδο, από την οποία έχουν βγει και θα βγουν πληγωμένα πολλά από τα αδέλφια μας, και οι κοινότητές μας οφείλουν να μην τους εγκαταλείψουν. «Έχοντας ως εφαλτήριο την κοινωνική αγάπη, είναι δυνατό να προοδεύσουμε σε έναν πολιτισμό της αγάπης, μέσα στον οποίον όλοι μπορούμε να νιώσουμε ότι οφείλουμε να τον βιώσουμε. Η αγάπη, με όλο τον δυναμισμό της, μπορεί να οικοδομήσει ένα νέο κόσμο, διότι δεν είναι ένα στείρο συναίσθημα, αλλά ο καλύτερος τρόπος να επιλέξουμε αποτελεσματικές οδούς ανάπτυξης για όλους» (Πάπας Φραγκίσκος, Εγκ. Αδελφοί όλοι, αρ. 183).
Η οδός της προσευχής
«Με την περισυλλογή και τη σιωπηλή προσευχή προσφέρεται σ’ εμάς η ελπίδα ως έμπνευση και εσωτερικό φως, που φωτίζει τις προκλήσεις και τις επιλογές τις οποίες αντιμετωπίζουμε στην αποστολή μας: ιδού γιατί είναι ουσιώδες να προσευχόμαστε (βλ. Μτ 6,6) και να συναντούμε, εκεί κρυφά, τον Πατέρα της τρυφερότητας» (Πάπας Φραγκίσκος, Μήνυμα για την Τεσσαρακοστή).
Η Τεσσαρακοστή είναι ο καιρός που μας δωρίζει ο Θεός για να γίνει πιο εντατική η σχέση μας μαζί του. Είναι μια περίοδος όπου καλούμαστε να ανοίξουμε τα αυτιά και την καρδιά μας για να ακούσουμε τον Λόγο του Θεού και να ανταποκριθούμε σ’ Αυτόν. Από το άκουσμα του Λόγου και από την απάντηση που δίνουμε σ’ Αυτόν, προέρχεται και ενδυναμώνεται η πίστη και τρέφεται η προσευχή μας. Οι Ευαγγελικές περικοπές της περιόδου της Τεσσαρακοστής και του Πάσχα, όπως εξάλλου όλο το Ευαγγέλιο, είναι τόσο πλούσιες από σοφία, μας φανερώνουν με απόλυτη σαφήνεια την αγάπη του Θεού για εμάς, μας προσφέρουν τόση παρηγοριά που η μελέτη τους θα μας πλημμυρήσει από χαρά και θα μας ωθήσει στην προσευχή.
Αν και οι Ναοί μας, σ’ αυτήν την περίοδο, είναι σχεδόν κλειστοί και η ζωντανή συμμετοχή στις λατρευτικές πράξεις έχει περιοριστεί δραματικά, δεν πρέπει να συνηθίσουμε σε αυτήν την αναγκαστική απουσία από τη Θεία Λειτουργία.
Δυστυχώς, ακόμη και χωρίς τις απαγορεύσεις λόγω κορωνοϊού, φανερώνεται έντονα ότι πολλοί από μας έχουν χάσει τη Χριστιανική τους ταυτότητα και συνείδηση. Έτσι η Κυριακή για πολλούς δεν είναι πια η «Ημέρα του Κυρίου», αφιερωμένη στην τέλεση της μνήμης του Θανάτου και της Ανάστασης του Χριστού, αλλά έχει γίνει απλώς το «weekend», το τέλος της εβδομάδας για διασκέδαση και ξεκούραση· και δυστυχώς από ημέρα Κυρίου έχει μετατραπεί και σε ημέρα εμπορίου.
Είναι ανάγκη να ανακαλύψουμε ξανά την ομορφιά της Χριστιανικής Κυριακής. Για μας τους Χριστιανούς, η Κυριακή χωρίς την Αγία Ευχαριστία παύει να είναι Κυριακή. Δεν πρόκειται για μια ηθική υποχρέωση, αλλά για τη Χριστιανική ταυτότητα μας, που οφείλουμε με κάθε θυσία να περιφρουρήσουμε, να υπερασπίσουμε και να δώσουμε μαρτυρία για αυτήν με την ενεργό συμμετοχή μας στην κυριακάτικη Θεία Ευχαριστία.
Η οδός της νηστείας
Η νηστεία αφορά το σώμα, αλλά δεν σταματά εκεί· έχει ως τελικό στόχο την ψυχή. Η Εκκλησία, πράγματι, δεν μας προτείνει ένα τρόπο αδυνατίσματος για λόγους υγείας ή αισθητικής. Έχει σκοπό να αισθανθούμε λίγη πείνα για την υλική τροφή, ώστε να καλύψουμε την πείνα και τη δίψα για Λόγο του Θεού. Η απελευθέρωση από την άχρηστη κατανάλωση, από τις άσκοπες δαπάνες και σπατάλες, οι οποίες αποτελούν μια προσβολή προς τους φτωχούς, τους μετανάστες, κυρίως σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης, μας βοηθάει να ανακαλύψουμε αυτά που πραγματικά αξίζουν και παραμένουν.
«Αυτός που νηστεύει, βιώνοντας μια εκούσια φτώχεια, γίνεται φτωχός με τους φτωχούς, και “συσσωρεύει” τον πλούτο της αγάπης που δέχεται και μοιράζεται με τους άλλους. Έτσι, η νηστεία που γίνεται αντιληπτή και ασκείται με αυτό τον τρόπο, μας βοηθά να αγαπούμε τον Θεό και τον πλησίον» (Πάπας Φραγκίσκος, Μήνυμα Τεσσαρακοστής).
Η οδός της μετανοίας
Για να μπορέσουμε να αγαπήσουμε, να προσφέρουμε, να προσευχηθούμε, να μελετήσουμε τον Λόγο του Θεού, είναι ανάγκη να απελευθερώσουμε τον νου μας και την καρδιά μας από τις φροντίδες και τα βάρη που μας απομακρύνουν από τον Θεό και τα αδέλφια μας. Χρειάζεται να ξαναβρούμε και πάλι τις γνήσιες χριστιανικές αξίες της ζωής που έχουν αλλοιωθεί από μια κοινωνία που όλο και περισσότερο αποχριστιανοποιείται, και στην οποία κυριαρχεί μόνο το άμεσο εγωιστικό συμφέρον, η στιγμιαία απόλαυση, η εκμετάλλευση του άλλου, η σκληροκαρδία…
Συχνά τα παιδιά, μόνο κακό παράδειγμα λαβαίνουν από τους μεγάλους, ενώ, δυστυχώς, πολλές οικογένειες είναι διαλυμένες. Χρειάζεται ένα μεγάλο σοκ για να ξαναβρούμε τους εαυτούς μας, τον αυθεντικό τρόπο ζωής, και αυτό το σοκ είναι ο Εσταυρωμένος Χριστός, η απόλυτη και οριστική αποκάλυψη της αγάπης του Θεού για εμάς· είναι ο Πάσχοντας Χριστός που η Εκκλησία με τόση στοργή μας παρουσιάζει αυτήν την περίοδο, αλλά κυρίως κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας.
Κοιτάζοντας τον Σταυρό μπορούμε να μετανιώσουμε για τις αμαρτίες μας και μεταστραφούμε.
Το ιερό Μυστήριο της Μετανοίας αποτελεί μοναδική ευκαιρία να ξαναβρούμε τη φιλία μας με τον Θεό, και να δούμε στο πρόσωπο των άλλων, τους αδελφούς μας και όχι τον αντίπαλο μας, ή χειρότερα κάποιον που προσπαθούμε να εκμεταλλευθούμε προς όφελός μας.
Γνωρίζουμε πόσο δύσκολη είναι η ζωή για αρκετούς από εσάς, κυρίως αυτήν την περίοδο πανδημίας. Δεν υπάρχει όμως στιγμή που ο Κύριος να μας αφήσει μόνους. Ο Χριστός είναι Ζωντανός ανάμεσά μας! Ας είναι λοιπόν αυτή η λειτουργική περίοδος της Τεσσαρακοστής, για όλους μας, μια ευκαιρία να βιώσουμε την ελπίδα, την πίστη και την αγάπη, και να προσφέρουμε στις καρδιές μας και στις καρδιές των συνανθρώπων μας τη χαρά του Ευαγγελίου, που είναι το μέσον για να νιώσουμε και να βιώσουμε την Ανάσταση του Κυρίου.
Αυτή την εμπειρία θανάτου ως προς τον εγωισμό μας, και ανάστασης στη νέα ζωή των παιδιών του Θεού, παρακαλούμε τον Θεό να δωρίσει σε όλους!
ΟΙ ΕΠΙΣΚΟΠΟΙ ΣΑΣ
+ Σεβαστιανός, Αρχιεπίσκοπος των Καθολικών Αθηνών και Αποστολικός Τοποτηρητής της Καθολικής Αρχιεπισκοπής Ρόδου – Πρόεδρος Ιεράς Συνόδου.
+ Νικόλαος, Αποστολικός Τοποτηρητής της Καθολικής Αρχιεπισκοπής Νάξου – Τήνου – Άνδρου – Μυκόνου και Καθολικής Επισκοπής Χίου (Λέσβου – Σάμου) – Γραμματέας Ιεράς Συνόδου
+ Γεώργιος, Καθολικός Αρχιεπίσκοπος Κερκύρας και Αποστολικός Τοποτηρητής του Αποστολικού Βικαριάτου Θεσσαλονίκης
+ Πέτρος, Καθολικός Επίσκοπος Σύρου και Θήρας και Αποστολικός Τοποτηρητής της Καθολικής Επισκοπής Κρήτης.
+ Εμμανουήλ Έξαρχος Ελληνορρύθμων Ελλάδος
+ Ιωσήφ, Έξαρχος Αρμενίων Καθολικών Ελλάδος
+ Φραγκίσκος Επίσκοπος πρώην Σύρου, Θήρας και Τοποτηρητής Καθολικής Επισκοπής Κρήτης
+ Νικόλαος, Αρχιεπίσκοπος, πρώην των εν Αθήναις Καθολικών και Αποστολικός Τοποτηρητής της Καθολικής Αρχιεπισκοπής Ρόδου
+ Ιωάννης Αρχιεπίσκοπος, πρώην Κερκύρας και Αποστολικός Τοποτηρητής Αποστολικού Βικαριάτου Θεσσαλονίκης.