Μεγάλη Παρασκευή στον Καθεδρικό Ναό Τήνου.

Μεγάλη Παρασκευή στον Καθεδρικό Ναό Τήνου.


Το πρωί στις 10,30, όπως συνηθίζεται την τελευταία εικοσαετία, τελείται η Ακολουθία των Παθών η οποία α τελευταία χρόνια, έχει πολλά παραδοσιακά λειτουργικά στοιχεία  της τοπικής Εκκλησίας, τα οποία διατηρήθηκαν και προσαρμόστηκαν στη νέα Λειτουργική Μεταρρύθμιση. Όλα αυτά, ενώ δημιουργούν κάποια συναισθηματική φόρτιση, με την κατάλληλη κατ’ έτος κατήχηση αποκτά τη δική της δευτερεύουσα θέση χωρίς να επισκιάζει την ουσία του Μυστηρίου της αγάπης του Θεού για τον άνθρωπο.

Πολλοί  πιστοί από το νησί της Τήνου αλλά και από την Αθήνα, που τις άγιες ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας  κατακλύζουν το νησί, έδωσαν και φέτος το δικό τους παρόν  και με την χαρακτηριστική γαλήνη και ηρεμία, που κάθε χρόνο επικρατεί στον Καθεδρικό μας Ναό και σε όλο το Πασχαλινό μπόρεσαν να βοηθηθούν πνευματικά για να γιορτάζουν με γνήσιο πνεύμα την Εορτή των Εορτών, το Πάσχα του Κυρίου.

Μετά την Ακολουθία του Λόγου που άρχισε με τα δύο Βιβλικά αναγνώσματα  και την ψαλτή αναγγελία του Πάθους του Κυρίου από το κατά Ιωάννη Ιερό Ευαγγέλιο, τις Δεήσεις των Πιστών, την  είσοδο του Εσταυρωμένου Χριστού στο Ναό, την Σταυροπροσκύνηση, κατά την προσκύνηση των πιστών του Εσταυρωμένου Χριστού μικρά παιδιά παρέδιναν ένα μικρό μεταλλικό σταυρό στους πιστούς, ακολούθησε η ομιλία του Αρχιεπισκόπου ο οποίος είπε στη συναγμένη Εκκλησία:

Η Μεγάλη Παρασκευή δεν είναι ημέρα πένθους, ούτε ημέρα δακρύων, αλλά ημέρα θαυμασμού της λυτρωτικής θυσίας από την οποία πηγάζει η σωτηρία μας. Ο τρόπος συμμετοχής μας στη σημερινή ανάμνηση των παθών του Ιησού δεν είναι ο προσωρινός και ανώφελος συναισθηματισμός, αλλά η νηστεία η εγκράτεια και η προσκύνηση του Τιμίου Σταυρού.

Στο θείο δράμα που σήμερα αποκορυφώνεται πολλά είναι τα πρόσωπα που πρωταγωνιστούν. Ας δούμε μερικά από αυτά και κατά πρώτον τον έχοντα τον πρώτο λόγο που είναι ο προδότης Ιούδας: είναι το πρώτο πρόσωπο που ο Ιωάννης παρουσιάζει στη διήγηση που κάνει στο ευαγγέλιο για το πάθος του Ιησού.

Ο Ιούδαςείναι ένας από τους δώδεκα, τον οποίο ο Ιησούς ο ίδιος είχε διαλέξει, όπως έκανε και για τους άλλους ένδεκα. Μέχρι την τελευταία στιγμή τον αποκαλεί φίλο: Γι’ αυτό και όταν πλησίασε τον Ιησού για να τον φιλήσει και να υποδείξει έτσι στους στρατιώτες ποιος είναι αυτός  που πρέπει να συλλάβουν, ο Ιησούς με παράπονο του λέει: «φίλε μου γι’ αυτό ήλθες»; (Ματθ.).

Ο φίλος αλλά τώρα προδότης του Ιησού από αυτή τη στιγμή γίνεται ο πιο μισητός άνθρωπος της γης. Πολλοί με δική τους απόφαση τον έχουν ρίξει στη γέενα του πυρός. Κανένας γονιός δεν δίνει το όνομα του στο παιδί του.  Ο απόστολος που πούλησε  και πρόδωσε το Δάσκαλό του,  γίνεται  το πιο αποτρόπαιο πρόσωπο από όσα πρωταγωνιστούν στο σημερινό θείο δράμα. Και ο Πέτρος αρνήθηκε το Δάσκαλό του, μα επανόρθωσε! «Πέτρο με αγαπάς», θα του πει αργότερα ο αναστημένος Χριστός και εκείνος αυθόρμητα,  και πικρά μετανιωμένος θα απαντήσει: «ναι Κύριε εσύ ξέρεις πως σ’ αγαπώ». Ο υπεύθυνος του εκτελεστικού αποσπάσματος, εκατόνταρχος, όταν είδε να σκοτεινιάζει η γη με το «τετέλεσθαι» του εσταυρωμένου Ιησού, κάνει μια εντυπωσιακή ομολογία πίστης, ενώπιον όλων των παρισταμένων: «αληθινά αυτός ήταν υιός του Θεού».

Στα γεγονότα του Πάθους του Ιησού εναλλάσσονται πρόσωπα  που δίνουν όλο τον καλό ή τον κακό εαυτό τους. Ενώπιον του αθώου Ιησού που καταδικάζεται ανοίγει η άβυσσος του κακού  αλλά και οι ορίζοντες του καλού. Ο Ιησούς είχε προφητέψει: "Όταν θα υψωθώ από τη γη θα ελκύσω όλους προς τον εαυτό μου". Με τη σταύρωση του Ιησού κρίνεται ο κόσμος. Όποιος δεν πιστεύει εις αυτόν είναι ήδη καταδικασμένος, αλλά όποιος πιστεύει εις αυτόν θα έχει την αιώνια ζωή και θα σωθεί την έσχατη ημέρα.

Ο Πιλάτοςσήμερα δημόσια ομολογεί: "Δεν βρίσκω σ’ αυτόν καμιά ενοχή". Είναι τα λόγια με τα οποία ο δικαστής αποδέχεται την αθωότητα του κατηγορουμένου, όμως άβουλος και δειλός τον παραδίδει  για να σταυρωθεί. Τι θα γινόταν άραγε σήμερα, αν κάποιος δικαστής διακήρυττε δημόσια την αθωότητα ενός κατηγορουμένου και ταυτόχρονα τον παρέδιδε για εκτέλεση! Και όμως αυτή δεν ήταν ούτε είναι  η μοναδική  φορά στην  ανθρώπινη ιστορία, που ένας αθώος καταδικάζεται.

Ο Χριστός και σήμερα αδελφοί «ξανασταυρώνεται»  στο πρόσωπο κάθε δυστυχισμένου ανθρώπου, στο πρόσωπο τόσων ανθρώπων που φορτωμένοι με ένα δυσβάστακτο σταυρό ανηφορίζουν σιωπηρά προς τον τόπο της ολοκληρωτικής προσφοράς.

Στη γη ο άνθρωπος έχει στήσει πολλούς σταυρούς στους λόφους του εγωισμού του, εκεί σταυρώνει όσους  επαναστατούν εναντίον της αδικίας, του άδικου συμφέροντος, της καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της ανεργίας, της φτώχειας, της αξιοπρέπειας και του σεβασμού της ανθρώπινης ζωής.

Και σήμερα η πομπή προς το Γολγοθά περνά δίπλα μας και κάποιος χρειάζεται να τρέξει να σκουπίσει το ματωμένο πρόσωπο το πρόσωπο του Χριστού στο πρόσωπο κάθε  πληγωμένου και ματωμένου αδελφού, να τον βοηθήσει να φέρει το σταυρό του μέχρι την κορυφή, να λιγοστέψει με λίγη αγάπη τον αβάστακτο πόνο του. Να σταθεί στο πλευρό του φτωχού, του αρρώστου, του γέροντα, του ετοιμοθάνατου του φυλακισμένου, του μετανάστη, του ξεριζωμένου από την πατρίδα του. Να η ώρα που χρειάζεται ο ανθρώπινος συναισθηματισμός. Τώρα ο συναισθηματισμός όχι μόνο είναι επιτρεπτός αλλά και επιβάλλεται. Να η ώρα να μιμηθούμε τη Βερονίκη, τον Κυρηναίο, τον Ιωσήφ από την Αριμαθαία, να γίνουμε ο  Χριστός για τον συνάνθρωπό μας.

Αν όλα αυτά τα νοιώσουμε, τα καταλάβουμε και  γίνουν πράξη στη ζωή μας, τότε αδελφοί μου και αδελφές μου  Πάσχα αληθινό θα γιορτάσουμε όχι μόνο την ερχόμενη Κυριακή αλλά κάθε μέρα, γιατί ο Κύριος δεν θα περάσει στιγμιαία από τη ζωή μας αλλά  θα είναι  πάντα μαζί μας. ΑΜΗΝ.

Ακολούθησε  η περιφορά του Εσταυρωμένου Χριστού από τον Καθεδρικό Ναό προς το κέντρο του οικισμού της Ξινάρας, ενώ ταυτόχρονα έγινε η περιφορά της εικόνας της Παναγίας από τον ενοριακό Ναό του οικισμού με κατεύθυνση τον Καθεδρικό Ναό. Στο κέντρο του οικισμού έγινε η συνάντηση της Παναγίας με τον  Ιησού και ο ψάλθηκαν οι παρακάτω στίχοι:
 

Αφού επεριπάτησε

και όλος κουρασμένος

την Μάνα του απάντησε

μισοαποθαμένος
 

Βλέπει τον ακριβό της Υιόν

και πικροαναστενάζει

την τρυφεράν καρδίαν της

σκληρώς η θλίψη σφάζει.

       

Στη συνέχεια έγινε η επιστροφή στον Καθεδρικό Ναό με τον Εσταυρωμένο Χριστό και την Παναγία την Πονεμένη.

Εκεί έγινε η επίδειξη από μέρους των παιδιών των συμβόλων της Πάθους και ακολούθησε η απόλυση  και με την τελική ευλογία ολοκληρώθηκε η Ακολουθία των Παθών για να επιστρέψει και πάλι η Εκκλησία το Μεγάλο Σάββατο για την Ευλογία του φωτός, της πασχαλινής λαμπάδας, την ακολουθία του Λόγου και την Αναστάσιμη Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, κατά την οποία θα γίνει η ευλογία του νερού και η ανανέωση των υποσχέσεων του Βαπτίσματος.

Κατά την Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία τα αμαστικά μέρη της θα συνοδεύονται από έγχορδα όργανα.

Το ίδιο βράδυ της Μεγάλης Παρασκευή ο Αρχιεπίσκοπος πήγε στην ενορία της Καρδιανής για τελέσει την Ακολουθία των Παθών, λόγω ελλείψεως ιερέων.

[module-719]

Φωτογραφίες κ. Σκλάβου Πόπη 

κοινοποίηση άρθρου:

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Mελέτη του Ευαγγελίου της ημέρας

ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ 1ης ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ 5 Δεκεμβρίου 2024   ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ  Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο Άγιο Ευαγγέλιο (7, 21.24-27) Δεν θα μπει στη βασιλεία του