ΜΑ XIANGLO :Ο “ΙΗΣΟΥΙΤΗΣ” ΠΟΥ ΑΝΑΝΕΩΣΕ ΤΗΝ ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΜΑ XIANGLO:Ο “ΙΗΣΟΥΙΤΗΣ” ΠΟΥ ΑΝΑΝΕΩΣΕ ΤΗΝ ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ο Ιωσήφ Ma Xianglo (1840 – 1939 ) από επιφανή καθολική οικογένεια της Κίνας, προτείνεται από το συμπατριώτη του, επίσης ιησουίτη π. You Guo Jiang, του Κολλεγίου της Βοστώνης, σε πρόσφατο άρθρο του στην Civilta Cattolica ( η οποία πλέον μεταφράζεται και στην κινεζική γλώσσα ), ως μια επίκαιρη προσωπικότητα, οι εκπαιδευτικές μέθοδοι του οποίου έφεραν πιο κοντά τη δυτική και την ανατολική σκέψη και πλούτισαν τους αντίστοιχους πολιτισμούς. Ευκαιρία να γνωρίσουμε τον πρωτοπόρο αυτό άνθρωπο.
Γεννήθηκε την εποχή του “ πολέμου του οπίου ” και σπούδασε κοντά σε γάλλους Ιησουίτες, λαμβάνοντας τη μοναχική ιδιότητα το 1870, ενώ σύντομα έγινε Πρόεδρος του Κολλεγίου Αγίου Ιγνατίου στη Σαγκάη.
Παρέμεινε μόλις 8 χρόνια στο Τάγμα ! Αποχώρησε λόγω της ταύτισης των γάλλων συναδέλφων του με τα πολιτικά συμφέροντα της Γαλλίας στην κινεζική χερσόνησο. Για 17 χρόνια ( 1881 – 1897 ) υπηρέτησε τη Δυναστεία Qing ως διπλωμάτης σε Ασία, Ευρώπη και ΗΠΑ. Επέστρεψε στη Σαγκάη το 1901 και σε συνεργασία με τους παλιούς του συντρόφους άρχισε να ιδρύει πανεπιστημιακά ιδρύματα, με σκοπό να συνδυάσει τη δυτική με τη κινεζική φιλοσοφία, Ίδρυσε τα Πανεπιστήμια Aurora ( 1903 ), Fudan ( 1905 ) και την Ακαδημία Furen, που το 1925 έγινε το Πανεπιστήμιο Fu Jen, γνωστό και ως Καθολικό Πανεπιστήμιο. Oλα έγιναν κρατικά μετά την κομμουνιστική επικράτηση.
Γιατί όμως η δράση ενός κινέζου καθολικού της αρχής του 20ου αιώνα παραμένει επίκαιρη… Διότι, σύμφωνα με τον καθηγητή π. Jiang, η ζωή, η οπτική και το έργο του Ma Xianglo προτείνει, ακόμα σήμερα, τη διάχυση των γνώσεων, καλλιεργώντας ικανότητα κριτικής σκέψης και δημιουργικότητα. Οι εκπαιδευτικοί θεωρούνταν σύμβολα κοινωνικής συνείδησης που δίδασκαν με σκοπό το όφελος της κοινωνίας και της χώρας. Η μόρφωση που προτεινόταν, στα Πανεπιστήμια που ίδρυσε, βασιζόταν αφενός στη γνώση των κινέζων κλασικών αφετέρου στην εκμάθηση των λατινικών, τη γνωριμία με Σαίξπηρ και Κικέρωνα και σε μαθήματα ρητορικής και στρατιωτικής εκπαίδευσης !
Συνδυάζοντας ανατολικές και δυτικές μεθόδους διδασκαλίας, θεωρώντας τη θεολογία και τη φιλοσοφία ως βάσεις κατανόησης του κόσμου και σεβασμού της ζωής, επιθυμούσε η γνώση να συμβάλλει όχι στην ατομική ευημερία αλλά στην καλυτέρευση της ζωής των πολλών. 
Ίσως, στην εποχή που Δύση και Ανατολή οφείλουν να αναζητήσουν φάρμακο προσβάσιμο σε όλους, είναι ευκαιρία να ξαναπροσδιορίσουμε τις έννοιες της επιστήμης και της γνώσης, όπως έκανε ένα αιώνα πριν ο Ma Xianglo… 

Πληροφόρηση από Vatican Insider της La Spampa και Wikipedia
Φωτογραφία από Wikipedia

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΕΒΑΝΤΗΣ
Μέλος Συνοδικής Επιτροπής ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ   

κοινοποίηση άρθρου:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Το κήρυγμα της Κυριακής

26η Κυριακή του Έτους, Κύκλος Γ   Ο χρόνος και η αιωνιότητα είναι δύο στοιχεία που σήμερα παρουσιάζονται και στα τρία βιβλικά αναγνώσματα. Το ευαγγέλιο

25 Σεπτεμβρίου μνήμη της Αγίας Ευφροσύνης

  Πρόκειται για μια αγία όχι ιδιαιτέρα διαδεδομένη στη Δύση. Γεννήθηκε μεταξύ των ετών 410 και 413 στην Αλεξάνδρεια και ήταν κόρη ενός εύπορου αξιωματικού

Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Μυκόνου-Άνδρου και Μητρόπολη παντός Αιγαίου