ΠΑΠΑΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΑΚΡΟΑΣΗ
Πλατεία Αγίου Πέτρου
Τετάρτη, 25 Σεπτεμβρίου 2024
Το Πνεύμα και η Νύμφη. Το Άγιο Πνεύμα καθοδηγεί τον λαό του Θεού να συναντήσει τον Ιησού, την ελπίδα μας.
7. Ο Ιησούς οδηγήθηκε από το Πνεύμα στην έρημο. Το Άγιο Πνεύμα είναι ο σύμμαχός μας στον αγώνα ενάντια στο πνεύμα του κακού
Αγαπητοί αδελφοί και αδελφές καλημέρα!
Αμέσως μετά τη βάπτισή του στον Ιορδάνη, ο Ιησούς «οδηγήθηκε από το Πνεύμα στην έρημο για να αντιμετωπίσει τους πειρασμούς του διαβόλου» (Μτ 4,1) ‒έτσι λέει το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο. Η πρωτοβουλία δεν είναι του Σατανά, αλλά του Θεού. Πηγαίνοντας στην έρημο, ο Ιησούς υπακούει σε μια έμπνευση του Αγίου Πνεύματος, δεν πέφτει σε κάποια παγίδα του εχθρού, όχι! Αφού ξεπέρασε τη δοκιμασία, ‒όπως είναι γραμμένο‒ επέστρεψε στη Γαλιλαία «γεμάτος με τη δύναμη του Πνεύματος» (Λκ 4,14).
Ο Ιησούς, στην έρημο, ελευθερώθηκε από τον Σατανά και τώρα μπορεί να ελευθερώσει από τον Σατανά. Αυτό τονίζουν οι Ευαγγελιστές με τις πολυάριθμες ιστορίες απελευθέρωσης ανθρώπων που κατέχονταν από δαιμονικά πνεύματα. Ο Ιησούς λέει στους αντιπάλους του: «Αν εγώ βγάζω τα δαιμόνια με το Πνεύμα του Θεού, αυτό σημαίνει πως έφτασε σ’ εσάς η βασιλεία του Θεού» (Μτ 12,28).
Σήμερα γινόμαστε μάρτυρες ενός παράξενου φαινομένου σχετικά με τον διάβολο. Σε ένα συγκεκριμένο πολιτιστικό επίπεδο, πιστεύεται ότι απλά αυτός δεν υπάρχει. Είναι ‒λένε‒ ένα σύμβολο του συλλογικού ασυνείδητου ή της ψυχολογικής αλλοτρίωσης, με λίγα λόγια, μια μεταφορά. Αλλά «η μεγαλύτερη πονηριά του διαβόλου είναι να κάνει τους ανθρώπους να πιστεύουν ότι δεν υπάρχει», όπως έγραψε ο Σαρλ Μπωντλαίρ. Είναι πονηρός: μας κάνει να πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει και έτσι εξουσιάζει τα πάντα. Είναι πανούργος. Ωστόσο, η τεχνολογική και εκκοσμικευμένη κοινωνία μας αφθονεί σε μάγους, αποκρυφισμό, πνευματισμό, αστρολόγους, πωλητές μαγικών φυλαχτών, και δυστυχώς αφθονεί σε πραγματικές σατανικές σέχτες. Έχοντας εκδιωχθεί από την πόρτα, ο διάβολος επέστρεψε, θα έλεγε κανείς, από το παράθυρο. Έχοντας εκδιωχθεί από την πίστη, επιστρέφει με τη δεισιδαιμονία. Κι αν εσύ είσαι δεισιδαίμων, ασυνείδητα συνομιλείς με τον διάβολο. Με τον διάβολο δεν υπάρχει διάλογος.
Η πιο ισχυρή απόδειξη της ύπαρξης του Σατανά δεν βρίσκεται στους αμαρτωλούς ή στους υπό δαίμονος κατεχόμενους, αλλά στους αγίους! «Και πώς γίνεται αυτό, πάτερ;». Ναι, είναι αλήθεια ότι ο διάβολος είναι παρών και ενεργός σε ορισμένες ακραίες και «απάνθρωπες» μορφές κακίας και μοχθηρίας που βλέπουμε γύρω μας. Δι’ αυτής της οδού, όμως, είναι πρακτικά αδύνατο να φτάσουμε, σε μεμονωμένες περιπτώσεις, στη βεβαιότητα ότι πρόκειται πράγματι για αυτόν, δεδομένου ότι δεν μπορούμε να γνωρίζουμε με ακρίβεια πού τελειώνει η δράση του και πού αρχίζει το δικό μας κακό. Γι’ αυτό η Εκκλησία είναι πολύ συνετή και αυστηρή στην άσκηση του εξορκισμού, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει, δυστυχώς, σε ορισμένες ταινίες!
Είναι στη ζωή των αγίων, ακριβώς εκεί, που ο διάβολος αναγκάζεται να βγει στα ανοιχτά, να έρθει «μπροστάστο φως». Λίγο-πολύ, όλοι οι άγιοι, όλοι οι μεγάλοι πιστοί, μαρτυρούν τον αγώνα τους με αυτή τη σκοτεινή πραγματικότητα, και δεν μπορεί ειλικρινά να θεωρηθεί ότι ήταν όλοι παραπλανημένοι ή απλά θύματα των προκαταλήψεων της εποχής τους.
Η μάχη ενάντια στο πνεύμα του κακού κερδίζεται όπως ο Ιησούς την κέρδισε στην έρημο: χρησιμοποιώντας τον λόγο του Θεού. Βλέπετε ότι ο Ιησούς δεν συνομιλεί με τον διάβολο, ποτέ δεν έκανε διάλογο με τον διάβολο. Ή τον διώχνει, ή τον καταδικάζει, αλλά ποτέ δεν κάνει διάλογο. Και στην έρημο απαντά όχι με τα δικά του λόγια, αλλά με τον λόγο του Θεού. Αδελφοί και αδελφές, ποτέ μη συνδιαλέγεστε με τον διάβολο! Όταν αυτός έρχεται με τους πειρασμούς: «μα αυτό θα ήταν ωραίο, εκείνο το άλλο θα ήταν πολύ όμορφο», σταμάτα! Ύψωσε την καρδιά σου στον Κύριο, προσευχήσου στην Παναγία και διώξε τον, όπως μας δίδαξε ο Ιησούς να τον διώχνουμε. Ο Απόστολος Πέτρος προτείνει επίσης ένα άλλο μέσο, το οποίο ο Ιησούς δεν είχε ανάγκη, αλλά εμείς ναι, την επαγρύπνηση: «Να είστε νηφάλιοι και άγρυπνοι. Ο αντίπαλός σας ο διάβολος περιφέρεται σαν λιοντάρι που βρυχάται, ζητώντας κάποιον να καταβροχθίσει» (Α’Πε 5,8). Και ο Απόστολος Παύλος μας λέει: «Μη δίνετε με τη συμπεριφορά σας χώρο να δρα ο διάβολος» (Εφ 4,27).
Αφού ο Χριστός, πάνω στον σταυρό, κατανίκησε για πάντα τη δύναμη του «άρχοντα αυτού του κόσμου» (Ιω 12,31), ο διάβολος ‒έλεγε ένας Πατέρας της Εκκλησίας‒ «είναι δεμένος, σαν το σκυλί στην αλυσίδα· δεν μπορεί να δαγκώσει κανέναν, εκτός από αυτόν ο οποίος, αψηφώντας τον κίνδυνο, πηγαίνει κοντά του… Μπορεί να γαβγίζει, μπορεί να παρακαλεί, αλλά δεν μπορεί να δαγκώσει, εκτός από αυτόν που το θέλει» [1]. Αν είσαι ανόητος και πας στον διάβολο και πεις: «Α, πώς είσαι;», σε καταστρέφει. Ο διάβολος; Σε απόσrαση! Με τον διάβολο δεν κάνεις διάλογο. Τον διώχνεις. Απόσταση. Και όλοι μας, όλοι μας, έχουμε εμπειρία από το πώς ο διάβολος πλησιάζει με κάποιο πειρασμό, όπως ενάντια στις δέκα εντολές. Όταν το νιώθουμε αυτό, σταματάμε, απόσταση! Μην πλησιάζετε το σκυλί δεμένο στην αλυσίδα.
Η σύγχρονη τεχνολογία, για παράδειγμα, εκτός από τα πολλά θετικά που πρέπει να εκτιμηθούν, προσφέρει επίσης αμέτρητα μέσα για να «δώσουμε μια ευκαιρία στον διάβολο», και πολλοί πέφτουν στην παγίδα. Ας σκεφτούμε την πορνογραφία στο διαδίκτυο, πίσω από την οποία υπάρχει μια ακμάζουσα αγορά, όπως όλοιξέρουμε. Είναι ο διάβολος που δουλεύει εκεί. Αυτό είναι ένα πολύ διαδεδομένο φαινόμενο, από το οποίο όμως οι Χριστιανοί πρέπει να φυλάσσονται προσεκτικά και το οποίο πρέπει να απορρίψουν σθεναρά. Διότι κάθε κινητό τηλέφωνο έχει πρόσβαση σε αυτή την κτηνωδία, σε αυτή τη γλώσσα του διαβόλου: την πορνογραφία στο διαδίκτυο.
Η επίγνωση της δράσης του διαβόλου στην ιστορία δεν πρέπει να μας αποθαρρύνει. Η τελική σκέψη πρέπει να είναι, και σε αυτή την περίπτωση, η εμπιστοσύνη και η ασφάλεια: «Είμαι με τον Κύριο, φύγε». Ο Χριστός νίκησε τον διάβολο και μας δώρισε το Άγιο Πνεύμα για να κάνει δική μας τη νίκη του. Η ίδια η δράση του εχθρού μπορεί να στραφεί προς όφελός μας, αν με τη βοήθεια του Θεού την κάνουμε να υπηρετήσει την κάθαρσή μας. Ας ζητήσουμε λοιπόν από το Άγιο Πνεύμα, με τα λόγια του ύμνου Veni Creator:
«Διώξε μακριά μας τον εχθρό,
ειρήνη δώσ’ μας σταθερή,
ώστε μ’ εσένα οδηγό,
ν’ απέχουμε απ’ το κακό».
Προσοχή, ο διάβολος είναι πονηρός. Όμως εμείς οι Χριστιανοί, με τη χάρη του Θεού, είμαστε πιο έξυπνοι από αυτόν. Σας ευχαριστώ.
___________
[1] Άγ. Καισάριος Αρελάτης, Λόγοι 121, 6: CC 103, σ. 507.
——————–
Μετάφραση: π.Λ