Εκατομμύρια παιδιά καταδικασμένα στην άγνοια εξ αιτίας των πολέμων και των κρίσεων
Κάθε μέρα ένα παιδί στα πέντε, ηλικίας μεταξύ 5 και 17 ετών, λείπει από το σχολείο. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν περίπου 300 εκατομμύρια μαθητές στον κόσμο που δεν παρακολουθούν μαθήματα. Και μεταξύ αυτών, το ένα τρίτο των περίπου 100 εκατομμυρίων ανθρώπων διέκοψε τα μαθήματά τους λόγω πολέμων, κρίσεων και καταστροφών. Μια παιδική ηλικία καταδικασμένη στην άγνοια, εκτεθειμένη στη βία, στην κατάχρηση και στις παραβιάσεις των δικαιωμάτων, ξεκίνησε σε μια ενήλικη ζωή γεμάτη δυσκολίες και στερήσεις, σε μεγαλύτερο βαθμό αν ο αναλφαβητισμός πλήττει κορίτσια και κορίτσια, ήδη έντονα διακρίνονται και μειονεκτούν σε ακόμα μεγαλύτερo μέρος των χωρών.
Δύο χιλιάδες σχολεία έκλεισαν στην Burkina Faso, Mali e Niger
Οι κυριότεροι λόγοι για τους οποίους πλήττονται πολλές περιοχές και κλείνουν σχολεία οφείλεται στις κρίσιμες συνθήκες κοινωνικής και περιβαλλοντικής και ιδιαίτερα στην περιοχή της Σαχέλ, όπου έχουν κλείσει ή εμποδίζεται η λειτουργία τους περίπου 2000 σχολεία της Μπουρκίνα Φάσο, το Μάλι και Νίγηρα. Σε αυτές τις τρεις χώρες – πλήττονται από συγκρούσεις, εξεγέρσεις και κοινωνικές ανασφάλειες – 400.000 μαθητές έχουν σταματήσει την εκπαίδευση και οι εκπαιδευτικοί τους, περίπου 10.000, έχουν χάσει τη δουλειά τους ή έχουν εκτοπιστεί με τη βία.
Η εκπαίδευση είναι μία καλή ώθηση για την ειρήνη
"Οι επιθέσεις εναντίον σχολείων, δασκάλων και φοιτητών και η στρατιωτική κατοχή αυτών των χώρων αποτελούν σοβαρή παραβίαση των δικαιωμάτων των παιδιών", δήλωσε ο διευθυντής της UNICEF Henrietta Fore. «Όταν τα παιδιά δεν πηγαίνουν στο σχολείο – ειδικά κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης – όχι μόνο δεν μπορούν να μάθουν αυτό που χρειάζεται για να οικοδομήσουν ειρηνικές και ευημερούσες κοινότητες, αλλά επίσης γίνεται σε τρομερές μορφές εκμετάλλευσης, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής κακοποίησης και της στρατολόγησης "Σε μια στιγμή που η Σαχέλ αντιμετωπίζει όλο και περισσότερες απειλές βίας, δεν πρέπει να ξεχνάμε – προειδοποίησε η Fore – ότι η παιδεία είναι δικαίωμα για τα παιδιά και μια ισχυρή προσπάθεια για ειρήνη".
Περισσότερες από 80 Χώρες υπέγραψαν τη Δήλωση γα τα σίγουρα Σχολεία
Εξ ου και η UNICEF έκκληση προς τις κυβερνήσεις της Μπουρκίνα Φάσο, το Μάλι και Νίγηρα να σεβαστούν τη Δήλωση «Ασφαλή Σχολεία», που εγκρίθηκε κατά τη ΟΗΕ το 2015 και υπεγράφη από 84 χώρες – συμπεριλαμβανομένων και των τριών Σαχέλ χώρες – η οποία δεσμεύονται να προστατεύουν τους μαθητές, τους δασκάλους, τα σχολεία και τα πανεπιστήμια από τις χειρότερες επιπτώσεις του πολέμου. Το υπογεγραμμένο έγγραφο προβλέπει τη συλλογή δεδομένων σχετικά με τις επιθέσεις και τη στρατιωτική χρήση σχολείων και πανεπιστημίων, βοήθεια στα θύματα των επιθέσεων, την υποχρέωση να διερευνούν και να επεξεργάζονται, εάν χρειάζεται, τις παραβιάσεις του εθνικού και του διεθνούς δικαίου, τη δέσμευση να συνεχίσουν τις εκπαιδευτικές οδούς κατά τη διάρκεια ένοπλων συγκρούσεων και να στηρίξουν το έργο των Ηνωμένων Εθνών για την παιδική ηλικία.
Να εγγυηθεί τι δικαίωμα παιδείας εκεί όπου δεν υπάρχει σιγουριά
Η UNICEF ζητά στη συνέχεια στις τρεις Σαχέλ χώρες να συνεργαστούν για την προετοιμασία μαθημάτων για τα παιδιά των οποίων τα σχολεία έκλεισαν, να συμπεριλάβουν μαθητές εκτοπίστηκαν στα σχολεία ανοιχτά, για την ενίσχυση της ασφάλειας στα σχολικά κτίρια και για την ανοικοδόμηση των κτιρίων που υπέστησαν ζημιές ή καταστρέφονται.
Ένα ραδιοφωνικό πρόγραμμα για τον αλφαβητισμό σε περιοχές κρίσης
Μεταξύ των πρωτοβουλιών – που έχουν ήδη δρομολογηθεί στην Μπουρκίνα Φάσο, το Καμερούν και το Νίγηρα – που η UNICEF συνιστά να επεκτείνουν είναι ένα ραδιοφωνικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε παιδιά και νέους σε περιοχές κρίσης, με μαθήματα αλφαβητισμού και τον υπολογισμό των εκπομπών στα γαλλικά και άλλες τοπικές γλώσσες τοπική. Το έργο ξεκίνησε επίσης στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, στη Γουινέα Μπισσάου, στη Σιέρρα Λεόνε και στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό. Άλλα μέτρα απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε χώρους υψηλής ανασφάλειας και προσφέρουν ψυχοκοινωνική υποστήριξη και φροντίδα στους φοιτητές που επιβαρύνουν το συναισθηματικό βάρος της βίας.