Διάλογος με την Κίνα: δεν γίνεται με το άγγιγμα ενός μαγικού ραβδιού

Διάλογος με την Κίνα: δεν γίνεται με το άγγιγμα ενός μαγικού ραβδιού

Όσον αφορά στο «κινεζικό ζήτημα» υπάρχουν ενδείξεις που δείχνουν ότι κάνουμε ένα σημαντικό βήμα ακόμη κι αν – όπως εκφράζει ένα δελτίο από το Γραφείο Τύπου του Βατικανού, στις 29 Μαρτίου – δεν διαφαίνεται κάποια συμφωνία μεταξύ της Κίνας και της Αγίας Έδρας.

Εδώ και καιρό έχουν ξεκινήσει επαφές μεταξύ εκπροσώπων της Αγίας Έδρας και της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην προσπάθεια να επιλύσουν, με εποικοδομητικό και μη αντιπαραβαλλόμενο τρόπο, ορισμένα προβλήματα της Εκκλησίας, ξεκινώντας από το λεπτό και σημαντικό θέμα του διορισμού επισκόπων: πρόκειται για μια ποιμαντική προσέγγιση, με στόχο να ξεκινήσει μια μορφή συνεργασίας που μπορεί να είναι επωφελής για όλους, χωρίς να αποτελεί τεκμήριο ότι θα μπορέσει να λύσει όλα τα προβλήματα που υπάρχουν, με το άγγιγμα ενός μαγικού ραβδιού.

Από αυτή την άποψη, απορρέει η ευγενική παρέμβαση του καρδιναλίου Υπουργού του Κράτους, PietroParolin, σε μια συνέντευξή του στην ιταλική εφημερίδα «LaStampa», κατά την οποία, απαντώντας στις ερωτήσεις του δημοσιογράφου, είπε μεταξύ άλλων: «Όπως είναι ήδη γνωστό, με την έλευση της Νέας Κίνας» υπήρξαν για τη ζωή της Εκκλησία, σε αυτή τη μεγάλη χώρα, στιγμές σοβαρών αντιθέσεων και έντονων δεινών. Από τη δεκαετία του ογδόντα, όμως, ξεκίνησαν επαφές μεταξύ των εκπροσώπων της Αγίας Έδρας και της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, που γνώρισαν διαφορετικές εποχές και εναλλασσόμενα γεγονότα. Η Αγία Έδρα πάντα διατηρούσε μια ποιμαντική προσέγγιση, προσπαθώντας να ξεπεράσει την αντιπαράθεση και θέτοντας τον εαυτό της στη διάθεση ενός αμοιβαίου και εποικοδομητικού διαλόγου με τις πολιτικές αρχές. Ο Πάπας Βενέδικτος ΙΣΤ΄ είχε παρουσιάσει σωστά το πνεύμα αυτού του διαλόγου στην Επιστολή του προς τους καθολικούς Κινέζους το 2007: «Η επίλυση των υφιστάμενων προβλημάτων δεν μπορεί να επιδιωχθεί μέσω μόνιμης σύγκρουσης με τις νόμιμες πολιτικές αρχές» (αρ. 4). Κατά τη διάρκεια της ποντιφικής θητείας του Πάπα Φραγκίσκου, οι συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις κινούνται ακριβώς πάνω σε αυτή τη γραμμή: εποικοδομητικό άνοιγμα στον διάλογο και πιστότητα στην αυθεντική παράδοση της Εκκλησίας».

Με την σύσταση στην Κίνα του νέου κομμουνιστικού πολιτικού καθεστώτος, συνέπεια της επανάστασης του Mao Tse-tung – που ως ιδανικό στόχο είχε την απελευθέρωση των μαζών από τη δυτική κυριαρχία, από τη φτώχεια, από την άγνοια, από την καταπίεση των παλαιών αρχουσών τάξεων, αλλά και από την ιδέα του Θεού και της θρησκείας – άρχισε μια ιδιαίτερα αντιφατική ιστορική φάση και πηγή έντονων δεινών για πολλούς ποιμένες και πιστούς.

Στη συνέχεια, από τη δεκαετία του ογδόντα, κάτι άρχισε να αλλάζει ακόμη και στην Κίνα. Φυσικά, η ιδεολογία εξακολουθεί να υπάρχει και πρόσφατα υπάρχουν ενδείξεις για ένα είδος σύσφιξης σχέσεων, κυρίως μεταξύ των υπευθύνων για την ασφάλεια και τη ρύθμιση της κοινωνικοπολιτιστικής ζωής. Ίσως, όμως, αυτό να αποτελεί ένδειξη της ανάγκης να τεθεί λίγη τάξη σε μια ορμητική οικονομική ανάπτυξη η οποία αφενός δημιούργησε την ευημερία, νέες δυνατότητες και νέους χώρους ζωής, αναδεικνύοντας κοινές προσδοκίες σε όλους τους ανθρώπους στον κόσμο, από την άλλη πλευρά, αυτή η ανάπτυξη έχει προκαλέσει μια κάποια αναταραχή, με φαινόμενα κοινωνικής αποδιάρθρωσης μεταξύ των εργαζομένων, υψηλά ποσοστά διαφθοράς στις ανώτερες τάξεις, εξασθένηση των παραδοσιακών αξιών, ιδίως για τις νέες γενιές. Ωστόσο, ίσως η ιδεολογική ακαμψία δεν μπορεί να αποτελεί μια επαρκή απάντηση σε τόσο βαθιές αλλαγές που επηρεάζουν και τη θρησκευτική σφαίρα της ζωής.

Σήμερα, η Αγία Έδρα είναι διατεθειμένη, σε ένα κλίμα αμοιβαίου διαλόγου, να συμβάλει για την προώθηση του καλού της Εκκλησίας και της κοινωνίας. Οι καθολικοί πιστοί όλου του κόσμου, από την πλευρά τους, δεν μπορούν παρά να αισθανθούν ότι το γεγονός αυτό τους αφορά στενά, διότι δεν πρόκειται για γεγονότα μιας μακρινής χώρας, αλλά για τη ζωή και την αποστολή της μοναδικής Εκκλησίας της οποίας όλοι είμαστε μέλη, ανεξάρτητα από τον τόπο στον οποίο ζούμε. Εξ ου και η δέσμευση να μη προωθούμε πολεμικές συγκρούσεις, αλλά να συνοδεύουμε αυτή την λεπτή στιγμή για την Εκκλησία στην Κίνα, κυρίως με την προσευχή, ώστε να δοθεί νέα ώθηση στο έργο της διάδοσης του Ευαγγελίου. Το μήνυμα του Ιησού δεν μπορεί να είναι ξένο στον ανθρώπινο και πνευματικό ορίζοντα μιας τόσο μεγάλης χώρας.

Μετάφραση: ρφ

κοινοποίηση άρθρου:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Mελέτη του Ευαγγελίου της ημέρας

ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ 19ης ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 11 Αυγούστου 2022   Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν Επικαλούμαι το

11 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΛΑΡΑΣ

  Το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων του 1211 ή 1212 μια όμορφη δεκαοχτάχρονη νεαρή φεύγει από το πατρικό της στην Ασίζη και πηγαίνει στην

Γενική Ακρόαση Τετάρτης 10 Αυγούστου 2022

ΠΑΠΑΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΑΚΡΟΑΣΗ   Αίθουσα Παύλος Στ’ Τετάρτη, 10 Αυγούστου 2022    Κατήχηση περί Γήρατος – 16. «Πηγαίνω να σας ετοιμάσω τόπο» (Ιω 14,2).

Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Μυκόνου-Άνδρου και Μητρόπολη παντός Αιγαίου