Διαγράφεται το Βάπτισμα από τα αρχεία της Εκκλησίας;

ΔΙΑΓΡΑΦΕΤΑΙ ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΑΠΟ ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ;

ΜΙΑ ΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙ ΤΗ ΒΕΛΓΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ

 

Ίσως σχετική συζήτηση δεν έχει γίνει ακόμα στη χώρα μας. Πάντως, αν κάνουμε αντίστοιχη ερώτηση στο ελληνικό ίντερνετ θα διαβάσουμε αρκετές απαντήσεις, όπως ότι μπορεί να ζητηθεί από την (ορθόδοξη) εκκλησία, στην οποία τελέστηκε, η διαγραφή από τα βιβλία της και, αν αυτή αρνηθεί ή δεν απαντήσει, ο ενδιαφερόμενος να απευθυνθεί στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Ανεξάρτητα ότι για τις εκκλησίες μας είναι ένα χριστιανικό μυστήριο που «δε διαγράφεται» (άλλο θέμα η καταγραφή του και η αναγραφή του σε σχετικό έγγραφο) και ότι, πλέον, το θρήσκευμα δεν αναγράφεται στο σύνολο σχεδόν των κρατικών βεβαιώσεων (ταυτοτήτων, απολυτηρίων σχολείου κλπ.) είναι εντυπωσιακές οι νομικές προκλήσεις και η έλλειψη κατανόησης που έχουν να αντιμετωπίσουν οι Εκκλησίες στην Ευρώπη. 

Στις 19 Δεκεμβρίου 2023, η Αρχιεπισκοπή της Γάνδης έλαβε εντολή, από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων του Βελγίου, να διαγράψει τα προσωπικά δεδομένα ενός «καταγγέλλοντος» από τα αρχεία Βάπτισης. Εναντίον αυτής, προσέφυγε σε ειδικό τμήμα του Εφετείου (Βρυξέλλες).

Πριν δικασθεί η ουσία της υπόθεσης εκδόθηκαν δύο σημαντικές παρεμπίπτουσες αποφάσεις:

1) 6 Μαρτίου 2024: το Δικαστήριο δέχθηκε το αίτημα της Εκκλησίας να ανασταλεί η εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης της βελγικής Αρχής.
2) 8 Μαΐου 2024: το Δικαστήριο χαρακτήρισε ορισμένα έγγραφα του φακέλου ως εμπιστευτικά. Αυτό σημαίνει ότι οι οργανώσεις που έκαναν παρέμβαση στη δίκη, υπέρ του καταγγέλλοντος, δεν επιτρέπεται να πάρουν αντίγραφα από αυτά και οι δικηγόροι τους μπορούν μόνο να τα δουν (περιλαμβανομένων των σελίδων από το μητρώο βαπτίσεων που περιέχουν τα ονόματα 35 ατόμων ).

Η 2η προσωρινή κρίση εκδόθηκε κατόπιν αιτήματος της Αρχιεπισκοπής Γάνδης, μετά από παρέμβαση στη δίκη, οργανώσεων αγωνιστών ουμανιστών (συμπεριλαμβανομένου του Τεκτονισμού). Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών, εμφανίστηκαν και άλλες παρεμβαίνουσες οργανώσεις: αυτή τη φορά εκπροσωπώντας θύματα σεξουαλικής κακοποίησης στην Εκκλησία, με αποτέλεσμα να υπάρξει νέα αναβολή της ακροαματικής διαδικασίας για Τετάρτη 2 -10-2024.

Προφανώς θα παρακολουθήσουμε τη συνέχεια της υπόθεσης, που δεν αποκλείεται να φθάσει ως το Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Ας μου επιτραπούν δύο αναφορές :

Η Βάπτιση, σε κάθε περίπτωση, γίνεται νόμιμα, με απόφαση των γονέων, που εκπροσωπούν το ανήλικο παιδί τους. Η διαγραφή επομένως πραγματικού γεγονότος δεν έχει νομική λογική. Οι «συνέπειες» π.χ. να μη χορηγείται σχετικό αντίγραφο Βάπτισης, ίσως δικαιολογείται. Αλλά μόνο ο, μετέπειτα, «καταγγέλλων» και όχι κάποιος «τρίτος» μπορεί να το ζητήσει από την εκκλησία! Επομένως είναι μάχη εντυπώσεων και όχι ουσίας… 

Στην Αυστρία, που υπάρχει, όπως και στη Γερμανία «εκκλησιαστικός φόρος» ο πολίτης μπορεί να ζητήσει, από τις κρατικές αρχές, τη διαγραφή του από την αντίστοιχη θρησκευτική κοινότητα. Εκείνες ενημερώνουν την εκκλησία. Οι συνέπειες είναι ότι ο αποχωρών δεν μπορεί να τελέσει θρησκευτικό γάμο ή κηδεία και αποκλείεται από «νονός» στα Μυστήρια του Βαπτίσματος και του Χρίσματος.

Ενημέρωση από Επιτροπή Νομικών Υποθέσεων της COMECE

Φωτογραφία της Ελληνικής Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΕΒΑΝΤΗΣ

Μέλος Συνοδικής Επιτροπής «ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ»

κοινοποίηση άρθρου:

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

27η Κυριακή του Έτους (Β)

27η  ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ (Β)   ΑΝΤΙΦΩΝΟ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ Εσθ 4,17γ                            Τα πάντα, Κύριε, είναι υποταγμένα σ΄ Εσένα  και κανείς δεν μπορεί ν΄ αντισταθεί στο