ΔΕΥΤΕΡΗ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ ΚΥΚΛΟΣ Γ
Την ημέρα των Θεοφανείων η Εκκλησία γιόρτασε τρία γεγονότα, την άφιξη στη Βηθλεέμ και προσκύνηση των Μάγων, τη Βάπτιση του Ιησού στον Ιορδάνη από τον Ιωάννη και το πρώτο θαύμα του Ιησού στην Κανά της Γαλιλαίας. Είναι τρία γεγονότα που έγιναν σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα στη ζωή του Ιησού, που όμως συνεορτάζονται την ημέρα των Θεοφανείων διότι και τα τρία φανερώνουν τη θεότητα του Ιησού. Αυτό εξ άλλου σημαίνει η λέξη «Θεοφάνια».
Την Κυριακή των Θεοφανείων η Εκκλησία έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην άφιξη και προσκύνηση των μάγων, διότι με αυτήν φανερώθηκε η παγκοσμιότητα του νεογεννηθέντα Μεσσία. Την περασμένη Κυριακή η Εκκλησία εόρτασε με ιδιαίτερο τρόπο το γεγονός της Βαπτίσεως του Ιησού με την οποία ο Ιησούς χρίεται Μεσσίας με την παρουσία του Αγίου Πνεύματος εν είδη περιστεράς και η φωνή του Θεού Πατέρα τον αποκαλεί «υιόν αγαπητό» και σήμερα με τη μελέτη αυτού του πρώτου θαύματος του Ιησού η Εκκλησία μας προετοιμάζει να αντιληφθούμε το δικό μας κάλεσμα στο δείπνο του Κυρίου.
Σήμερα η Παναγία αποδεικνύει ότι είναι μια γυναίκα ευαίσθητη και προσεκτική στις ανάγκες των άλλων. Αυτό της δίνει τη δυνατότητα να αντιληφθεί τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται οι υπηρέτες που έχουν αντιληφθεί την έλλειψη κρασιού, πράγμα που θα καταστρέψει τη γιορτινή ατμόσφαιρα.
Ανησυχεί και αυτή την ανησυχία της τη συμμερίζεται με τον Ιησού. Προχωρεί σε κάτι δυναμικό. Πιέζει τον υιό της να αρχίσει δημόσια την αποστολή του. Πιστεύει στον υιό της, στη θεϊκή δύναμη του. Πιστεύει πως ο Θεός μπορεί να κάνει θαύματα, γιατί η ίδια έχει προσωπική εμπειρία, αφού και σε εκείνη έκανε μεγαλεία ο Παντοδύναμος.
Η σημερινή φανέρωση της θεότητας του Ιησού πραγματοποιείται σε ένα σπίτι, στη διάρκεια μιας γιορτής, γύρω από ένα τραπέζι, εκεί που υπάρχει χαρά και ευτυχία όχι ενός ανθρώπου αλλά ενός συνόλου, όλων των προσκεκλημένων στο τραπέζι ενός Γάμου.
Ο Θεός στην Κανά εγκαινιάζει ένα καινούριο τρόπο παρουσίας του ανάμεσα στους ανθρώπους. Είναι κοντά στη χαρά των ανθρώπων, τη συμμερίζεται. Όχι μόνο την πνευματική χαρά αλλά και τη φυσική, αυτήν που δημιουργεί η διασκέδαση, η ευχαρίστηση. Ο Ιησούς ήλθε στη γη για να εξασφαλίσει αυτή τη χαρά, αυτή την ευτυχία. Αυτό που συμβαίνει στη Κανά θα είναι και ο τρόπος που ο Ιησούς θα χρησιμοποιήσει στη δημόσια αποστολή του. Θα είναι ο Εμμανουήλ, δηλαδή ο Θεός ανάμεσα στους ανθρώπους. Γι’ αυτούς θα καταναλώσει την επίγεια ζωή του. Θα συναναστραφεί μαζί τους, θα τους συναντήσει, εκεί που βρίσκονται, στην κατάσταση που βρίσκονται, εκεί που ζουν και δρουν.
Πράγματι στη ζωή του ο Ιησούς ότι είπε στους ανθρώπους δεν το είπε αφ’ υψηλού, αλλά από κοντά, στο περιθώριο μίας φιλικής συνάντησης, στα πλαίσια μιας συνεχούς πορείας μαζί τους, οι συμβολές του, οι επιπλήξεις, η συγχώρεση δόθηκαν στα πλαίσια μιας προσωπικής συνάντησης. Αυτό τον τρόπο οφείλει να ακολουθήσει και η Εκκλησία. Είναι διαφορετικός ο λόγος που πέφτει από ψιλά, που επιβάλλεται, που κρίνει, που καταδικάζει και ο λόγος που προσφέρεται στα πλαίσια μίας φιλικής συνάντησης, που κατανοεί, που δείχνει αγάπη, που αποδεικνύει τη συμμετοχή στον πόνο και εξασφαλίζει τη χαρά.
Σήμερα η Παναγία επαναλαμβάνει σε μας αυτό που είπε τότε στην Κανά στους υπηρέτες: «Κάνετε ότι σας πει».Είναι σαν μας λέει: ζητάτε τη χαρά; Εσείς δεν ξέρετε που να την βρείτε γι’ αυτό και μάταια την αναζητείτε.Αν θέλετε την αληθινή χαρά και ευτυχία, τότε «κάνετε ότι σας πει». Μόνο ο λόγος του Ιησού έχει τη δυνατότητα να σας την εξασφαλίσει.
Όπως διαπιστώσατε σ’ αυτό το Γάμο της Κανά δεν αναφέρονται τα ονόματα των νεονύμφων, διότι ο πραγματικός νυμφίος της ανθρωπότητας είναι ο Ιησούς. Αυτή η ευαγγελική περικοπή δεν είναι ένα χρονογράφημα, ένα ρεπορτάζ, αλλά η κατήχηση για τη σύσταση του νέου γαμήλιου Γεύματος που είναι η Ευχαριστία, αυτή που και εδώ τελούμε. Σ’ αυτήν το κρασί της χαράς προσφέρεται από τον ίδιο τον Ιησού που με την ενέργεια ου Αγίου Πνεύματος μετατρέπεται σε αίμα του Ιησού για να εξασφαλίζει όχι μία χαρά προσωρινή αλλά την αιώνια χαρά. Σ’ αυτό το γαμήλιο Τραπέζι όλοι είμαστε καλεσμένοι και αυτό διότι ο Θεός μας αγαπά.
+N