ΠΑΠΑΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ
ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΥΡΙΟΥ
Πλατεία Αγίου Πέτρου
Κυριακή, 26 Φεβουαρίου 2023
Αγαπητοί αδελφοί και αδελφές, καλημέρα!
Το Ευαγγέλιο αυτής της Α’ Κυριακής της Μεγάλης Τεσσαρακοστής μας παρουσιάζει τον Ιησού στην έρημο να πειράζεται από τον διάβολο (βλ. Μτ 4,1-11). Διάβολος σημαίνει «ο διαιρών». Ο διάβολος θέλει πάντα να προκαλεί διαίρεση, και αυτό προτείνει βάζοντας και τον Ιησού σε πειρασμό. Ας δούμε, λοιπόν, από ποιον θέλει να τον διαιρέσει και με ποιον τρόπο τον βάζει σε πειρασμό.
Από ποιον θέλει ο διάβολος να διαιρέσει τον Ιησού; Αφού έλαβε το βάπτισμα από τον Ιωάννη στον Ιορδάνη, ο Πατέρας αποκάλεσε τον Ιησού «ο Υιός μου ο αγαπημένος» (Μτ 3:17) και το Άγιο Πνεύμα κατέβηκε πάνω του με τη μορφή περιστεράς (βλ. στ. 16). Το Ευαγγέλιο μας παρουσιάζει έτσι τα τρία θεϊκά Πρόσωπα ενωμένα στην αγάπη. Έπειτα ο ίδιος ο Ιησούς θα πει ότι ήρθε στον κόσμο για να μας κάνει μετόχους της ενότητας που υπάρχει μεταξύ Αυτού και του Πατέρα (βλ. Ιω 17,11). Ο διάβολος, από την άλλη, κάνει το αντίθετο: μπαίνει στη σκηνή για να διαιρέσει τον Ιησού από τον Πατέρα και να τον αποσπάσει από την αποστολή της ενότητας για εμάς. Διαιρεί συνεχώς.
Ας δούμε τώρα με ποιον τρόπο προσπαθεί να το κάνει. Ο διάβολος θέλει να εκμεταλλευτεί την ανθρώπινη κατάσταση του Ιησού, ο οποίος είναι αδύναμος επειδή νήστεψε σαράντα ημέρες και πεινάει (βλ. Μτ 4,2). Ο πονηρός, τότε, προσπαθεί να του ενσταλάξει τρία ισχυρά «δηλητήρια», για να παραλύσει την αποστολή Του να ενώνει. Αυτά τα δηλητήρια είναι η προσκόλληση, η δυσπιστία και η εξουσία. Εν πρώτοις, το δηλητήριο της προσκόλλησης στα πράγματα, στις ανάγκες. Με πειστικό συλλογισμό ο διάβολος προσπαθεί να προτείνει στον Ιησού: «Πεινάς, γιατί πρέπει να νηστεύεις; Άκουσε την ανάγκη σου, ικανοποίησέ την, έχεις το δικαίωμα να το κάνεις και την εξουσία: μετάτρεψε τις πέτρες σε ψωμί». Έπειτα το δεύτερο δηλητήριο, η δυσπιστία: «Είσαι σίγουρος –υποδηλώνει ο πονηρός– ότι ο Πατέρας θέλει το καλό σου; Δοκίμασέ τον, εκβίασέ τον! Ρίξου κάτω από το υψηλότερο σημείο του ναού και κάνε τον να κάνει αυτό που θέλεις εσύ». Τέλος η εξουσία: «Πες στον Πατέρα σου ότι δεν έχεις ανάγκη! Γιατί να περιμένεις τα δώρα του; Ακολούθησε τα κριτήρια του κόσμου, πάρε τα πάντα μόνος σου και θα είσαι ισχυρός!».
Οι τρεις πειρασμοί του Ιησού. Και τους πειρασμούς αυτούς τους βιώνουμε κι εμείς, διαρκώς. Είναι τρομερό, αλλά είναι ακριβώς έτσι και για εμάς: η προσκόλληση στα πράγματα, η δυσπιστία και η δίψα για εξουσία είναι τρεις διαδεδομένοι και επικίνδυνοι πειρασμοί, τους οποίους χρησιμοποιεί ο διάβολος για να μας διαιρέσει από τον Πατέρα και να μας κάνει να μην νιώθουμε πλέον αδέλφια μεταξύ μας, να μας οδηγήσει στη μοναξιά και την απόγνωση. Αυτό θέλησε να κάνει στον Ιησού, αυτό θέλει να κάνει σ’ εμάς: να μας οδηγήσει στην απόγνωση.
Αλλά ο Ιησούς νικά τους πειρασμούς. Και πώς τους νικά; Αποφεύγοντας να συζητήσει με τον διάβολο και απαντώντας με τον λόγο του Θεού. Αυτό είναι σημαντικό: με τον διάβολο δεν συζητάς, με τον διάβολο δεν κάνεις διάλογο! Ο Ιησούς τον αντιμετωπίζει με τον λόγο του Θεού. Παραθέτει τρεις φράσεις από την Αγία Γραφή που μιλούν για ελευθερία από τα πράγματα (βλ. Δτ 8,3), για εμπιστοσύνη (βλ. Δτ 6,16) και για υπηρεσία στον Θεό (βλ. Δτ 6,13), τρεις φράσεις σε αντίθεση με τους πειρασμούς. Ποτέ δεν κάνει κανέναν διάλογο με τον διάβολο, δεν διαπραγματεύεται μαζί του, αλλά απορρίπτει τους δελεασμούς του με τα ευεργετικά Λόγια της Γραφής. Είναι πρόσκληση και για εμάς: με τον διάβολο δεν συζητάμε! Δεν κάνουμε διαπραγμάτευση, κανέναν διάλογο. Δεν τον νικάμε μιλώντας μαζί του, είναι πιο δυνατός από εμάς. Νικάμε τον διάβολο αντιτάσσοντάς του με πίστη τον Θείο Λόγο. Με αυτόν τον τρόπο ο Ιησούς μας διδάσκει να υπερασπιζόμαστε την ενότητα με τον Θεό και μεταξύ μας από τις επιθέσεις του διαιρούντος. Ο Θείος Λόγος, ο οποίος είναι η απάντηση του Ιησού στον πειρασμό του διαβόλου.
Και ας αναρωτηθούμε: τι θέση έχει στη ζωή μου ο λόγος του Θεού; Καταφεύγω σε αυτόν στους πνευματικούς μου αγώνες; Εάν έχω μια ιδιορρυθμία ή ένα πειρασμό που επαναλαμβάνεται, γιατί, βοηθώντας τον εαυτό μου, δεν αναζητώ ένα εδάφιο του λόγου του Θεού που να απαντά σε αυτή την ιδιορρυθμία; Μετά, όταν έρθει ο πειρασμός, απαγγέλλω το εδάφιο, προσεύχομαι με αυτό έχοντας εμπιστοσύνη στη χάρη του Χριστού. Ας προσπαθήσουμε, θα μας βοηθήσει στους πειρασμούς, θα μας βοηθήσει πολύ, διότι, ανάμεσα στις φωνές που ακούγονται μέσα μας και μας μπερδεύουν, θα αντηχήσει η ευεργετική φωνή του λόγου του Θεού.
Η Παναγία, η οποία δέχτηκε τον λόγο του Θεού και με την ταπεινοφροσύνη της συνέτριψε την έπαρση του διαιρούντος, ας μας συνοδεύει στον πνευματικό αγώνα της Τεσσαρακοστής.
———————
Mετάφραση: π.Λ