ΑΓΙΑ ΕΔΡΑ – ΚΙΝΑ : Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ “ΠΑΝΑΚΕΙΑ” ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Η ελληνική λέξη “ πανάκεια ” αναφέρεται σε υποθετικό φάρμακο για όλες τις αρρώστιες. Αυτή τη λέξη χρησιμοποίησε ο επιφανής σινολόγος, ιστορικός και θεολόγος π. Gianni Criveller, πρόεδρος του “ Studio Teologico Internationale ” στο γνωστό Κέντρο για τις Ιεραποστολές PIME της Ιταλίας, για να χαρακτηρίσει τη συμφωνία Αγίας Έδρας – Κίνας, σχετικά με τον ορισμό των Επισκόπων . Ο καθηγητής έχει διδάξει πάνω από 25 χρόνια σε πολλές γειτονικές περιοχές ( Ταιβάν, Μακάο, Χογκ Κογκ ) και διατηρεί επαφές και με την ηπειρωτική Κίνα. Η συμφωνία, που παραμένει “ μυστική “ ως προς το κείμενό της, γνωρίζουμε ότι δεν αφορά γενικότερα θέματα θρησκευτικής ελευθερίας. Η απόφαση ανανέωσής της έχει οδηγήσει “σε κρίση” τις σχέσεις ΗΠΑ – Αγίας Έδρας και η πρόσφατη συνάντηση του αμερικανού ΥπΕξ M. Pompeo με τον καρδινάλιο P. Parolin επιβεβαίωσε τη “ διαφορά απόψεων ” των δύο πλευρών.
Ο π. Criveller θεωρεί ότι η εμπειρία δύο ετών εφαρμογής της απέδειξε ότι η Κίνα έχει κερδίσει περισσότερα από την Αγία Έδρα : εμφανίζεται ότι μπορεί να συμφωνήσει με τον ηγέτη της μεγαλύτερης θρησκευτικής κοινότητας, απομονώνει τη Ταιβάν και διασπά το μέτωπο εναντίον της – από την άλλη όμως η Αγία Έδρα εμφανίζεται ως “ υπαρκτή και νόμιμη εκπρόσωπος ” μια θρησκευτικής κοινότητας και ασκεί επιρροή στην ονομασία των Καθολικών Επισκόπων. Μάλλον δεν αποφασίζει η ίδια αλλά πρέπει να συμφωνήσει στον ορισμό. Επίσης αποφεύγει τη δημιουργία σχίσματος εντός της κινεζικής Εκκλησίας. Αν συνυπολογισθεί η πίεση που δέχονται άλλες θρησκευτικές μειονότητες όπως οι βουδιστές του Θιβέτ και οι Μουσουλμάνοι Ιουγούροι πιθανότατα η στάση της Αγίας Έδρας βοηθά την επιβίωση και τη μείωση προβλημάτων ( όχι την εξάλειψή τους ! ) των Κινέζων καθολικών.
Είναι αυτό αρκετό, αναλογίζεται ο π. Criveller… Πάντως θεωρεί δεδομένο ότι η μεγάλη πλειοψηφία των Κινέζων καθολικών είναι πιστή στις αποφάσεις του Πάπα, κάποιοι πιστεύουν ότι η κατάσταση σταδιακά θα βελτιώνεται, κάποιοι άλλοι μεμψιμοιρούν ότι η Εκκλησία παύει την αντίστασή της ενώ η κινεζική κυβέρνηση συνεχίζει να είναι αρνητική απέναντι στους χριστιανούς. Εκτός Κίνας, οι υπέρ και κατά του διαλόγου συζητούν μόνο με τους ομοϊδεάτες τους, όμως πρέπει να διακριθούν όσοι από αυτούς το κάνουν από ιδιοτελή πολιτικά κίνητρα, γιατί αυτοί δεν ενδιαφέρονται για τους καθολικούς στην Κίνα και όσοι, καθολικοί κυρίως, το κάνουν από ενδιαφέρον για το μέλλον της Καθολικής Εκκλησίας στην ηπειρωτική Κίνα αλλά και στην ευρύτερη περιοχή : ο διαφωνών Καρδινάλιος J. Zen. Επίτιμος Επίσκοπος του Χόγκ Κόγκ, ανήκει στη δεύτερη περίπτωση.
Πληροφόρηση και φωτογραφία από ιταλικό ιστότοπο TPI.it
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΕΒΑΝΤΗΣ
Μέλος Συνοδικής Επιτροπής ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ