Η σημερινή γιορτή, παρεμφερής με εκείνη του Χριστού Βασιλιά, θεσμοθετήθηκε από τον Πάπα Πίο 12ο το 1955. Μέχρι την πρόσφατη μεταρρύθμιση του Λειτουργικού Ημερολογίου εορταζόταν στις 31 Μαΐου ως επισφράγιση του μήνα που η χριστιανική ευλάβεια έχει αφιερώσει στην Υπεραγία Θεοτόκο. Παράλληλα η 22η Αυγούστου ήταν αφιερωμένη στην εορτή της Αμιάντου Καρδίας της Παναγίας και αντικαταστάθηκε από τη γιορτή της Παναγίας Βασίλισσας ώστε να συνδεθεί το νόημα της εορτής της Μεταστάσεως και εκείνο της ένδοξης στέψης της Παναγίας ως Βασίλισσας Ουρανού και γης.
Από μια ανθρώπινη ματιά είναι δύσκολο να αποδοθεί στη Μαρία ο ρόλος της εξουσίας, αφού η ίδια η Παναγία αποκάλεσε τον εαυτό της «Δούλη του Κυρίου» και πέρασε όλη της τη ζωή μέσα στην ταπεινότητα. Ο Άγιος Λουκάς, στις Πράξεις των Αποστόλων, μετά την Ανάληψη, τοποθετεί τη Μαρία ανάμεσα στους Έντεκα, συγκεντρωμένη μαζί τους στην προσευχή. Όμως δεν είναι εκείνη που δίνει τις εντολές αλλά ο Πέτρος. Και όμως ακριβώς σε εκείνη την περίσταση η Μαρία αποτελεί τον κρίκο που συνδέει και διατηρεί ενωμένους με τον Αναστημένο εκείνους τους ανθρώπους που ακόμη δεν είχαν ενισχυθεί από τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος. Η Μαρία είναι βασίλισσα επειδή είναι η μητέρα του Χριστού βασιλιά. Είναι βασίλισσα γιατί υπερέχει στην αγιότητα ανάμεσα σε όλα τα πλάσματα.
Όλοι οι Χριστιανοί βλέπουν και λατρεύουν σε εκείνη την αμέριστη γενναιοδωρία της θεϊκής αγάπης. Και Εκείνη διαμοιράζει βασιλικά και μητρικά όλα όσα έχει λάβει από τον Βασιλιά Υιό της. Για αυτό το λόγο η Εκκλησία καλεί τους πιστούς να την επικαλούνται όχι μόνο με το γλυκό όνομα της μητέρας, αλλά και με το ευλαβικό όνομα της βασίλισσας, όπως στον ουρανό οι άγγελοι, οι πατριάρχες, οι προφήτες, οι απόστολοι, οι μάρτυρες, οι εξομολογητές, οι παρθένες. Η Μαρία στέφθηκε με το διπλό διάδημα της παρθενίας και της θεϊκής μητρότητας: «Το Άγιο Πνεύμα θα έρθει επάνω σου και η δύναμη του Υψίστου θα σε επισκιάσει. Γι ‘αυτόν τον λόγο ο Άγιος που θα γεννηθεί από σένα θα ονομαστεί Υιός Θεού».
πγπ