O Ματθαίος είναι ένας από του Δώδεκα μαθητές του Ιησού Χριστού και ο συγγραφέας του ομώνυμου Ευαγγελίου. Ο Λουκάς και ο Μάρκος τον αποκαλούν Λευί.
Με καταγωγή από την Καπερναούμ, ήταν τελώνης, δηλαδή εισπράκτορας φόρων, που μεταστράφηκε και ακολούθησε τον Ιησού. Το όνομά του σημαίνει «Δώρο του Θεού». Κάποιοι πιστεύουν ότι η αλλαγή του ονόματός του από Λευί σε Ματθαίος ήθελε να συμβολίσει και να δηλώσει την αλλαγή ζωής και της μεταστροφής του.
Το Ευαγγέλιό του για μεγάλο χρονικό διάστημα θεωρούταν το πρώτο, σε χρονολογική σειρά, από τα τέσσερα Κανονικά κείμενα. Βέβαια, οι σύγχρονες μελέτες έχουν καταρρίψει αυτή τη θεωρία τοποθετώντας στην αρχαιότερη θέση το Ευαγγέλιο του Μάρκου.
Σε αντίθεση με τα άλλα τρία Ευαγγέλια, το κείμενο του Ματθαίου δεν είναι γραμμένο στα ελληνικά, αλλά στην “εβραϊκή” ή κατά τους αρχαίους συγγραφείς στην “πατρική” γλώσσα.
Ο Ματθαίος ήθελε πρωτίστως να απευθυνθεί στους εβραϊκής καταγωγής χριστιανούς. Κατά συνέπεια, είναι βασικό να παρουσιάσει τη διδασκαλία του Ιησού ως επιβεβαίωση και εκπλήρωση του Μωσαϊκού Νόμου.
Πράγματι, ο Ματθαίος για να καταστήσει σαφές από πού προέρχεται και τί ήρθε να κάνει ο Χριστός, συνδέει συνεχώς γεγονότα, χειρονομίες, ρήσεις που σχετίζονται με τον Ιησού με αναφορές στην Παλαιά Διαθήκη. Από εκεί και έπειτα ο ευαγγελιστής Ματθαίος περιγράφει τα γεγονότα του μέλλοντος της κοινότητας του Ιησού, της Εκκλησίας, της Βασιλείας, της εκπλήρωσης των προφητειών, όταν οι λαοί «θα δουν τον Υιό του Ανθρώπου να έρχεται πάνω από τα σύννεφα του ουρανού με μεγάλη δύναμη και δόξα» (24, 30).
Γραμμένο στη γλώσσα των ολίγων, το κείμενο του Ματθαίου θα γίνει μετά από τη μετάφρασή του στα ελληνικά το βιβλίο των πολλών. Η Εκκλησία το χρησιμοποίησε άμεσα ως όργανο κηρύγματος. Αλλά γνωρίζουμε ελάχιστα για αυτόν. Αναφέρεται ονομαστικά μαζί με τους άλλους Αποστόλους στις Πράξεις (1,13) αμέσως μετά την Ανάληψη του Ιησού στον ουρανό. Πάλι στις Πράξεις ο Ματθαίος είναι παρών με τους άλλους Αποστόλους στην εκλογή του Ματθία που αντικατέστησε τον Ιούδα τον Ισκαριώτη. Και βρίσκεται μαζί με τους άλλους έντεκα όταν ο Πέτρος, την ημέρα της Πεντηκοστής, μιλάει στο πλήθος, ανακοινώνοντας ότι ο Ιησούς είναι «Κύριος και Χριστός». Στη συνέχεια, κήρυξε στην Παλαιστίνη, μεταξύ των δικών του, όμως το τι επακολούθησε δεν είναι γνωστό. Η Εκκλησία τον τιμά ως μάρτυρα.
πγπ