2 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΠΑΝΗΓΥΡΗ ΤΗΣ ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ
Η σημερινή εορτή, για την οποία έχουμε την πρώτη μαρτυρία τον τέταρτο αιώνα στα Ιεροσόλυμα, ονομαζόταν μέχρι την πρόσφατη λειτουργική μεταρρύθμιση της εορτής της Κάθαρσης της Υπεραγίας Θεοτόκου Μαρίας.
Tο κεφάλαιο 2 του Ευαγγελίου του Λουκά αναφέρει πως η Μαρία, σύμφωνα με το νόμο, σαράντα ημέρες μετά τη γέννηση του Ιησού πήγε στον ναό της Ιερουσαλήμ ώστε να προσφέρει το πρωτότοκο της και να πραγματοποιήσει τη νόμιμη ιεροτελεστία της κάθαρσής της. Η λειτουργική μεταρρύθμιση του 1960 τονίζει ότι η προσφορά του Ιησού στον Πατέρα που έλαβε χώρα στο Ναό είναι το προοίμιο της θυσίας του επάνω στο σταυρό.
Αυτή η πράξη υπακοής στο νόμο αποτελεί επίσης ένα μάθημα ταπεινότητας, σε συνδυασμό με το μεγάλο μυστήριο των Χριστουγέννων, στο οποίο ο Υιός του Θεού και η θεία του Μητέρα εμφανίζονται στο συγκινητικό αλλά οδυνηρό σκηνικό του σπηλαίου, δηλαδή σε μια κατάσταση ακραίας φτώχειας σαν εκτοπισμένοι και κατατρεγμένοι.
Η συνάντηση (η υπαπαντή) του Κυρίου με τον Συμεών και την Άννα στο Ναό τονίζει τη θυσιαστική πτυχή του εορτασμού και την προσωπική κοινωνία της Μαρίας με τη θυσία του Χριστού, αφού σαράντα μέρες μετά τη θεϊκή της μητρότητα η προφητεία του Συμεών την κάνει να δει τις προοπτικές του πόνου της: «Ρομφαία θα διαπεράσει την ψυχή σου»: Η Μαρία, χάρη στην έντονη ένωσή της με το πρόσωπο του Χριστού, συνδέεται με τη θυσία του Υιού της.
Η σημερινή γιορτή έλαβε τόση σημασία ώστε να παρακινήσει τον Αυτοκράτορα Ιουστινιανό να διατάξει την 2η Φεβρουαρίου ως επίσημη αργία σε όλη την Ανατολική Αυτοκρατορία.
Η Ρώμη υιοθέτησε την εορτή στα μέσα περίπου του έβδομου αιώνα. Ο Πάπας Σέργιος Α’ (687-701) καθιέρωσε μια λιτανεία η οποία ξεκινούσε από την εκκλησία του Αγίου Ανδριανού al Foro και κατέληγε στην SantaMaria Maggiore. Η πρακτική της ευλογία των κεριών της “καντελόρας” ξεκινάει το 10ο αιώνα και είναι εμπνευσμένη από τα λόγια του Συμεών: «Τα μάτια μου είδαν τη σωτηρία σου, που ετοίμασες μπροστά σε όλους τους λαούς, φως που θα φωτίσει τα έθνη».
πγπ