19 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΜΝΗΜΗ ΑΓΙΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ
Πρεσβύτερος, Ιδρυτής του τάγματος των Πασιονιστών μοναχών του Πάθους του Ιησού
Γεννήθηκε στην Οβάδα της Ιταλίας το 1694. Καταγόταν από ευγενή και πολυμελή οικογένεια. Κατά την παιδική του ηλικία έλαβε αυστηρή χριστιανική διαπαιδαγώγηση από τη θεοσεβή μητέρα του. Κατά τη νεανική του ηλικία βοηθούσε τον πατέρα του στο εμπόριο. Πολύ γρήγορα όμως εγκατέλειψε τις κοσμικές ασχολίες και απομονώθηκε στην ασκητική ζωή, μελετώντας τα Πάθη του Χριστού, ενώ ταυτόχρονα επιδιδόταν οε αγαθοποιά έργα υπέρ των φτωχών και των ασθενών.
Ανοίγω εδώ μια παρένθεση για να γνωρίσουμε το περιβάλλον και τις αντιλήψεις της εποχής του, καθώς επίσης και τις θεωρίες και τα φιλοσοφικά ρεύματα των σοφών του 18ου αιώνα, για να μπορέσουμε έτσι να καταλάβουμε καλύτερα τη ζωή και το έργο αυτού του Αγίου, που είναι ακριβώς μια απάντηση σ’ αυτές τις αντιλήψεις.
Ήταν, πράγματι, ο 18ος αιώνας, ο αιώνας της «Θείας Γνώσεως» των «Ιλλουμινιστών» και των «Εγκυκλοπαιδιστών». Ο αιώνας του Βολταίρου και των «Σκεπτικιστών», του Ρουσσώ και των απίστων. Τι απάντηση έπρεπε να δώσει σ’ αυτούς που εννοούσαν να τα ερμηνεύσουν όλα, λησμονώντας και παραμερίζοντας το μυστήριο; Τι θα έλεγε σ’ αυτούς που διακήρυτταν την καλωσύνη της φύσεως, αρνούμενοι θεωρητικά το προπατορικό αμάρτημα;
Σ’ αυτές τις ουτοπιστικές διδασκαλίες δεν υπήρχε παρά μια απάντηση: μια απάντηση όχι διαλεκτική αλλά οδυνηρή, όχι «σκεπτικιστική» αλλά τραγική. Κι αυτή η απάντηση ήταν το Πάθος του Χριστού και το απολυτρωτικό του έργο. Ο Κύριος δέχτηκε όλες τις προσβολές, προδόθηκε, καταδικάστηκε, περιγελάστηκε, σταυρώθηκε. Πήρε πάνω του όλες τις αμαρτίες των ανθρώπων, όλα τα παθήματα του κόσμου. Υπέφερε από αγάπη — για την αγάπη — και γΓ αυτήν την αγάπη θυσίασε τη ζωή του. Αυτή ήταν η απάντηση του νεαρού Παύλου Δανέη στις φιλοσοφικές αντιλήψεις των μεγάλων της εποχής του, απάντηση που ο ίδιος μετέτρεψε σε τρόπο ζωής, για να δώσει απτή μαρτυρία στην άπιστη κοινωνία της εποχής του.
Το πρώτο και δυναμικό χάρισμα του ιερέα ασκητή του αυστηρού τάγματος των «Μοναχών του Πάθους» υπήρξε ασφαλώς η προσευχή και η θεία ενόραση. Έδειχνε εξαιρετική αντοχή στην περισυλλογή και την προσευχή, που μπορούσε να διαρκέσει μέχρι και 7 συνεχείς ώρες! Μοναδικό θέμα της περισυλλογής του ήταν το Πάθος του Χριστού. Από την έντονη προσευχή έβγαινε αυθόρμητα από την καρδιά του, η ανάγκη του κηρύγματος, έτσι ώστε να μπορέσει να μεταδώσει και στους άλλους τα προσωπικά του συναισθήματα ευλάβειας και αφοσιώσεως στον εσταυρωμένο Ιησού. Για να καταστήσει περισσότερο έντονα τα σύμβολα του Πάθους, ζήτησε και πέτυχε από τον Επίσκοπο του (ΟΜΐίηδΓδ), η ενδυμασία των οπαδών του να είναι μαύρο σκληρό ράσο με τα σημεία των Παθών του Κυρίου στο στήθος (σε κόκκινο χρώμα).
Τα θερμά κηρύγματα του, που συνοδεύονταν από σκληρές φραγγελώσεις και πολλές άλλες απονεκρώσεις, συγκινούσαν το λαό και τον μετέστρεφαν. Ο ίδιος ο λαός βλέποντας τόσο απτά παραδείγματα μιμήσεως του Χριστού, τον αποκαλούσε «ο Παύλος του Σταυρού», και του έμεινε αυτή η επωνυμία.
Πολύ γρήγορα η φήμη του πέρασε παντού, κι όλοι, μέχρι και οι Πάπες της εποχής του, τον συμβουλεύονταν. Ο κανονισμός του τάγματος του έγινε δεκτός από την εκκλησιαστική αρχή μόνο όταν υπέστη κάποιες τροποποιήσεις, για να μην είναι τόσο αυστηρός.
Με το θάνατο του (18 Οκτωβρίου 1775) όλη η Ρώμη συγκινήθηκε και λυπήθηκε για την απώλεια ενός τόσο μεγάλου Αγίου. Η αγιωνυμία του έγινε από τον Πάπα Πίο 9ο, στις 29 Ιουνίου 1867.
Πηγή: Τ’ αδέλφια μας οι άγιοι