ΟΙ «ΤΡΕΛΟΙ ΑΠΟ ΑΓΑΠΗ» ΣΤΗ ΔΥΣΗ
Ο ΑΓ. ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ ΤΗΣ ΑΣΙΖΗΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ (4)
Είμαστε ακόμα στην Σοβιετική Ένωση και φτάνει κρυφά στα χέρια μερικών Ρώσων θεολόγων ένας αρκετά μεγάλος τόμος στα ιταλικά με τον τίτλο «Fonti Francescane» (Φραγκισκανικές Πηγές). Πρόκειται για μία συλλογή των γραπτών του Αγίου Φραγκίσκου και των πρώτων βιογραφιών του. Η πρώτη που έχει στο χέρι της αυτό το βιβλίο είναι κάποια M. T. Alexeeva – Leskov η οποία, μετά από μια σύντομη ανάγνωση, κατάπληκτη, γράφει: «Μας εντυπωσιάζει πολύ ως ορθοδόξους, η μορφή σαλότητας της ζωής του αγίου Φραγκίσκου. Αυτή η σαλότητα εκφράζεται με πολλούς τρόπους, σύμφωνα με τη δυτική ευαισθησία, που δεν μπορεί να είναι φυσικά εκείνη του Ρώσου ανθρώπου και της ρωσικής ψυχής, αλλά και που παρ’ όλα αυτά έχει το ίδιο θεολογικό πνευματικό νόημα… Η “δια Χριστόν σαλότητα”, με την ατελείωτη αγάπη της, με την απόλυτη ελευθερία της, με την αυτοπροσφορά που δε ζητά αντάλλαγμα, είναι η σταθερά που βρίσκουμε στον άγιο Φραγκίσκο όπως στους δικούς μας “δια Χριστόν σαλούς” αγίους» (M.T. ALEXEEVA-LESKOV, “Francesco d’Assisi, icona della indivisa santità della Chiesa”, στο San Francesco educatore spirituale, επιμ. R. Falsini, Milano 1982, 59).
Ήδη από αυτά τα λίγα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την πνευματικότητα των σαλών ή yurodivy,οποιοσδήποτε μπορεί να αντιληφθεί πόσο συγγενής προς αυτήν είναι η πνευματικότητα και ο τρόπος ζωής του αγίου Φραγκίσκου. Ο ίδιος έχει επίγνωση ότι η πνευματική διαδρομή του μοιάζει με τρέλα. Στην Επιστολή προς όλο το Τάγμα των «Ελασσόνων Αδελφών», ο άγιος Φραγκίσκος λέει: «Ο Χριστός με κάλεσε εμένα, τον ανόητο και τον απλό, για να ακολουθήσω τη μωρία του σταυρού, και μου είπε: Θέλω να είσαι ο νέος τρελός στον κόσμο, και με τα έργα και το λόγο να κηρύσσεις τη μωρία του σταυρού».
Οι σκηνές «γυμνότητας» στη ζωή του Φραγκίσκου είναι συχνές. Μπροστά στο επίσκοπο της Ασίζης ο Φραγκίσκος βγάζει όλα τα ρούχα του τα δίνει στον πάτερα του λέγοντας: «Από τώρα και εμπρός θα λέω μόνο Πατέρα, τον ουράνιο Πατέρα». Χαρακτηριστικό το επεισόδιο με τον αδελφό Ρουφίνο, που διηγούνται τα Μικρά Άνθη, (πρβλ. Παναγιώτης Αρ. Υφαντή (επιμέλεια), Τα Μικρά Άνθη του αγίου Φραγκίσκου, Αθήνα 2002, σ. 130-132). Εντέλει, ας θυμηθούμε τον θάνατό του, όπου παραδίδει την ψυχή του γυμνός πάνω στη «γυμνή γη».
Για αρκετό καιρό οι κάτοικοι της Ασίζης τον αντιμετώπισαν σαν τρελό και του πετούσαν πέτρες.
Η απόλυτη πτωχεία του και η παράφορη αγάπη του, τον οδηγούν να ταυτιστεί με τους κοινωνικά έσχατους της εποχής του, τους λεπρούς.
Στον Μη Εγκεκριμένο Κανονισμό γράφει: «Όλοι οι αδελφοί να είναι αφοσιωμένοι στη μίμηση της ταπείνωσης και της πτωχείας του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού … Και πρέπει να είναι χαρούμενοι, όταν μπορούν να συναναστρέφονται με ανθρώπους ασήμαντους και περιφρονημένους, με πτωχούς και αδύνατους και ασθενείς και λεπρούς και με τους επαίτες των δρόμων» (Βλ. Π. Αρ. ΥΦΑΝΤΗΣ, Αγ. Φραγκίσκου της Ασίζης Άπαντα, Αθήνα 2009, 64).
Η διδασκαλία και η ζωή του Αγίου Φραγκίσκου χαρακτηρίζονται επίσης και από μια πνευματικότητα της «πορείας» ή της «περιπλάνησης», της «ξενιτείας». Στον Εγκεκριμένο Κανονισμό προτείνει τους αδελφούς να συμπεριφέρονται: «σαν περαστικοί και ξένοι σε αυτόν κόσμο» (Κεφ. 6, 2).
Όπως είδαμε, ο Φραγκίσκος θεωρούσε τον εαυτό του «ανόητο και αγράμματο», δηλαδή κάποιον που ήταν ξένος προς την ανθρώπινη σοφία και ανακάλυψε την αληθινή «σοφία», δηλαδή του σταυρού, η οποία υπερβαίνει τη σύνεση, και ακολουθεί το Πνεύμα του Κυρίου που χαρίζει την αληθινή αγιότητα, την ταπείνωση, την υπομονή και την αληθινή ειρήνη του πνεύματος: «Δεν πρέπει να είμαστε σοφοί και συνετοί σύμφωνα με τη σάρκα, αλλά κυρίως οφείλουμε να είμαστε απλοί, ταπεινοί και καθαροί», επαναλάμβανε ο Φτωχούλης του Θεού. Και για αυτό, ο μόνος λόγος που επιτρέπει σε κάποιον να υπερηφανεύεται είναι η συσταύρωση με τον Χριστό.
Κληρονόμος αυτής της πνευματικότητας είναι ο φραγκισκανός ποιητής της πρώιμης Αναγέννησης Jacopone da Todi (1236 περίπου – 1306), που στο ποίημά του με τίτλο: «Senno me pare e cortesia emparir perlo bel Messia» (Λογικό και ευγενικό θαρρώ πως είναι παράφρον να γίνεσαι για τον ωραίο Μεσσία) μας άφησε ένα από τα ωραιότερα λυρικά ποιήματα, που εμπνέονται από την πνευματικότητα της «τρέλας από την αγάπη του Χριστού» (Βλ. JACOPONEDATODI, Laude LXXXIV: Laudi, Trattati e Detti, επιμ. F. Ageno, Firenze 1953, 340).
+ Ιωάννης Σπιτέρης
Αρχιεπίσκοπος
πρώην Κερκύρας