«ΤΟ ΚΙΕΒΟ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΧΑΛΕΠΙ!»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΙΔΡΥΤΗ ΤΟΥ “ΑΓΙΟΥ ΑΙΓΙΔΙΟΥ” ANDREA RICCARDI
Πανεπιστημιακός καθηγητής Ιστορίας, ιδρυτής της Κοινότητας του Αγίου Αιγιδίου και ένας από τους σημαντικότερους καθολικούς διανοούμενους της εποχής μας, ο Andrea Riccardi καταθέτει την ψύχραιμη άποψή του για όσα συμβαίνουν στην Ουκρανία, σε συνέντευξή του στην ημερήσια καθολική εφημερίδα της Ιταλίας L` Avvenire.
Είχατε προτείνει, ως Κοινότητα, να ανακηρυχθεί το Κίεβο «ανοικτή πόλη». Όμως εξακολουθεί να κινδυνεύει να καταληφθεί από τα στρατεύματα της Μόσχας. Είναι ρεαλιστικό να ελπίζουμε σε μια λύση;
Είναι ακόμα δυνατό να σωθεί το Κίεβο από την καταστροφή, είναι επιτακτική ανάγκη να σώσουμε ζωές για την αξία αυτής της πόλης. Το Κίεβο είναι «η Ιερουσαλήμ της Ορθοδοξίας», είναι σημαντική για ρωσική, λευκορωσική και ουκρανική Ορθοδοξία. Αν εξαιρεθεί το Κίεβο από τον πόλεμο σημαίνει αφαίρεση χώρου από την ένοπλη αντιπαράθεση.
Οι Ουκρανοί θεωρούν πράξη αδυναμίας του ΝΑΤΟ την απόφαση να μην κηρύξει απαγόρευση πτήσεων στον εναέριο χώρο. Ο Πρόεδρος Ζελέζνι λέει ότι θα προκαλέσει σφαγή.
Κατανοώ τον Ουκρανό Πρόεδρο, αλλά το ΝΑΤΟ έχει δύο ευθύνες, απέναντι στην Ουκρανία και απέναντι στη Δύση. Η απαγόρευση θα μπορούσε να οδηγήσει στην κλιμάκωση της σύγκρουσης με τη Ρωσία. Είναι πράξη ευθύνης και όχι αδυναμίας.
Πώς κρίνετε την ουκρανική αντίσταση;
Είναι περίεργος πόλεμος. Ούτε εμείς ούτε ο Πούτιν περιμέναμε τέτοια εξέλιξη. Όμως ας σκεφθούμε ότι οι νέοι της Ρωσίας και της Ουκρανίας μεγάλωσαν μαζί, σε καιρό ειρήνης. Επίσης ότι υπάρχουν δεσμοί μέσω ταξιδιών, εμπορίου και κοινωνικών δικτύων. Ο καθένας ανήκει στη Χώρα του αλλά και ο καθένας αισθάνεται ότι ο πόλεμος διακόπτει σημαντικούς δεσμούς. Η ρωσική άποψη για γρήγορη κατάρρευση της Ουκρανίας αποδείχθηκε λανθασμένη. Έχουμε δει ρωσόφιλες /ρωσόφωνες προσωπικότητες να είναι ενάντιες στον πόλεμο. Ο επικεφαλής της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας υπερασπίστηκε τα ουκρανικά επιχειρήματα απευθυνόμενος προς τον Πρόεδρο Πούτιν και τον Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλο.
Υπάρχουν Ορθόδοξες Εκκλησίες σε πόλεμο, Ρώσοι Καθολικοί και Ουκρανοί Καθολικοί σε πόλεμο, για να μην αναφερθούμε στις διαφορές Καθολικών και Ορθοδόξων στις γειτονικές χώρες. Αλλάζει η θεολογία, ανάλογα με το χώρο στον οποίο αναφέρεται;
Γνωρίζουμε ότι ο Καθολικισμός είναι μια μεγάλη «Διεθνής». Για την Καθολική Εκκλησία ο πόλεμος είναι «αδύνατο έδαφος», πάντα υπάρχουν Καθολικοί και από τις δύο πλευρές. Είμαστε μειοψηφία και στις δύο χώρες. Το πραγματικό δράμα είναι για την Ορθοδοξία, για να μην αναφέρουμε τη δύσκολη θέση της Ανατολικής Καθολικής Εκκλησίας της Ουκρανίας. Το Πατριαρχείο Μόσχας βρίσκεται στη θέση που είχε βρεθεί ο Πάπας Πίος 12ος, ο οποίος επικρίθηκε για τη σιωπή του κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου…
Ο πόλεμος θα φιμώσει τον Οικουμενισμό;
Οικουμενισμός σημαίνει ειρήνη και ο πόλεμος είναι η ήττα των Εκκλησιών. Ο Πατριάρχης Αθηναγόρας έλεγε «αδελφές Εκκλησίες, αδελφοί λαοί ». Αυτός ο πόλεμος είναι ήττα του χριστιανικού οικουμενισμού. Η Ορθοδοξία είναι ήδη διχασμένη. Πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι η Ειρήνη θα είναι πρόκληση για την Εκκλησία σε όλο τον 21ο αιώνα.
Ο καθολικός κόσμος κάνει ό,τι του αναλογεί;
Με εκπλήσσει η ζωτικότητα του, σε εξέλιξη, προβληματισμού. Ο καθολικός κόσμος έχει ανακαλύψει ξανά το θέμα της ειρήνης. Όπως όλοι οι Πάπες, ο Φραγκίσκος μίλησε ξεκάθαρα κατά του πολέμου. Για να είμαι ειλικρινής, θα περίμενα από την Ευρωπαϊκή Εκκλησία μια πιο ζωηρή απάντηση στα λόγια του Ποντίφικα. Επίσης από τη Γερμανική Εκκλησία μια συζήτηση για τον επανεξοπλισμό της Γερμανίας.
Ο Πούτιν κατηγορείται ως νέος Χίτλερ. Ποια η διαφορά της Πολωνίας το 1939 με την Ουκρανία του 2022;
Η ιστορία πρέπει να διαφωτίζει, η ιστορία δεν κρίνει, η ιστορία καταλαβαίνει… Η Ρωσία έχει ταπεινωθεί και περικυκλωθεί από το ΝΑΤΟ και αντιδρά «αυτοκρατορικά», όχι μόνο στην Ουκρανία. Δεν είμαι υπερασπιστής του Πούτιν, αλλά υπάρχει δυναμική, υπάρχει σενάριο. Κάθε μέρα που περνά γίνεται όλο και πιο δύσκολο αλλά πρέπει να βγούμε από τον πόλεμο, αφήνοντας οδό διαφυγής. όχι μόνο για τους πρόσφυγες αλλά και για το Ρώσο Πρόεδρο…
Πώς κρίνετε τις διαπραγματεύσεις των 2 πλευρών;
Λείπει ο αξιόπιστος μεσολαβητής και θεωρώ ότι το πρόσωπο που θα μπορούσε να βοηθήσει είναι η πρώην Καγκελάριος Μέρκελ.
Πώς αξιολογείτε το ανθρώπινο «τσουνάμι » των προσφύγων;
Θυμάμαι τη ρήξη μεταξύ των Ευρωπαίων στη διαχείριση των Σύρων προσφύγων. Τώρα δεν υπάρχουν διαχωρισμοί και αυτό είναι καλό. Περιμένω ότι η Πολωνία θα ζητήσει ποσόστωση κατανομής των προσφύγων. Πιστεύω ότι αυτή τη φορά θα υπάρξει άμεση και θετική απάντηση. Υπολογίζονται τουλάχιστον 6.000.000 πρόσφυγες!
Αυτός ο πόλεμος θα αλλάξει την Ευρώπη;
Το ελπίζω. Πιστεύω ότι είναι αναπόφευκτο, Ο γερμανικός επανεξοπλισμός πρέπει να γίνει στα πλαίσια μιας κοινής ευρωπαϊκής αμυντικής και εξωτερικής πολιτικής. Ο πόλεμος έχει πιέσει ακόμα περισσότερο τους Ευρωπαίους. Όπως η πανδημία μας έπεισε ότι μόνο μαζί μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε, μαζί πρέπει να σταματήσουμε τον πόλεμο. Οι πόλεμοι στον αιώνα μας είναι ατελείωτοι. Συρία docet.
Συνέντευξη και φωτογραφία από L` Avvenire
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΕΒΑΝΤΗΣ
Μέλος Συνοδικής Επιτροπής ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ