Το κήρυγμα του Σεβασμιοτάτου Νικολάου στην πανήγυρη της Αγίας Τριάδος

Η χριστιανική ζωή ξεκινά, βιώνεται και ολοκληρώνεται στο όνομα και με τη επίκληση της Αγίας Τριάδας. Η χριστιανική ζωή αρχίζει με μυστήριο του Βαπτίσματος, το οποίο λαβαίνουμε: «στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος» και στο τέλος της ζωής μας η Εκκλησία μας εμπιστεύεται στα χέρια του ουράνιου Πατέρα με τα εξής λόγια: «χριστιανική ψυχή, αφήνεις αυτό τον κόσμο εις το όνομα του Πατρός που σε έπλασε, του Υιού που σε λύτρωσε και στο όνομα του Αγίου Πνεύματος που σε καθαγίασε». Μεταξύ των δύο αυτών ακραίων στιγμών της ζωής μας της γεννήσεώς μας στην πίστη και της ολοκλήρωσης της χριστιανικής μας αποστολής πάνω στη γη, υπάρχουν άλλες στιγμές «περάσματος» όπως τις ονομάζουμε που και αυτές σημαδεύονται από την επίκληση του ονόματος της Αγίας Τριάδας.
Είναι στο όνομα του Πατέρα και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος που οι μελλόνυμφοι ενώνονται σε κοινωνία Γάμου, στο όνομα της Αγίας Τριάδας οι Ιερείς καθαγιάζονται σε λειτουργούς του Υψίστου και Διακόνους των Μυστηρίων του Θεού. Υπήρχε μία εποχή κατά την οποία όλες οι κρατικές συμφωνίες, και όλες οι επίσημες και σημαντικές πράξεις της πολιτικής και θρησκευτικής ζωής άρχιζαν στο όνομα της Αγίας Τριάδας. Δεν είναι δε τυχαίο που το ίδιο το Σύνταγμα της Πατρίδας μας αρχίζει με την φράση: «Στο όνομα της Αγίας ομοούσιας και αδιαίρετης Τριάδας».
Δεν είναι, λοιπόν, αλήθεια πως η Αγία Τριάδα είναι ένα μυστήριο μακριά από τη ζωή μας και δεν έχει σχέση με την καθημερινότητα της ζωή μας. Πρόκειται για τρία πρόσωπα που είναι πολύ οικεία και κοντά στη ζωή των Χριστιανών. Αυτά τα τρία πρόσωπα δεν βρίσκονται έξω από μας, όπως τα άλλα πρόσωπα με τα οποία συναναστρεφόμαστε ή συμβιώνουμε. Τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδας ευρίσκονται και κατοικούν μέσα στην ψυχή μας. «Κατοικούν μέσα μας» όπως γράφει χαρακτηριστικά ο Ευαγγελιστής Ιωάννης (Ιω. 14, 23), γι’ αυτό και εμείς είμαστε «ο Ναός» της Αγίας Τριάδας. […].
Γιατί όμως οι Χριστιανοί πιστεύουν στην Αγία Τριάδα; Δεν αρκεί να πιστεύει κανείς στην ύπαρξη ενός Θεού; Πρέπει οπωσδήποτε να προσθέτουμε, ότι πιστεύουμε σε ένα Θεό, αλλά ταυτόχρονα και τριαδικό;
Οι Χριστιανοί πιστεύουν ότι ο Θεός είναι ένας και τριαδικός γιατί πιστεύουν ότι ο Θεός είναι αγάπη! Ο Θεός αποκαλύφθηκε στον άνθρωπος ως Θεός της αγάπης. Αυτή η αποκάλυψη μας «αναγκάζει», θα έλεγα, να αποδεχθούμε την Τριαδικότητα του Θεού. Εάν ο Θεός είναι αγάπη, δεν μπορεί παρά να αγαπά κάποιον. Δεν υπάρχει αγάπη αν δεν υπάρχει κάποιος που αγαπά και κάποιον ή κάτι που αγαπά. Σε κάθε αγάπη υπάρχουν πάντοτε τρις πραγματικότητες: κάποιος που αγαπά, κάποιος που αγαπιέται και η αγάπη που δημιουργεί αυτή τη σχέση μεταξύ των δύο προσώπων που αγαπιούνται.
Αλλά ποιόν ο Θεός αγαπά για να μπορεί να χαρακτηρίζεται ως Θεός αγάπη; Τους ανθρώπους; Μα οι άνθρωποι υπάρχουν μόλις πριν μερικά εκατομμύρια χρόνια. Δεν υπήρχαν από πάντα. Τον κόσμο, το σύμπαν; Μα το σύμπαν υπάρχει εδώ και μερικά δισεκατομμύρια χρόνια. Πριν από αυτά τα χρόνια ποιόν ή τι αγαπούσε ο Θεός, για να φανερώνεται στους ανθρώπους ως Θεός – Αγάπη, όπως λέει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης: « Ο Θεός αγάπη εστί». Μήπως τον εαυτό του; Μα το να αγαπά κανείς τον εαυτό του είναι εγωιστικό, είναι ναρκισσισμός. Δεν είναι αγάπη αληθινή και μάλιστα Θεϊκή.
Η απάντηση της πίστεώς μας, που βασίζεται στον ίδιο το λόγο του Θεού είναι ότι: Ο Θεός είναι αγάπη, γιατί από την αιωνιότητα είναι «πάνω από όλα, για όλα και σε όλα». «Πάνω από όλα», γιατί ως Πατέρας είναι η αρχή και πηγή των πάντων, «για όλα» ως Υιός μέσω του οποίου δημιουργούνται τα πάντα και «σε όλα» ως Πνεύμα Άγιο που είναι η πνοή και η ζωή όλων των υπάρξεων.

Μέσα στη θεϊκή αγάπη η μοναδικότητα και η τριαδικότητα ταυτίζονται. Η αγάπη δημιουργεί την ενότητα μέσα στην διαφορετικότητα.
Υπάρχει διαφορετικότητα των προσώπων, διαφορετικότητα στις ιδιότητες και στα χαρακτηριστικά των προσώπων, όπως στην περίπτωση των ανθρώπων υπάρχει διαφορετικότητα στο γένος. Με αυτή την έννοια, η οικογένεια είναι η εικόνα η ολιγότερο ατελής που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για την Αγία Τριάδα.

Τι καταλάβατε για το Μυστήριο της Αγίας Τριάδας; ίσως όχι κάτι περισσότερο από αυτό που ήδη γνωρίζατε! Μην ανησυχείτε. Προσπαθήστε να καταλάβετε αυτό: Όταν βρισκόμαστε στην όχθη μιας λίμνης ή μιας θάλασσας και θέλουμε να μάθουμε τι υπάρχει στην απέναντι όχθη, το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε, δεν είναι να σφίξουμε τα μάτια μας για να παρατηρήσουμε τον μακρινό ορίζοντα, αλλά να μπούμε μέσα σε μια βάρκα και να πάμε στην απέναντι όχθη και να απολαύσουμε αυτό που υπάρχει εκεί! Στην περίπτωση της Αγίας Τριάδας, το καλύτερο δεν είναι να κάνουμε θεωρίες πάνω σ’ αυτό το ανεξιχνίαστο Μυστήριο, αλλά να παραμείνουμε μέσα στην πίστη της Εκκλησίας που είναι η βάρκα που μας οδηγεί στην Αγία Τριάδα.

(του Αρχιεπισκόπου Νικολάου)

κοινοποίηση άρθρου:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη