Το κήρυγμα της Κυριακής (του Σεβ.του Νικολάου)

Σήμερα ο λόγος του Θεού, μέσα από τα τρία βιβλικά αναγνώσματα, μας μίλησε για την αρετή της φιλοξενίας.

Η φιλοξενία στην εποχή μας, μέσα σε μια απρόσωπη και εγωιστική κοινωνία είναι δύσκολη. Ευτυχώς όμως στα Κυκλαδονήσια μας η αρετή αυτή δεν λείπει, θα έλεγα μάλιστα πως είναι μία από τις αρετές που τα διακρίνει. Είναι χρέος όλων μας να διατηρήσουμε αυτή την αρετή και να την αυξήσουμε, διότι είναι χριστιανική.

Δυστυχώς τον τελευταίο καιρό και ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, δημιουργείται ο πειρασμός του εύκολου εμπορικού κέρδους που πολλές φορές μεταβάλει τη φιλοξενία σε κερδοσκοπία, τον τουρισμό σε βιομηχανία. Για μας όμως τους χριστιανούς ο τουρισμός δεν είναι βιομηχανία αλλά φιλοξενία.

Στο πρώτο ανάγνωσμα, ο ίδιος ο Θεός παρουσιάζεται ως φιλοξενούμενος στο σπίτι του Αβραάμ. Στο πρόσωπο των τριών αυτών ανδρών που επισκέφτηκαν τον Αβραάμ η χριστιανική παράδοση είδε το σύμβολο της παρουσίας της Αγίας Τριάδος. Η Αγία Τριάδα είναι το Μυστήριο της υπέρτατης αγάπης και φιλοξενία χωρίς αγάπη δεν μπορεί να υπάρξει. Ο Αβραάμ χωρίς να το γνωρίζει φιλοξένησε στο πρόσωπο των τριών άγνωστων επισκεπτών τον ίδιο το Θεό. Πόσες φορές ίσως και εμείς χωρίς να το γνωρίζουμε φιλοξενήσαμε ή και αντιθέτως διώξαμε τον ίδιο το Χριστό στο πρόσωπο κάποιων άγνωστων συνανθρώπων μας στους οποίους ανοίξαμε ή κλείσαμε την πόρτα της καρδιάς και του σπιτιού μας;

Στην ευαγγελική περικοπή ο Ιησούς φιλοξενείται στο σπίτι της Μάρθας και της Μαρίας. Ο Ιησούς συχνά φιλοξενείται εκεί για να ξεκουραστεί για λίγο από την κόπωση που δημιουργούν οι περιοδείες σε πόλεις και χωριά για να φέρει την καλή αγγελία.

Η φιλοξενία δεν είναι μόνο δείγμα ανθρωπιάς και πολιτισμού, αλλά και συγκεκριμένος τρόπος τήρησης της εντολής της αγάπης. Η χριστιανική φιλοξενία μας ζητά να ανοίξουμε την καρδιά και το σπίτι μας, όπως έκανε ο Αβραάμ στους τρεις περαστικούς, η Μάρθα και η Μαρία στο ίδιο τον Ιησού. Ο Χριστός και σήμερα συνεχίζει να περνοδιαβαίνει τους δρόμους μας και στο πρόσωπο κάθε περαστικού, να ζητά λίγη ξεκούραση. Ο ίδιος μας είπε: «ό,τι κάνατε σε ένα από αυτούς μικρούς σε εμένα τον ίδιο το κάνατε».

Μέσα από αυτά τα παραδείγματα φιλοξενίας ο Κύριος μας παρουσιάζει την ανάγκη της ακρόασης του Θείου Λόγου. Μας υποδεικνύει ποια σχέση πρέπει να υπάρχει μεταξύ των έργων και της προσευχής, ανάμεσα στην υλική και στη πνευματική ζωή.

Η Μάρθα φροντίζει για πάρα πολλά πράγματα, κουράζεται για να είναι όλα στην εντέλεια. Θέλει να εξασφαλίσει μία τέλεια φιλοξενία στον Ιησού. Η Μαρία όμως, με την άφιξη του Ιησού, αφήνει τα πάντα και κάθεται να τον ακούσει. Θέλει να επωφεληθεί, όσο το δυνατό περισσότερο από την παρουσία του. Εξ άλλου ο Ιησούς είχε πει πως ο Υιός του ανθρώπου δεν ήλθε για να τον υπηρετήσουν αλλά για να υπηρετήσει ο ίδιος. Η υπηρεσία που προσφέρει ο Ιησούς στον άνθρωπο είναι ο σωτήριος λόγος του και η θυσία της ζωής του.

Ο Ιησούς δεν εγκρίνει τη στάση της Μάρθας γι’ αυτό και της λέει: «μεριμνάς και αγωνιάς για πολλά πράγματα, ενώ υπάρχει ανάγκη μόνο για ένα πράγμα».

Ο Ιησούς με τα λόγια αυτά δεν θέλει να καταδικάσει την εργασία που κάνει η Μάρθα, δεν θέλει να αγνοήσει τις φροντίδες για την καθαριότητα του σπιτιού της. Αυτό, που θέλει να της πει και να μας πει, είναι ότι δεν χρειάζεται να ασχολούμαστε υπερβολικά με πράγματα που είναι δευτερεύοντα, τη στιγμή που έχουμε την ευκαιρία να επωφεληθούμε από τα πρωτεύοντα. Χρειάζεται η σωστή επιλογή. Όταν έχουμε τη δυνατότητα να επιλέξουμε το ουσιώδες δεν χρειάζεται να επιμένουμε στο επουσιώδες.

Ο Ιησούς θέλει να διορθώσει την άσκοπη υπερβολή, το υπέρμετρο άγχος, τη νευρικότητα, τη συνεχή αγωνία. Θέλει να αντιμετωπίζουμε τα πάντα με ηρεμία και γαλήνη που μόνο η ακρόαση και η μελέτη του λόγου του μπορούν να μας εξασφαλίσουν.

Εμείς έχουμε την ευκαιρία να τον φιλοξενήσουμε στο πρόσωπο των φτωχών που μας κτυπούν την πόρτα, στο πρόσωπο των μεταναστών που μας ζητούν να τους βοηθήσουμε να βρουν μία στέγη, μια τίμα εργασία και να μην τους θεωρούμε ξένους αλλά αδελφούς. Στο πρόσωπο του φυλακισμένου που περιμένει μία επίσκεψή μας, του αρρώστου που θέλει τη συντροφιά μας. Είναι οι σημερινές καταστάσεις που χρησιμοποιεί ο Κύριος για να μας επισκεφθεί για να ξεκουραστεί στο σπίτι μας, για να ξεκουραστεί εκείνος και εμείς πρώτα να τον ακούσομε και μετά να τον υπηρετήσουμε.

Και σήμερα θα τον φιλοξενήσουμε στο σπίτι της καρδιάς μας όταν θα πλησιάσουμε να κοινωνήσουμε στο σώμα του και το αίμα του. Τότε είναι η πιο κατάλληλη στιγμή να του ζητήσουμε να μας μάθει να ζούμε την κάθε ημέρα μας  κάνοντας το καλό  με τα γενναιόδωρα χέρια της Μάρθας και αγαπώντας τον πλησίον μας με την γεμάτη από αγάπη καρδιά της Μαρίας». Αμήν.

κοινοποίηση άρθρου:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Mελέτη του Ευαγγελίου της ημέρας

ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΗΣ 19ης ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 13 Αυγούστου 2022   Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν Επικαλούμαι το

13 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΟΝΤΙΑΝΟΥ

  Εξελέγη Πάπας το 230, περίοδο που ο χριστιανισμός κατόρθωσε να οργανωθεί καθώς ο αυτοκράτορας Αλέξανδρος Σεβήρος ήταν αρκετά ανεκτικός με το θρησκευτικό ζήτημα. Εντούτοις,

Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Μυκόνου-Άνδρου και Μητρόπολη παντός Αιγαίου