ΣΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ (1)

ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΗΣ Α. Α. ΙΩΑΝΝΗ – ΠΑΥΛΟΥ Β΄ 4-5/5/2001

Συμπληρώνονται 20 χρόνια από την, για τόσους λόγους, ιστορική επίσκεψη του Αγίου για την Εκκλησία μας, Πάπα Ιωάννη Παύλου Β΄ στην Αθήνα.
Οι Έλληνες Καθολικοί άνω των 40 ετών γνωρίζουμε ότι από τότε άλλαξε ο τρόπος αντιμετώπισης, από την Ελληνική κοινωνία και τα ΜΜΕ, της παγκόσμιας και της τοπικής Καθολικής Εκκλησίας.
Οι νεότεροι ας πληροφορηθούν αλλά, εύχομαι, να μην αντιμετωπίσουν ποτέ την “καχυποψία” με την οποία η Ελληνική κοινή γνώμη και τα μεγάλα Κόμματα μάς αντιμετώπισαν, καθ` όλη τη δεκαετία του 1990 – 2000! Οι λόγοι σύνθετοι και κάποιο θα παρουσιαστούν στη συνέχεια.
Ας μου επιτραπεί “να αφιερώσω” την παρούσα σειρά άρθρων σε έναν άνθρωπο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της προσφοράς προς το πλησίον που “έφυγε” πρόσφατα: τον Ισίδωρο Σαλάχα, που σίγουρα χάρηκε όσο ο υπογράφων, προ 20ετίας, το θετικό αντίκτυπο της Παπικής επίσκεψης.

1. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 1990 – 2000

Η τελευταία δεκαετία του προηγούμενου αιώνα ήταν “περίεργη”.
Η πτώση των Κομμουνιστικών καθεστώτων στην Ανατολική Ευρώπη, την επιτάχυνση των εξελίξεων πολλοί είχαν αποδώσει στην “Καθολική” Πολωνία, μετά την εκλογή, το 1978, ενός Πολωνού Ποντίφικα, η διάλυση της Γιουγκοσλαβίας και η σύντομη αναγνώριση της Σλοβενίας και της Κροατίας από την Αγία Έδρα, ο πόλεμος στη γειτονική χώρα που αποδόθηκε σε θρησκευτικές (Ορθόδοξοι, Καθολικοί και Μουσουλμάνοι) και όχι πολιτικές διαφορές, η εμφάνιση νέας χώρας με ονομασία που προκαλούσε εθνικό ξεσηκωμό (ΠΓΔΜ), οι, δίκαιες, διεκδικήσεις των για δεκαετίες καταπιεσμένων Ανατολικών Καθολικών, δημιουργούσαν ένα εκρηκτικό σκηνικό, όπου οι νηφάλιες φωνές δεν επικρατούσαν.
Στη χώρα μας γράφτηκαν και ακούστηκαν “εξωπραγματικές” κατηγορίες κατά της Καθολικής Εκκλησίας, είτε της παγκόσμιας είτε της τοπικής, που πραγματικά πλήγωσαν τους Έλληνες κυρίως Χριστιανούς Καθολικούς. Αναφέρω ενδεικτικά τις κατηγορίες κατά του Πάπα για αναγνώριση Μακεδονικού έθνους (επειδή ευχήθηκε καλά Χριστούγεννα στους κατοίκους της νέας χώρας…), τις ατυχείς δηλώσεις αρμόδιου Υπουργού για χρηματοδότηση της Αγίας Έδρας, για αγορά όπλων από την Κροατία, τις κατηγορίες Ορθοδόξων Ιεραρχών ότι “οι Καθολικοί των Κυκλάδων χτυπούσαν χαρμόσυνα τις καμπάνες όταν η Ιταλία κήρυξε τον πόλεμο στην Ελλάδα”.
Όλα αυτά με συνεχή δημοσιεύματα για τις “επιθέσεις Ουνιτών κατά Ορθοδόξων” στην Ανατολική Ευρώπη…
Μια ανάσα στη ζοφερή ατμόσφαιρα πρόσφερε η Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία της 21-6-1992, όπου δημοσιεύθηκε πρωτοσέλιδη η δήλωση του Πάπα προς τη δημοσιογράφο Μαίρη Πίνη, ότι “Η ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ”.
Η μικρή συνέντευξη της δημοσιογράφου στον Ποντίφικα, που δόθηκε με παρέμβαση του π. Δημητρίου Σαλάχα, που διακρίνεται στη φωτογραφία της πρώτης σελίδας, “έσβησε” τη βασική κατηγορία κατά του τότε Πάπα.
Η στιγμή ήταν ιστορική, γι αυτό ψάξαμε στο διαδίκτυο αντίγραφο εκείνου του πρωτοσέλιδου. Η ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, υπό τον Σ. Φυντανίδη, και ο ΟΙΚΟΝ. ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ, υπό τον Γ. Μαρίνο, ήταν τα πιο ακριβοδίκαια ΜΜΕ της εποχής και αξίζει να τα μνημονεύσουμε.


Επίσης ο αείμνηστος Βασίλης Ραφαηλίδης, ήταν ο πρώτος που κάλεσε σε τηλεοπτική εκπομπή του, στο τότε NEW Channel, τους π. Μιχαήλ Ρούσσο και Μάρκο Βιδάλη και τον υπογράφοντα, να “απαντήσουν” στις κατηγορίες που ακούγονταν.
Όπως μου ανέφερε μετά, του το είχε ζητήσει ένας φίλος του, τηνιακός Καθολικός, ο Μάριος Τάρτας. Ευτυχώς ακολούθησαν και άλλες προσκλήσεις Ελλήνων Καθολικών, σε μικρά κανάλια και κάπως ακουγόταν ο αντίλογος.
Ας μου επιτραπεί να χαρακτηρίσω “νομικό επακόλουθο του συγκεκριμένου κλίματος” το τεράστιο θέμα που προέκυψε την ίδια δεκαετία με την μη αναγνώριση Νομικής Προσωπικότητας της Καθολικής Εκκλησίας Χανίων (βλ. φωτογραφία ναού) από τα Ελληνικά δικαστήρια μέχρι και τον Άρειο Πάγο! Υπόθεση που έφθασε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, με δικηγόρο της Εκκλησίας μας τον καθηγητή Φ. Βεγλερή και το οποίο στις 16-12-1997 μάς δικαίωσε.
Ένα μήνα πριν ο κος Κ. Στεφανόπουλος υπήρξε ο πρώτος Πρόεδρος της Δημοκρατίας που δέχθηκε την Καθολική Ιεραρχία (ΙΣΚΙΕ).
Να θυμίσουμε ότι από το 1998 Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πρόεδρος της Συνόδου υπήρξε ο Μακαριστός Χρστόδουλος, ενώ είχαν ήδη υπάρξει δημοσιεύματα για δύο “καυτά“ θέματα: τη διαγραφή του θρησκεύματος απ΄ τις ταυτότητες και την πρόσκληση προς τον Πάπα να επισκεφθεί τη χώρα μας, πιθανότητα που η ΙΣΚΙΕ δικαίως δεν επικροτούσε, αναλογιζόμενη τις πιθανές αντιδράσεις, μετά το κλίμα που επικρατούσε τα προηγούμενα χρόνια στην πατρίδα μας!
Η επιμονή του Πάπα, οι λεπτές διαπραγματεύσεις με τις αρμόδιες αρχές στην Ελλάδα και η μη άρνηση Χριστόδουλου, εφόσον θα προσκαλούταν “ως Αρχηγός Κράτους, μέσω του Νουντσίου και όχι ως θρησκευτικός Προκαθήμενος” ήταν οι παράγοντες που οδήγησαν, κατά τη συνάντηση Πάπα – Στεφανόπουλου, στις 24-1-2001 στο Βατικανό, τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, να προσκαλέσει επίσημα τον Πάπα.
Ακολούθησε η από 9-2-01 επιστολή του Πάπα προς Χριστόδουλο, με την οποία ζητούσε να πληροφορηθεί, αν η Ορθόδοξη Εκκλησία είχε αντίρρηση στο ταξίδι του “ως προσκυνητής στα βήματα του Αποστόλου των Εθνών”.
Στις 7-3-01 η Ιερά Σύνοδος απάντησε ότι έχει μεν λόγους να προβάλλει αντιρρήσεις, αλλά δε θα ήθελε να το πράξει καθ` όσον η επίσκεψη θα είχε χαρακτήρα προσκυνηματικό… Αυτό εξήγησε ο Αρχιεπίσκοπος και με επιστολή τους προς τους 79 Μητροπολίτες της χώρας.
Στις 20-3-01 ο Καρδινάλιος Λεονάρδο Σάντρι κι ο Αποστολικός Νούντσιος Π. Τάμπετ παρέδωσαν στο Μακαριότατο ευχαριστήρια επιστολή του Ποντίφικα, με την ενημέρωση ότι η επίσκεψη θα γινόταν 4 και 5 Μαΐου τρέχοντος έτους!
Στις 21 και 22-3-01 το Γραφείο Τύπου και η ίδια η Αρχιεπισκοπή Αθηνών διευκρίνιζαν προς “διαφωνούντες” ότι δεν ήταν Χριστιανικό να αρνηθούν το αίτημα ενός προσκυνητή, ότι “η Ελλαδική Εκκλησία θα απουσιάζει από την υποδοχή και ο Αρχιεπίσκοπος δε θα προσευχηθεί με τον Ποντίφικα ούτε θα έχει θεολογικό διάλογο μαζί του“.

Έμεναν 40 μέρες προετοιμασίας…

(συνεχίζεται)

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΕΒΑΝΤΗΣ
Μέλος Συνοδικής Επιτροπής ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ

κοινοποίηση άρθρου:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Mελέτη του Ευαγγελίου της ημέρας

  ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ 27ης ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 6 Οκτωβρίου 2022                                              Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν Επικαλούμαι

Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Μυκόνου-Άνδρου και Μητρόπολη παντός Αιγαίου