Μεταφέρονται από τη Χίο στην ανακαινισμένη καθολική εκκλησία της Μυτιλήνης τα λείψανα του Αγίου Βαλεντίνου
Ο Άγιος των Ερωτευμένων έρχεται… το Μάιο!
Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014 | Ηλίας Μαραβάς
Τον ερχόμενο Μάιο μεταφέρονται τα οστά του Αγίου Βαλεντίνου στον Καθολικό Ναό της Μεταστάσεως της Θεοτόκου στη Μυτιλήνη (τη γνωστή Φραγκοκλησιά στην οδό Εμού), από τη Χίο όπου και παραμένουν τα τελευταία χρόνια. Μέχρι τότε αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και η τελευταία φάση των παρεμβάσεων στο εξωτερικό του Ναού. Πάντως, την ερχόμενη Κυριακή 16 Φεβρουαρίου στις 11 το πρωί θα τελεστεί Αρχιερατική Θεία Λειτουργία από τον Αρχιεπίσκοπο Νάξου-Τήνου-Άνδρου-Μυκόνου, Αποστολικό Τοποτηρητή της Καθολικής Επισκοπής Χίου (Χίος-Μυτιλήνη και Σάμος) κ. Νικολάου
«Είμαι ενθουσιασμένος με τις εργασίες στο Ναό και είχαμε μια άψογη συνεργασία με τη Χριστιάνα Λούπου και με τα στελέχη της 14ης ΕΒΑ όσο αυτές κράτησαν», δήλωσε στο «ΕΜΠΡΟΣ» ο Καθολικός Αρχιεπίσκοπος κ. Νικόλαος, τονίζοντας πως πλέον ο Ναός είναι έτοιμος για την επιστροφή του αποτμήματος των οστών του δημοφιλούς αγίου. Σύμφωνα με τον ίδιο, η μεταφορά θα πραγματοποιηθεί στα μέσα του Μάιου και θα πλαισιωθεί από εκδηλώσεις.
Επισκέψεις…
Ως πολύ σημαντική για το νησί της Λέσβου χαρακτηρίζεται η εξέλιξη αυτή, η οποία αναμένεται να προκαλέσει το ενδιαφέρον καθολικών επισκεπτών και όχι μόνο. Ο προστάτης των ερωτευμένων Άγιος Βαλεντίνος είναι απ’ τους δημοφιλέστερους αγίους και κάθε χρόνο στις 14 Φεβρουαρίου γιορτάζουν εκατομμύρια ερωτευμένων σε πολλές χώρες του κόσμου. Φέτος ο Πάπας Φραγκίσκος ανήμερα του Αγίου Βαλεντίνου έχει καλέσει τα ερωτευμένα ζευγάρια στην Πλατεία του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό, όπου θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις. Εκδηλώσεις έχουν προγραμματιστεί και στη Χίο, καθώς και λειτουργία στον εκεί Καθεδρικό Ενοριακό Ναό Αγίου Νικολάου, παρουσία του Αρχιεπισκόπου και Μητροπολίτη Παντός Αιγαίου.
Ως αναγκαία προϋπόθεση θεωρεί ο κ. Νικόλαος τη συναίνεση και την αγαστή συνεργασία με τη Μητρόπολη Μυτιλήνης. Μάλιστα σκοπεύει σύντομα να συναντηθεί με το μητροπολίτη Μυτιλήνης κ. Ιάκωβο. Ο ίδιος, εξ άλλου, τόνισε: «Όλα θέλω να γίνουν με το σεβασμό και την αγάπη που τρέφω στο πρόσωπο του σεβασμιότατου κ. κ. Ιακώβου, με τον οποίο σκοπεύω να συναντηθώ σύντομα και να συζητήσουμε. Θέλω να γίνει ξεκάθαρο πως για μας ο Ναός είναι ένας άμβωνας αγάπης και δεν έχουμε καμία πρόθεση προσηλυτισμού.».
Οι εργασίες
Οι παρεμβάσεις στο εξωτερικό μέρος της Φραγκοκλησιάς ουσιαστικά κλείνουν τον κύκλο των εργασιών αποκατάστασης, που κράτησαν για περίπου δύο χρόνια. Όπως έχει αναφερθεί και σε παλαιότερα δημοσιεύματα του «Ε», οι εργασίες ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2012 και περιελάμβαναν έργα αποκατάστασης των οροφογραφιών και των διακοσμητικών σταμπωτών, αλλά και των τεσσάρων αγιογραφιών που αποκαλύφθηκαν κάτω από στρώμα της τοιχοποιίας του Ναού.
Στις σημαντικότερες παρεμβάσεις συγκαταλέγεται η αποκάλυψη και η αποκατάσταση των εντυπωσιακών τοιχογραφιών. Προσωπογραφίες, αρχικά της Παναγίας, στη συνέχεια του Χριστού και μετά του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης και του αγίου Αντωνίου της Παδούης. Πίσω από τα υπάρχοντα χρώματα που κάλυπταν τους τοίχους του, βρίσκονταν τα σημαντικά αυτά έργα ζωγραφικής, η αποκάλυψη των οποίων προκάλεσε το θαυμασμό στους εκτελούντες το έργο, συντηρητές και υπευθύνους της 14ης ΕΒΑ, αλλά και όσους επισκέφτηκαν στη συνέχεια το Ναό.
Επίσης, χρειάστηκε να αφαιρεθούν οι επιζωγραφίσεις του Ναού με την απομάκρυνση των χρωμάτων που είχαν τοποθετηθεί, καθώς και αποκατάσταση όλων των ζωγραφικών τμημάτων που παρουσίαζαν λεπτομέρειες και γενικά εξαιρετική γραφή, με διάφορες μεθόδους συντήρησης.
Πολύ κακή ήταν και η κατάσταση της οροφής. Η στέγη είχε υποστεί μερική κατάρρευση για πολλά χρόνια, με αποτέλεσμα το ξύλινο ταβάνι να μείνει εκτεθειμένο στην υγρασία και να υποστεί σημαντικές αλλοιώσεις. Χάρη στην παρέμβαση των συντηρητών της 14ης ΕΒΑ, οι φθορές αντιμετωπίστηκαν αποτελεσματικά. Μάλιστα, μια ειδική μέθοδος πρεσαρίσματος επινοήθηκε από το συντηρητή Ηλία Ρόκκο, που αποδείχτηκε σωτήρια για την περίσταση.
Όσον αφορά στα σταμπωτά, συμπληρώθηκαν όπου απαιτείτο, έτσι ώστε να υπάρχει ενιαία διακόσμηση του Ναού και το βλέμμα να μην απορροφάται από τη φθορά, αλλά από την εν συνόλω διακόσμηση, σύμφωνα με τη θεωρία Gestalt, βασική αρχή της οποίας είναι ότι το μάτι βλέπει τα αντικείμενα πρώτα στην ολότητά τους πριν αντιληφθεί τα μεμονωμένα μέρη τους.
Το έργο για να υλοποιηθεί, εντάχθηκε σε τομεακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ.
Πηγή: ηλεκτρονική εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ» Λέσβου