ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΕΤΑ ΤΩΝ ΤΕΦΡΩΝ
Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν
Επικαλούμαι το Πνεύμα Σου Κύριε, να με καθοδηγήσει και να με φωτίσει.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο Άγιο Ευαγγέλιο (9, 14-15)
Τον καιρό εκείνο, όταν έφτασε ο Ιησούς στην περιοχή των Γερασηνών, τον πλησίασαν οι μαθητές του Ιωάννη και του είπαν: “Γιατί εμείς και οι Φαρισαίοι νηστεύομε συχνά, αλλά οι μαθητές σου δε νηστεύουν;”
Και ο Ιησούς τους είπε: “Μήπως μπορούν να πενθούν οι καλεσμένοι στο γάμο, όσο καιρό είναι μαζί τους ο γαμπρός; Αλλά θα έλθουν ημέρες όταν θα πάρουν από κοντά τους το γαμπρό και τότε θα νηστέψουν.
Λόγος του Κυρίου
ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ
Ακούγεται κάπως παράξενο, σε μια Παρασκευή της Τεσσαρακοστής να μελετούμε ένα Ευαγγέλιο που μοιάζει σαν μια πρόσκληση να παραβούμε τη νηστεία. Ωστόσο, ο Ιησούς δεν μιλά με τυχαίους ανθρώπους αλλά με τους μαθητές του Ιωάννη του Βαπτιστή. Δεν αρκεί όμως να είσαι μαθητής του Βαπτιστή για να είσαι άγιος όπως εκείνος. Αντιθέτως, ο κίνδυνος όλων των μαθητών όλων των εποχών είναι να είναι τόσο πολύ απόλυτοι με τη διδασκαλία του δασκάλου τους σε σημείο να την προδώσουν. Ο Ιησούς προσπαθεί να διορθώσει αυτή νοοτροπία τους:
«Μήπως μπορούν να πενθούν οι καλεσμένοι στο γάμο, όσο καιρό είναι μαζί τους ο γαμπρός; Αλλά θα έλθουν ημέρες όταν θα πάρουν από κοντά τους το γαμπρό και τότε θα νηστέψουν».
Είναι σαν να τους ρωτά: ποιος είναι ο πραγματικός λόγος για τον οποίο νηστεύετε; Μπορούμε να νηστέψουμε για διάφορους λόγους. Κάποιοι κάνουν μικρές θυσίες κατά την Τεσσαρακοστή μόνο και μόνο επειδή έχουν στο μυαλό τους το μαγιό για το καλοκαίρι, αλλά δεν νομίζω ότι τέτοιες νηστείες χρησιμεύουν για να μας σώσουν. Ίσως βελτιώσουν τις selfie μας, αλλά όχι την ψυχή μας. Μπορούμε να νηστέψουμε ως προσπάθεια να δυναμώσουμε τη θέλησή μας και σίγουρα δεν θα έβλαπτε να ενισχύσουμε τη θέλησή μας η οποία είναι κάπως ευάλωτη, αλλά και πάλι δεν είναι η αληθινή νηστεία στην οποία αναφέρεται ο Ιησούς.
Εκείνος φαίνεται να έχει στο μυαλό του μια νηστεία που έχει να κάνει με μια σχέση, όχι μια νηστεία που είναι αυτοσκοπός. Να γιατί ο Ιησούς μιλάει για τον γαμπρό. Εκείνος είναι ο νυμφίος. Εκείνος δηλαδή είναι η ο λόγος για τον οποίον κάτι είναι ή δεν είναι καλό. Εκείνος είναι το κριτήριο της διάκρισης για να κατανοήσουμε την καταλληλόλητα ενός πράγματος έναντι του άλλου. Δεν αρκεί η νηστεία απλά επειδή πρέπει να γίνει, πρέπει να θυμόμαστε πάντα «για» ποιον αξίζει να την κάνουμε. Και το να ανακαλύψουμε αυτό το «για» είναι η μεγάλη επανάσταση, αλλά δεν αρκεί.
Πρέπει επίσης να καταλάβουμε ότι το νόημα της νηστείας δεν συνίσταται μόνο στο να κάνουμε προσπάθεια να μην φάμε, θεωρώντας ότι αυτό δίνει δόξα στον Θεό, αλλά στο να ανακαλύψουμε ότι καμία πείνα δεν πρέπει ποτέ να αποφασίζει για εμάς.
Στοχασμός: don Luigi Maria Epicoco
ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Κύριε, για Σένα η αληθινή νηστεία δεν είναι μόνο η αποχή από το φαγητό και όλους τους κανόνες που έχουμε θέσει εμείς. Για Σένα, η αληθινή νηστεία βρίσκεται στην καθαρότητα της καρδιάς απ’ όλες τις άνομες, εγωιστικές και συμφεροντολογικές επιθυμίες. Η γνησιότητα της νηστείας χαρακτηρίζεται από μια ψυχή που διψά μόνο για Σένα και θέλει να εφαρμόσει το θέλημα του Θεού με ειλικρίνεια, ειρήνη, αγάπη. Δεν επιθυμείς να κάνουμε υπερβολές με την αποχή από την τροφή, ούτε να ακολουθούμε μόνο τις παραδόσεις μας. Αλλά θέλεις να ελευθερώσουμε αυτούς που αισθάνονται φυλακισμένοι με την παρουσία μας δίπλα τους, να ελαφρύνουμε τα φορτία που βαρύνουν τις καρδιές των ανθρώπων, να μοιραζόμαστε με τον φτωχό το φαγητό μας και να βοηθάμε τον άπορο που δεν έχει κανέναν να τον υπερασπιστεί. Ναι, Κύριε, αυτή είναι η αληθινή νηστεία που επιθυμείς από εμάς. Γι’ αυτό άνοιξε την καρδιά μας προς τους συνανθρώπους μας και αύξησε μέσα της την συμπόνοια προς αυτούς για να τους συμπαρασταθούμε βλέποντας στα πρόσωπα τους το δικό Σου πρόσωπο. Ας είναι αυτή η περίοδος της νηστείας μια πορεία μίμησης της αγάπης Σου προς τον πλησίον.
Προσευχή του π. Πέτρου Χονγκ τ.Ι
(πηγή: episkopisyrou.gr)