Μελέτη του Ευαγγελίου της ημέρας

Δευτέρα 8ης εβδομάδας της Κοινής Περιόδου του Έτους

27 Φεβρουαρίου 2023

 

Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.  Αμήν

Επικαλούμαι το  Πνεύμα  Σου Κύριε, να με καθοδηγήσει και να με φωτίσει.

 

ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ

Από το Ευαγγέλιο κατά Μάρκο 10,17-27

Κι ενώ ήταν έτοιμος να φύγει, έτρεξε κάποιος και γονάτισε μπροστά του και τον ρώτησε: “Διδάσκαλε καλέ, τι να κάμω για να κληρονομήσω την αιώνια ζωή;” Κι ο Ιησούς του είπε: “Γιατί με λες “καλό”; Κανένας δεν είναι καλός, παρά μόνο ένας, ο Θεός. Γνωρίζεις τις εντολές: μη σκοτώσεις, μη μοιχεύσεις, μην κλέψεις, μην ψευδομαρτυρήσεις, μην εξαπατήσεις, τίμα τον πατέρα σου και τη μητέρα. Κι εκείνος του είπε: “Διδάσκαλε, όλα αυτά τα φύλαξα από τα νιάτα μου”. Τότε ο Ιησούς, κοιτάζοντάς τον, τον αγάπησε και του είπε: “Ένα σου λείπει. Πήγαινε, πούλησε όσα έχεις και δώστα στους φτωχούς και θα έχεις ένα θησαυρό στους ουρανούς και έλα ακολούθησέ με”. Αλλά εκείνος έγινε σκυθρωπός εξαιτίας του λόγου και αναχώρησε λυπημένος. Είχε, πράγματι, μεγάλη περιουσία.

Λόγος του Κυρίου

 

ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ

Μπορούμε να συναντήσουμε τον Ιησού να κάνουμε ένα διάλογο μαζί του; Πως;

  • Ναι είναι εφικτό. Και είναι εύκολο, δεν χρειάζεται κάποια visa όπως όταν πηγαίνεις σε κάποιες ξένες χώρες. Ο Ιησούς δεν ζει στο εξωτερικό, κατοικεί ανάμεσα μας, είναι ζωντανός, είναι φίλος μας. Το είπε ο ίδιος: «Όπου δυο οι τρεις είναι συγκεντρωμένοι στο όνομα μου, εκεί είμαι και εγώ ανάμεσα τους». (Μτ. 18,20)

Ο τρόπος της συνάντησης με τον Ιησού είναι απλός. Περιέχετε στο βιβλίο – οδηγό των χριστιανών: το Ευαγγέλιο. Εκεί βρίσκουμε τα σίγουρα βήματα, για κάθε συνάντηση μαζί του.

Η διήγηση της σημερινής περικοπής έχει τρία μέρη που φανερώνουν το μοντέλο της κάθε συνάντησης με τον Ιησού:

η στιγμή της ερώτησης,

η στιγμή της πρότασης,

η στιγμή της απόφασης.

Είναι τρεις στιγμές οι οποίες δεν μπορούν να χωριστούν.

Η στιγμή της ερώτησης

  • Εδώ έχουμε και πάλι τρεις στιγμές. Ο νέος ρωτά τον Ιησού, ο Ιησούς ρωτά τον νέο, και ξανά ο νέος τον Ιησού και ο Ιησούς το νέο.
  • Ξεκινά ο νέος (εδ 17): δεν ξέρουμε το όνομα, κατά κάποιο τρόπο είναι το όνομα του καθενός από εμάς: Γιάννης, Μαρία, Αντώνης, Ελπίδα ……Ο διάλογος δεν ξεκινάει με μια «καλημέρα, Διδάσκαλε… ωραίος καιρός σήμερα». Πρόκειται για κάτι που ο νέος το έχει στην καρδιά του, είναι πάρα πολύ σημαντικό για εκείνον: αυτό το καταλαβαίνουμε από την πράξη του, απόλυτης εμπιστοσύνης, πέφτει στα γόνατα του Ιησού, γιατί τόσο πολύ τον εκτιμά και τον αναγνωρίζει ως Αγαθό διδάσκαλο, άξιο και αξιόπιστο.
  • Και ιδού η ερώτηση: «τι καλό να κάνω για ν’ αποκτήσω αιώνια ζωή;», δηλαδή τι να κάνω για να αποκτήσω για ζωή, να ζήσω τη ζωή μου και να την εκπληρώσω έτσι όπως ο Θεός θέλει;

Δυο σημειώσεις.

-Πρέπει να έχουμε το θάρρος να θέτουμε στον εαυτό μας ερωτήσεις, αλλά και να τις απευθύνουμε και σε αυτούς που θεωρούμε πως έχουν την ικανότητα να μας καθοδηγήσουν. Μην θεωρούμε ως δεδομένο πως τα ξέρουμε ήδη όλα. Αυτό δεν είναι αλήθεια, και θα το καταλάβουμε αν κοιτάξουμε βαθιά μέσα μας.

– Τα ερωτήματα μπορεί να είναι πολλά, αλλά αυτό που έχει σημασία είναι να είναι ειλικρινά, και θα είναι ειλικρινά αν αγγίζουν το βάθος της ύπαρξης μας. Ερωτήματα για τη ζωή που την θέλουμε όμορφη, καλή, ευτυχισμένη, για πάντα, και τα οποία είναι συνώνυμα με την αιώνια ζωή.

Μια πίστα για τον στοχασμό.

Εσύ ποια ερωτήματα θα ήθελες να θέσεις στον Ιησού; Ερωτήματα αληθινά, που αφορούν τη ζωή; Σε ποιον απευθύνεσαι όταν έχεις ανάγκη από σοβαρές και πιστικιές απαντήσεις;

  • Ο Ιησούς στην ερώτηση του νέου απαντά με μια ερώτηση (εδ 18-19)

Ο Ιησούς θέλει να ξεκαθαρίσει πως η «καλοσύνη» του διδασκάλου δεν είναι ανθρώπινη, καρπός σπουδών, αλλά προέρχεται από το Θεό, γιατί μόνο ο Θεός μπορεί να δώσει και δίνει την αιώνια ζωή. Και ο Θεός θέλει να την μεταδώσει μέσω του Ιησού: «Εγώ ήρθα ώστε (όλοι) να έχουν ζωή και μάλιστα σε αφθονία» (Ιω 10,10)

Και αμέσως ο Ιησούς προτείνει ένα τρόπο για επαλήθευση: τις 10 εντολές.

Μια πίστα για τον στοχασμό.

Τις εντολές του Θεού, και τις 10, τις θεωρώ καλές συμβουλές ή κατευθυντήριες γραμμές που προέρχονται από το Θεό της ζωής και μου εγγυούνται την αιώνια ζωή;

  • Η απάντηση του νέου στον Ιησού και του Ιησού στο νέο (εδ 20-21)

Είναι ένα ξεκάθαρο ναι, φωτεινό, ολοκληρωμένο. Μπορούμε σχεδόν να διακρίνουμε το φωτεινό πρόσωπο του νέου.

Ο Ιησούς του απαντά όχι με μια βιαστική ματιά, αλλά τον αγκαλιάζει με το βλέμμα του, που είναι έντονο, συνεχές, γεμάτο θαυμασμό, συγκινημένο που φανερώνεται από το εξαιρετικό ρήμα «τον αγάπησε». Χρησιμοποιεί το ρήμα αγαπάω, γενναιοδωρία, που θέλει να δείξει πλήρη αποφασιστικότητα, εμπιστοσύνη από την πλευρά του Ιησού, και επομένως άνοιγμα σε νέους ορίζοντες για όποιον αγαπιέται με τέτοιο τρόπο από τον Ιησού.

Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε πως όπου υπάρχει μια σωστή πορεία, γιατί τηρείται ο δεκάλογος που ο ίδιος ο Ιησούς τον συνοψίζει στη εντολή της αγάπης προς το Θεό και τον πλησίον, εκεί ο Ιησούς συγκινείται από χαρά, είναι ευτυχισμένος και με την αγάπη του αγκαλιάζει κυριολεκτικά τον άνθρωπο.

Μια πίστα για τον στοχασμό.

Εσύ ταυτίζεσαι με τον νέο του Ευαγγελίου; Οι εντολές είναι ο δρόμος για να πραγματοποιήσεις εκείνη τη συνάντηση με τον Ιησού που επιθυμείτε και οι δυο, Εκείνος με εσένα και εσύ με Εκείνον; Η διαλέγεις άλλους δρόμους;

Η στιγμή της πρότασης

Θα μπορούσαμε να σκεφτούμε σε αυτό το σημείο πως ο νέος φεύγει από τον Ιησού επιστρέφοντας στο σπίτι του σφυρίζοντας βέβαιος πως έχει την αιώνια ζωή στο τσεπάκι του!

Αλλά δεν είναι έτσι ακριβώς. Εκείνο το γεμάτο αγάπη βλέμμα του Ιησού διεισδύει στην καρδιά του νέου. Ο Ιησούς βλέπει δυο πράγματα: αυτός ο νέος είναι πραγματικά καλός, όμως μέσα του υπάρχει κάτι, σαν ένα κλειστό παράθυρο προς το Θεό, ένα κλείσιμο που ούτε ο ίδιος δεν διακρίνει. Μπορεί να είναι ο «μαμωνάς» ¨το χρήμα, το είδωλο της κατάκτησης πολλών αγαθών.

Ο Ιησούς θέλει να το επαληθεύσει και γι αυτό του κάνει μια πρόταση, αυθεντική και ριζική: «ένα πράγμα σου λείπει, πήγαινε πούλησε τα υπάρχοντα σου δώστα στους φτωχούς και έλα ακολούθησέ με! » (εδ 21). Είναι η προϋπόθεση που ο Ιησούς θέτει στο νέο για να είναι μαθητής του, για να μπορεί να ακολουθεί και να είναι με τον Ιησού.

Το αίτημα έχει τρία σημεία.

Το πρώτο: να ελευθερωθεί από το είδωλο, των πολλών αγαθών που του «γεμίζουν την καρδιά»

Το δεύτερο: δεν πρέπει να πετάξει κάτι, αλλά να το δωρίσει στους φτωχούς ώστε να έχουν την αξιοπρέπεια τους ως πρόσωπα, την αξιοπρέπεια που ο Θεός θέλει για όλα τα παιδιά του ξεκινώντας από τους τελευταίους.

Το τρίτο: ακολουθώ τον Ιησού, τον αφήνω να γίνει ο σίγουρος και πιστός οδηγός της ύπαρξης μου.

Είναι τα λόγια του καλέσματος των μαθητών: Πέτρου, Ανδρέα, Ιακώβου, Ιωάννη (Μκ 1,16-20), Ματθαίου (Μκ 2,14): αφήνουν όλα όσα δεν είναι Ιησούς για να έχουν όλο τον Ιησού.

Οι συνέπειες είναι δυνατές και ξεκάθαρες:

– Ο Ιησούς πριν μας ζητήσει κάτι δικό μας, μας προσφέρει πάντα κάτι δικό του: μια φιλία, μια φιλία γενναιόδωρη και ολοκληρωτική. Με το να την δεχτούμε γινόμαστε αγαπητοί μαθητές του, φωτισμένοι, προστατευμένοι, και μας καθιστά μάρτυρες του.

– Για να γίνει αυτό, ο Ιησούς κάνει ένα θαρραλέο αίτημα την οποία ο ίδιος έζησε πρώτος. «Πήγαινε πούλα όλα όσα έχεις και δώστα στους φτωχούς». Να υπογραμμίσουμε πως ο διδάσκαλος δεν θέλει να υποτιμήσουμε τα πλούτη είτε το να μην δεσμευόμαστε για να παράγουμε αγαθά, δεν ζητά να πετάξουμε τα χρήματα ή τα αγαθά που αγαπάμε, δεν μας στέλνει να ζούμε στη φτώχεια….

– Μας δεσμεύει όμως να αποκτήσουμε ένα μεγάλο απόθεμα ενέργειας, αποτελούμενο από τα πλούτη μας (υγεία, ταλέντα, σταθερότητα) να οικοδομήσουμε μια γέφυρα που να φθάσει στην άλλη όχθη της ζωής, στον κόσμο των φτωχών (ασθενείς, πονεμένους, ορφανά, μοναχικά άτομα, περιθωριακούς….) για να τους σφίξουμε το χέρι ως φίλοι: να τους χαιρετίσουμε, να μιλήσουμε μαζί τους, να τους βοηθήσουμε δίνοντάς τους αυτό το οποίο έχουν ανάγκη (φάρμακα, εργασία, τροφή, ρούχα, συντροφιά…). Με αυτό τον τρόπο πραγματοποιούμε το υπέροχο «θαύμα» που υποσχέθηκε ο Ιησούς όταν κάνουμε το καλό σε έναν φτωχό: συναντάμε Εκείνον (βλπ Μτ 25,31-46).

– Μετά ένα πράγμα μόνο μένει να γίνει: να συνεχίσουμε την πορεία που ξεκινήσαμε, να ακολουθήσουμε τον Ιησού. Σημαίνει πως Εκείνος είναι μπροστά και εμείς πίσω του, μοιραζόμενοι σε όλα τη ζωή του.

– Αυτό δεν μας οδηγεί έξω από τον κόσμο μας, από τα ενδιαφέροντα μας, αλλά μας κάνει να ζούμε τα πάντα με ένα εντελώς νέο τρόπο. Ο Ιησούς το χαρακτηρίζει ως «θησαυρό στον ουρανό» που μας κάνει ελευθέρους και ευτυχισμένους ήδη εδώ στη γη. Δυστυχώς δεν έγινε έτσι για τον πλούσιο νέο με τον οποίο κλείνει η συνάντηση.

Μια πίστα για τον στοχασμό.

Έχεις σκεφτεί:

– Πως ο Ιησούς αγαπά κάθε άνθρωπο που τον αναζητά;

– Πως το να βοηθάς με διάφορους τρόπους τους φτωχούς σημαίνει συναντώ τον Ιησού;

– Πως ο Ιησούς, η διδασκαλία του, αξίζει να τον ακούμε και να τον ακολουθούμε πιστά ως τον πιο βέβαιο διδάσκαλο της ζωής;

Η στιγμή της απόφασης

Ο Ιησούς θέτει τον νέο μπροστά σε μια επιλογή: να δεχτεί να μείνει μαζί του η να φύγει. Είτε ναι, είτε όχι, είτε με εμένα η εναντίον μου (Μτ 12,30). Είναι ο τρόπος του Ιησού, αυτό ζητά πάντα. Η λογική είναι μια: ο Ιησούς μόνο είναι ο Σωτήρας του ανθρώπου.

Ο νέος, παρότι αγαπά τον Ιησού, λέει όχι, ενώ οι μαθητές, ανάμεσα τους και ο Πέτρος, αμέσως μετά από αυτό το δυσάρεστο γεγονός, φαίνετε να είπαν ναι: «Ιδού εμείς αφήσαμε τα πάντα και σε ακολουθήσαμε» (Μκ 10,28) .

Η επιλογή του όχι συνοδεύετε από θλίψη και γίνετε απομάκρυνση από τον Ιησού. Μπορούμε να σκεφτούμε πως και ο Ιησούς ήταν θλιμμένος και σκεπτικός, τόσο που ανοίγει και πάλι διάλογο με τον κόσμο και τους μαθητές.

Ο Ιησούς αφυπνίζει με τα λόγια του εκείνους που έχουν μια αρρωστημένη και εγωιστική σχέση με τα πλούτη: «Πόσο δύσκολο είναι για αυτούς που έχουν τα πλούτη να μπουν στη Βασιλεία».

Ενώ στους μαθητές που του είπαν ναι, επαναλαμβάνει με άλλα λόγια την υπέροχη υπόσχεση του «ουράνιου θησαυρού», την οποία δεν αποδέχτηκε ο πλούσιος νέος: «αλήθεια σας λέω κανείς δεν άφησε, σπίτι ή αδελφούς ή αδελφές ή μητέρα ή πατέρα ή παιδιά ή χωράφια, για μένα και για το ευαγγέλιο, που να μην τα πάρει πίσω εκατονταπλάσια, τώρα σ’ αυτή τη ζωή, και σπίτια και αδελφούς και αδελφές και μητέρες και παιδιά και χωράφια μαζί με διωγμούς και στον κόσμο που έρχεται την αιώνια ζωή. …….(Μκ 10,29-30)»

 

ΠΡΟΣΕΥΧΗΣΟΥ

Σήμερα δεν σου προτείνω το πώς θα ξεκινήσεις την προσευχή σου… άνοιξε την καρδιά σου στον Κύριο και πες του όλα όσα σε άγγιξαν από αυτή την περικοπή.

κοινοποίηση άρθρου:

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Mελέτη του Ευαγγελίου της ημέρας

ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ 1ης  ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ   ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 16 Ιανουαρίου 2025 ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ   Ανάγνωσμα από το κατά Μάρκο Άγιο Ευαγγέλιο (1, 40-45) Έρχεται στον Ιησού ένας

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΝΑΟΣ Η ΥΠΑΠΑΝΤΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΝΑΞΟΣ

Πρόγραμμα Θείων Λειτουργιών 18-19.1.2025

Οικισμός Ενορία 18-19 Ιανουαρίου 2025 Αγάπη Agapi Αγίου Αγαπητού 19/1 Κυριακή 16:00 Θεία Λειτουργία  Αετοφωλιά Aetofolia Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου 19/1 Κυριακή 09:00 Θεία Λειτουργία