Καθολικοί και Ορθόδοξοι ενωμένοι στον οικουμενισμό των μαρτύρων

Καθολικοί και Ορθόδοξοι ενωμένοι στον οικουμενισμό των μαρτύρων.

Μετά την σημαντική συνάντηση στην Κούβα με τον Πατριάρχη της Μόσχας Κύριλλο, ένα νέο βήμα στο χώρο του Οικουμενισμού, επιτεύχθηκε από τον Πάπα Φραγκίσκο, σήμερα στο Βατικανό, με την ιδιωτική ακρόαση που χορηγήθηκε στον AbunaMatthias, Πατριάρχη της Ορθόδοξης Εκκλησίας Tewahedoτης Αιθιοπίας.

Μετά την ανταλλαγή των δώρων, οι δύο θρησκευτικοί ηγέτες διάβασαν τις ομιλίες τους, ενώ μια ιδιαίτερη αναφορά έγινε από τον Επίσκοπο της Ρώμης, στην οικουμενική συνέχεια με τους προκατόχους του.

Ειδικότερα, ο Άγιος Πατέρας υπενθύμισε «με ευγνωμοσύνη», την επίσκεψη του Πατριάρχη Abuna Paulos στον Άγιο Ιωάννη Παύλου Β' το 1993. Ύστερα, ο ίδιος Abuna Paulos συναντήθηκε με τον Βενέδικτο ΙΣΤ' στις 26 Ιουνίου 2009, στη συνέχεια, το φθινόπωρο του ίδιου έτους, τον προσκάλεσα στη δεύτερη συνέλευση για την Αφρική της Συνόδου των Επισκόπων.

 «Στις απαρχές της Εκκλησίας, ήταν κοινή πρακτική μια εκκλησία να στέλνει εκπροσώπους της στις συνόδους των άλλων Εκκλησιών, -υπενθύμισε ο Φραγκίσκος-. Αυτή η αίσθηση της εκκλησιαστικής ανταλλαγής ήταν επίσης προφανής το 2012, με την ευκαιρία της κηδείας της Αυτού Αγιότητος του Abuna Paulos, στην οποία έλαβε μέρος μια αντιπροσωπεία της Αγίας Έδρας». Ένα άλλο βασικό βήμα, πρόσθεσε ο Πάπας, ήταν ο θεολογικός διάλογος, που διεξήγαγε η Διεθνής Κοινή Επιτροπή από το 2004.

 «Είμαστε στην ευχάριστη θέση να παρατηρήσουμε την αυξανόμενη συμμετοχή της Ορθόδοξη Εκκλησία της Αιθιοπίας, Tewahedo, στο διάλογο αυτό – συνέχισε -. Με την πάροδο των ετών, η Επιτροπή εξέτασε τη θεμελιώδη έννοια της Εκκλησίας ως κοινωνία, αντιληπτή ως συμμετοχή στην κοινωνία μεταξύ του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος».

Με τον τρόπο αυτό, οι δύο εκκλησίες έχουν διαπιστώσει ότι έχουν «σχεδόν τα πάντα κοινά: Μία πίστη, ένα Βάπτισμα, ένα Κύριο και Σωτήρα Ιησού Χριστό». Ενωμένες δυνάμει του Βαπτίσματος, που τους έχει «ενσωματώσει στο μοναδικό σώμα του Χριστού», Καθολικοί και Ορθόδοξοι μπορούν να καυχηθούν για «κοινά στοιχεία» ακόμη και στις «πλούσιες μοναστικές παραδόσεις και λειτουργικές πρακτικές».

“ «Είμαστε αδελφοί και αδελφές εν Χριστώ. Όπως έχει συχνά παρατηρηθεί, αυτά που μας ενώνουν είναι πολύ μεγαλύτερα από ό, τι μας χωρίζει», πρόσθεσε ο Ποντίφικας, υπενθυμίζοντας πόσο πολύ – βάσει του Αγίου Παύλου (cfr1Cor 12:26) – τα δεινά ενισχύουν την Ένωση.

 «Με τον ίδιο τρόπο όπως η διάχυση του αίματος των μαρτύρων έγινε ο σπόρος των νέων χριστιανών στην πρώιμη εκκλησία, σήμερα το αίμα τόσων  μαρτύρων από όλες τις εκκλησίες γίνεται σπόρος της ενότητας των χριστιανών», είπε ο Πάπας, εξηγώντας στη συνέχεια, πως οι μάρτυρες και οι άγιοι όλων των εκκλησιαστικών παραδόσεων είναι «ήδη ένα εν Χριστώ», επειδή τα ονόματά τους είναι καταχωρημένα στο κοινό μαρτυρολόγιο της Εκκλησίας του Θεού. «Ο οικουμενισμός των μαρτύρων είναι μια πρόσκληση που απευθύνεται σε εμάς, εδώ και τώρα, για να περπατήσουμε μαζί προς την όλο και πληρέστερη ενότητα», πρόσθεσε.

Η Αιθιοπική εκκλησία, υπογράμμισε στη συνέχεια ο Πάπας, υπήρξε «από την αρχή μια Εκκλησία μαρτύρων» που ακόμα και σήμερα μαρτυρά την «καταστροφική βία κατά των χριστιανών και των άλλων μειονοτήτων στη Μέση Ανατολή και σε ορισμένες περιοχές της Αφρικής».

Για εκείνους που «κρατούν ψηλά το πολιτικό και οικονομικό πεπρωμένο του κόσμου», ο Άγιος Πατέρας συνέστησε την «προώθηση μιας ειρηνικής συνύπαρξης βασισμένης στον αμοιβαίο σεβασμό και τη συμφιλίωση, στην αμοιβαία συγχώρεση και την αλληλεγγύη».

Ο Φραγκίσκος επεσήμανε τις προσπάθειες  της μεγάλης αφρικανικής χώρας «για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης του πληθυσμού και για την οικοδόμηση μιας πιο δίκαιης κοινωνίας που θα βασίζεται στο κράτος δικαίου και στο σεβασμό για το ρόλο των γυναικών», εστιάζοντας με ιδιαίτερη έμφαση «στο πρόβλημα της έλλειψη νερού, και τις σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις του».

Ένα άλλο σημείο της κοινής συνεργασίας μεταξύ της Καθολικής Εκκλησίας και της Αιθιοπικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, που ανέφερε ο Πάπας, είναι η προσπάθεια για το «κοινό καλό» και για την «προστασία της δημιουργίας».

Γνωρίζοντας ότι «η ιστορία έχει αφήσει ένα βάρος επώδυνων παρανοήσεων και δυσπιστίας», ο Πάπας ζήτησε «τη συγχώρεση και την επούλωση από τον Θεό» για όλους τους διχασμούς και τα σχίσματα, με την ελπίδα ότι η σημερινή συνάντηση ξεκινά «μια νέα εποχή αδελφικής φιλίας μεταξύ των Εκκλησιών μας».

Κατά την  τελική προσευχή, ο Φραγκίσκος επικαλέστηκε το Άγιο Πνεύμα για να καθοδηγεί όλους τους χριστιανούς στην «αρμονία» και την «ειρήνη», τροφοδοτώντας «με ελπίδα την ημέρα κατά την οποία, με τη βοήθεια του Θεού, θα είμαστε ενωμένοι γύρω από το βωμό της θυσίας του Χριστού, στο πλήρωμα της ευχαριστιακής κοινωνίας».

 Ρφ (μετάφραση)

 

κοινοποίηση άρθρου:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Γενική Ακρόαση, 5 Οκτωβρίου 2022

  ΠΑΠΑΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΑΚΡΟΑΣΗ   Αίθουσα Παύλος Στ’ Τετάρτη, 5 Οκτωβρίου 2022   Κατήχηση περί διακρίσεως: 4. Τα στοιχεία της διακρίσεως. Η αυτογνωσία  

Από τον Άγιο Φραγκίσκο στη Μέση Τήνου

Ανήμερα της εορτής του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης, Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2022, τελέστηκε με επισημότητα η Θεία Λειτουργία στον ομώνυμο Ιερό Ναό στην περιοχή Πεντόστρατο

Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Μυκόνου-Άνδρου και Μητρόπολη παντός Αιγαίου