Τετάρτη της Στάχτης
20/3/2024
Νάξος
Στον Μητροπολιτικό μας Ναό στη Νάξο λειτούργησε ο Σεβ/τατος Ιωσήφ, με τον Εφημέριο π. Γεώργιο, την Τετάρτη των Τεφρών και αρχή της Τεσσαρακοστής.
Κατά την ομιλία του ο Σεβασμιότατος είπε:
Η Τεσσαρακοστή ως περίοδος προετοιμασίας για το Πάσχα για μας τους Χριστιανούς προέρχεται από την σαρανταήμερη προετοιμασία του Ιησού στην έρημο για την δημόσια δράση του. Ο αριθμός σαράντα συμβολίζει το ολόκληρο, το ολοκληρωμένο, αλλά σχετίζεται άμεσα με την πορεία των Εβραίων από την σκλαβιά της Αιγύπτου στην ελευθερία της γης της επαγγελίας. Σαράντα χρόνια χρειάστηκαν οι Εβραίοι για να μάθουν να ζουν ελεύθεροι και να εμπιστεύονται τον Κύριο, παρότι η απόσταση από την Αίγυπτο στο Ισραήλ δεν είναι τόσο μεγάλη. Αυτή η πορεία όμως τους ήταν απαραίτητη.
Στο φετινό μήνυμά του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στην ελευθερία που κι εμείς καλούμαστε να αναζητήσουμε και να καλλιεργήσουμε μέσα σε αυτή την Τεσσαρακοστή. Η νηστεία, η προσευχή και η ελεημοσύνη θα μας χρησιμεύσουν ώστε να μάθουμε να είμαστε ελεύθεροι. Ο Θεός πρόσφερε την ελευθερία στους Εβραίους όταν ακόμη δεν το είχαν συνειδητοποιήσει ότι την χρειάζονται και χωρίς να την ζητήσουν. Ο Πάπας αποδίδει αυτή την ικανοποίηση με την σκλαβιά στην έλλειψη ελπίδας. Οι Εβραίοι δεν ήλπιζαν σε μία δική τους πατρίδα. Εμείς πολλές φορές δεν ελπίζουμε σε μία καλύτερη ζωή ή ένα καλύτερο αύριο. Οπότε δεν αναζητούμε την ελευθερία.
Λέει ο Πάπας ότι το πρώτο βήμα προς την ελευθερία είναι να θέλουμε να δούμε την πραγματικότητα. Η πραγματικότητα είναι σκληρή: οι πόλεμοι, η οικονομικές δυσκολίες, τα διεφθαρμένα συστήματα διακυβέρνησης, οι ανισότητες και οι διακρίσεις, η βία στους δρόμους, στα γήπεδα, μέσα στα σχολεία και μέσα στην οικογένεια, η μόλυνση του περιβάλλοντος και η κακή διαχείριση των φυσικών πόρων, προσωπικές και οικογενειακές απογοητεύσεις. Όλα αυτά μας στερούν την ελευθερία. Και παρότι έχουμε καταφέρει τόσα πολλά σε κάθε επίπεδο, αντί η ζωή μας να γίνεται καλύτερη, γυρίζουμε πίσω, νοσταλγώντας τα κρεμμύδια της Αιγύπτου αλλά και τη σιγουριά της σκλαβιάς όπως οι Εβραίοι. Αυτό σημαίνει ότι δεν βλέπουμε την πραγματικότητα.
Γιατί συμβαίνει αυτό; Πρώτα γιατί βλέπουμε τον Θεό ως Φαραώ και όχι ως Πατέρα. Δεύτερον γιατί βλέπουμε τους άλλους ως ανταγωνιστές και όχι ως αδελφούς. Τρίτον γιατί βλέπουμε τον κόσμο ως πεδίο κέρδους και όχι ως δώρο της αγάπης του Θεού. Ποιο είναι το αντίδοτο; Η προσευχή, η ελεημοσύνη και η νηστεία. Αυτά τα τρία δεν προτείνονται τυχαία από την πνευματική εμπειρία κάθε θρησκείας. Είναι οι τρείς βάσεις της καλλιέργειας της ελευθερίας. Όλα συνδέονται μεταξύ τους και αλληλοστηρίζονται.
Η πορεία προς την ελευθερία από την αμαρτία, από το κακό, από καθετί που μας κάνει λιγότερο ανθρώπους δεν είναι μία πορεία μόνο σαράντα ημερών. Η Τεσσαρακοστή είναι όμως ένας καιρός εύνοιας κατά τον οποίον καλούμαστε να εντείνουμε την προσπάθειά μας και την άσκησή μας ώστε να ενισχυθούμε για τον υπόλοιπο χρόνο στην πορεία μας προς την ελευθερία. Θα φτάσουμε στο Πάσχα, την γιορτή της απελευθέρωσής μας, ώστε να συνεχίσουμε να ζούμε ως ελεύθεροι με την δύναμη του Αγίου Πνεύματος. Ας μην αφήσουμε αυτό τον καιρό να περάσει ανεκμετάλλευτος. Ας μην ακυρώσουμε την χάρη που μας δίνει ο Θεός. Ας προσευχηθούμε με θέρμη και αγάπη. Ας αναζητήσουμε το πρόσωπο του Θεού στο πρόσωπο του αδελφού μας που ζητά την ελεημοσύνη μας. Ας ξεφορτωθούμε κάθε τι που μας κάνει δούλους σε κατώτερα πράγματα από αυτά που αξίζουμε ως παιδιά του Θεού με τη νηστεία. Ας ζήσουμε αυτή την Τεσσαρακοστή ως μία ευκαιρία που μας δίνει ο Θεός να αναπτερώσουμε την ελπίδα μας για μια καλύτερη ζωή, διότι υπάρχει. Είναι αυτή που μας προσφέρει ο Θεός αρκεί να δεχτούμε να κάνουμε την πορεία μαζί του.