Η ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Η Πεντηκοστή είναι η εορτή της δωρεάς του Αγίου Πνεύματος στην Εκκλησία. Σήμερα αισθανόμαστε πιο έντονη την παρουσία του και ανακαλύπτουμε ακόμη περισσότερο την αναγκαιότητα του.
Τι είναι όμως το Άγιο Πνεύμα; Κάποιος ιεροκήρυκας το χαρακτήρισε ως «τον μεγάλο άγνωστο», ίσως επειδή είναι Εκείνος που λίγο καταφέρνουμε να φανταστούμε και να αναπαραστήσουμε. Ίσως και γι’ αυτό παραμένει μακριά από την πνευματική ζωή μας, ενώ δεν μπορεί να υπάρξει πνευματική ζωή χωρίς το Άγιο Πνεύμα. Δεν είναι κρίμα να μην απολαμβάνουμε ένα τόσο μεγάλο θησαυρό; Αλήθεια πόσες φορές προσευχόμαστε στο Άγιο Πνεύμα; Πόσες φορές προτιμούμε να προσευχόμαστε στους Αγίους και τις Άγιες και παραμελούμε την προσευχή μας στο Άγιο Πνεύμα.
Στην ομιλία του Ιησού κατά το τελευταίο Δείπνο έλεγε στους μαθητές του: «Αν εγώ δεν φύγω δεν θα έλθει σε σας ο Παράκλητος». Ο Ιησούς συνδέει τον ερχομό του Αγίου Πνεύματος με την αναχώρησή του. Όμως είναι μια αναχώρηση φαινομενική προσωρινή. Ο ερχομός του Αγίου Πνεύματος θα δώσει ακόμη μεγαλύτερη αξία στην παρουσία του Ιησού, αφού θα βοηθήσει να καταλάβουν οι μαθητές του τη διδασκαλία του και την αποστολή του. Ο ερχομός του Αγίου Πνεύματος στην Εκκλησία κάνει ακόμη πιο φανερή την παρουσία του Χριστού ο οποίος υποσχέθηκε ότι θα παραμείνει μαζί μας μέχρι τη συντέλεια των αιώνων.
Η παρουσία του Αγίου Πνεύματος στη ζωή της Εκκλησία της δίνει δύναμη, της εξασφαλίζει τη ζωντάνια και την δραστηριότητα. "Θα λάβετε δύναμη από το Άγιο Πνεύμα που θα έλθει πάνω σας». Και από τον Άγιο Παύλο ακούσαμε να μας λέει: «Στον καθένα δίνεται η φανέρωση του Πνεύματος για κάποιο καλό». Η Δεύτερη Σύνοδος του Βατικανού μας υπενθυμίζει: "Μέσω του Χρίσματος οι βαπτισμένοι εμπλουτίζονται από μία ειδική δύναμη που εξασφαλίζει το Άγιο Πνεύμα».
Το Άγιο Πνεύμα ήταν παρόν σε κάθε σημαντικό γεγονός της επίγειας ζωής του Ιησού: Στην Ενσάρκωσή, στη Βάπτισή, στους πειρασμούς στην έρημο και στον κήπο των ελαιών, πάνω στο σταυρό, τη στιγμή του θανάτου του, και τη στιγμή της Αναστάσεώς του,
Και τώρα πριν επιστρέψει Εκείνος στον Πατέρα του υπόσχεται στους μαθητές του τον ερχομό του Αγίου Πνεύματος.
«Θα λάβετε τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος και θα είστε οι μάρτυρές μου μέχρι τα πέρατα της γης». Το Πνεύμα του Αναστημένου Ιησού είναι εκείνο που επιτρέπει στους ανθρώπους να συνεχίσουν πάνω στη γη την παρουσία του Κυρίου, την αποστολή του: «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη».
Η παρουσία του Αγίου Πνεύματος από την αρχή της δημιουργίας και μέχρι σήμερα γίνεται μέσω συμβόλων και εικόνων, όπως είναι:
"Ο αέρας".Λίγο πριν ακούσαμε στο πρώτο ανάγνωσμα: «και έγινε ξαφνικά από τον ουρανό ήχος, όπως ακριβώς φυσάει δυνατός άνεμος …. Και πλημμύρισαν όλοι από Πνεύμα Άγιο».
"Το νερό":Είναι μια πραγματικότητα που διεισδύει, γονιμοποιεί και καθαρίζει. Ο Ιησούς μιλά για ένα νερό που ξεδιψά για πάντα και εννοεί το Άγιο Πνεύμα.
"Η φωτιά":Η φωτιά καίει, καθαρίζει, μεταμορφώνει. Την ημέρα της Πεντηκοστής το Πνεύμα το Άγιο παρουσιάστηκε σαν γλώσσες φωτιάς. Η φωτιά είναι ζεστασιά, φως , είναι το σύμβολο της αγάπης.
"Το λάδι":Στη Γραφή οι χρίσεις με το λάδι είναι σημάδια ευλογίας, καθαγιάσεως. Ο Ιησούς είναι ο κατ’ εξοχήν χρισμένος, ο Κύριος.
"Η περιστερά":Τη στιγμή του Βαπτίσματος του Ιησού παρουσιάζεται το Άγιο Πνεύμα «σε μορφή περιστεράς» « και είδε το Πνεύμα του Θεού να κατεβαίνει σαν περιστέρι και να έρχεται πάνω του».
Το Άγιο Πνεύμα το αναγνωρίζουμε επίσης από τα δώρα του.
Η παράδοση, μάς υποδεικνύει επτά δώρα. Ο αριθμός επτά δηλώνει την πληρότητα των δώρων που είναι: η σοφία, η φρόνηση, η θέληση, η ανδρεία, η γνώση, η ευσέβεια και ο φόβος του Θεού. Αυτά τα δώρα του Θεού Πατέρα εμπλουτίζουν την Εκκλησία του Υιού μέσω του Αγίου Πνεύματος
Αυτό που δημιουργείται με την παρουσία του Αγίου Πνεύματος την ημέρα της Πεντηκοστής, είναι κάτι καινούριο, που δεν ήταν φανερό πριν. Δημιουργείται η πρώτη χριστιανική κοινότητα, ένας νέος λαός, η Εκκλησία. Το Άγιο Πνεύμα θα την καθοδηγεί, θα της συμπαρίσταται και θα την αγιάζει. Είναι αυτό που σήμερα και εμείς ζητάμε για όλη την Εκκλησία.