Η Μαρία ενώνει μουσουλμάνους και χριστιανούς. Στο Catanzaro, μια ανοιχτή συζήτηση σε σχολικό χώρο, ως ένδειξη πολιτισμού της συνάντησης. Κοντά στις 8 Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, μαθητές και μαθήτριες των IIS Petrucci-Ferraris-Maresca, υπό τη διεύθυνση της Francesca Bianco, μελέτησαν από κοινού για την σημασία αυτής της ημέρας, επιλέγοντας μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της εποχής μας: την συνάντηση μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων. Μετά τα γεγονότα στο Παρίσι και στην Κολωνία, εξήγησε η Anna Rotundo, καθηγήτρια διοργανώτρια της εκδήλωσης, αισθάνθηκα την επείγουσα ανάγκη να επιλέξω μαζί με τους μαθητές μου, αυτή τη «μεγάλη πρόκληση» της τρομοκρατίας, η οποία εισήλθε στη καθημερινή ζωή, σκορπώντας μεταξύ των ανθρώπων τον φόβο και τη δυσπιστία. Και οι μαθητές μου, χριστιανοί και μουσουλμάνοι, έχουν δείξει να έχουν κατανοήσει ότι αυτό που ενώνει είναι ισχυρότερο από αυτό που χωρίζει: Εμείς, χριστιανοί και μουσουλμάνοι επιβεβαιώνουμε ότι αυτό που μας ενώνει είναι ισχυρό και προφανές. Είμαστε παιδιά και αδέλφια στην ανθρωπότητα. Και η Μαρία, που λατρεύεται από αμφότερους είναι το σημείο μιας φιλίας που μπορεί να σώσει τον κόσμο».
Στο αμφιθέατρο του Ινστιτούτου Geometri Petrucci, πράγματι τέθηκε αυτή η ερώτηση: «Μπορεί η λατρεία της γυναίκας, της Εξοχοτάτου Μαρίας, να ενώσει τους λαούς που συνδέονται με τις θρησκείες του Χριστιανισμού και του Ισλάμ;». Η απάντηση είναι ναι. Ένα παράδειγμα: στο Λίβανο, οι χριστιανοί και οι μουσουλμάνοι έχουν επιλέξει την ημέρα του Ευαγγελισμού της Μαρίας ως εθνική εορτή, ώστε να βρίσκονται μαζί για να ζήσουν στιγμές προσευχής, σιωπής, ανταλλαγής μαρτυριών. Αυτό συνέβη και στη συνέλευση που πραγματοποιήθηκε στην άνετη Aula Magna του Ινστιτούτου, με τις παρεμβάσεις της καθηγήτριας Anna Rotundo, της διευθύνουσας Francesca Bianco, του επαρχιακού προέδρου του MCL, Sylvestro Giacoppo, αλλά, κυρίως, με τις πολλές παρεμβάσεις από τα παιδιά που έχουν εκτιμήσει δεόντως μια πρωτοβουλία που τους άνοιξε έναν κόσμο ελάχιστα γνωστό. Όμορφη η μαρτυρία μίας Μουσουλμάνας μαθήτριας που περήφανα μίλησε για την επιλογή της να φορέσει το πέπλο ως ένδειξη ότι ανήκει σε μια θρησκεία, του Ισλάμ, που, είπε, «πρέπει να τη μελετήσεις».
Η σχολική επικεφαλής, Francesca Bianco υπογράμμισε ότι ο μουσουλμανικός και ο χριστιανικός κόσμος συναντιόνταν πάντα και πάντα θα συναντιόνται: Γι αυτό η Bianco θεώρησε τόσο σημαντικές αυτές τις στιγμές του διαλόγου για τα παιδιά που έχουν την ευκαιρία να γνωριστούν μεταξύ τους, ώστε να μη μελετούν μόνο από τα βιβλία τον αραβο-μουσουλμανικό κόσμο: και το σχολείο εξυπηρετεί στο να δημιουργεί αυτές τις ευκαιρίες για συνάντηση. Μια συνάντηση η οποία, ωστόσο, θα πρέπει να λαβαίνει χώρα ως ένδειξη σεβασμού: δεν υπάρχει κανείς «ανώτερος» από τον άλλο: είμαστε ανθρώπινα όντα και οφείλουμε να αλληλοσεβόμαστε, αρχής γενομένης από τον εαυτό μας, που σημαίνει, συνέστησε η επικεφαλής στα παιδιά, ότι δεν κάνουμε ενέργειες που μπορούν να βλάψουν τους άλλους.
Οι μαθητές έχουν εμβαθύνει, διαμέσου βίντεο και μαρτυριών, πως στο Κοράνι η εικόνα της Μαρίας (Maryam) αναφέρεται περισσότερες φορές και καλείται με μεγαλύτερο σεβασμό, από ότι σε ολόκληρη την Καινή Διαθήκη. Είναι επίσης η μόνη γυναίκα που αναφέρεται με το όνομά της. Οι μουσουλμάνοι την αποκαλούν Sayyida, που σημαίνει «Κυρία, Προστάτιδα,» που αντιστοιχεί περίπου στον χριστιανικό όρο «Madonna». Χριστιανοί και μουσουλμάνοι πιστεύουν ότι η Μαρία είναι παρθένα και μητέρα του Ιησού και ότι έχει επιλεγεί από τον Θεό. Οι διηγήσεις αναγγελίας του αγγέλου Γαβριήλ που περιέχονται στο Ευαγγέλιο του Λουκά (1:31) και στο Κοράνι (3.45) είναι εντυπωσιακά όμοιες μεταξύ τους. Στον μουσουλμανικό κόσμο είναι έντονα αισθητή η λατρεία της Μαρίας, τόσο ώστε τα Ιερά Προσκυνήματα που είναι αφιερωμένα στην Παναγία να αποτελούν προορισμούς λατρείας και για τους πιστούς μουσουλμάνους οι οποίοι ζητούν στη Μαρία χάρες και απευθύνουν προσευχές.
Σε αυτό το έτος της ευσπλαχνίας που διακηρύχθηκε από τον Πάπα Φραγκίσκο – συνέχισε η Anna Rotundo – είναι ωραίο να θυμόμαστε ότι οι μουσουλμάνοι, όχι μόνο προφέρουν το όνομα του Θεού, αλλά προσθέτουν σε αυτό τους τίτλους «πολύ φιλεύσπλαχνος» και «απολύτως φιλεύσπλαχνος» και κάθε Sura του Κορανίου ξεκινά με αυτό τον τρόπο: «στο όνομα του φιλεύσπλαχνου και ελεήμονος Θεού». Αυτό είναι το μεγάλο μήνυμα που αναπτύσσεται από τη Μαρία όταν, στο Magnificat, περιγράφει πώς η ευσπλαχνία του Θεού ξεδιπλώνεται στο λαό της, από γενεά σε γενεά, από την εποχή του Αβραάμ. Σε αυτή την πραγματικότητα μπορεί να βασιστεί ένας αυθεντικός διάλογος, μια πραγματική ειρήνη και μια γέφυρα μεταξύ των θρησκειών μας, κατασκευασμένη από ευσπλαχνία ως έμπρακτη αρωγή σε όσους υποφέρουν.
Υπό την έννοια αυτή εκτιμήθηκε πολύ από τους μαθητές η παρέμβαση του επαρχιακού προέδρου του MCL, Sylvester Giacoppo, ο οποίος υπογράμμισε τη δράση του MCL που είναι η κοινωνική προώθηση και αξιολόγηση του ανθρώπου, πέρα από κάθε διάκριση θρησκείας, εθνικότητας , πολιτισμού, κλπ. Ο Giacoppo παρουσίασε το DalSemealCibo, ένα πρόγραμμα αλληλεγγύης του MCL που δημιουργήθηκε για να στηρίξει την επισιτιστική αυτάρκεια των 10.000 νοικοκυριών του Νοτίου Ημισφαιρίου, βοηθώντας αυτές τις οικογένειες, παρέχοντάς τους σπόρους, εργαλεία και γεωργική κατάρτιση. Στις φτωχότερες χώρες, μουσουλμάνοι και χριστιανοί, ως εκ τούτου, εργάζονται μαζί, επειδή το MCL εντοπίζει τις κοινότητες που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη από βοήθεια, αναζητά τα πιθανά σημεία από όπου θα μπορούσαν να αντλήσουν δύναμη, υποστηρίζει τους ανθρώπους ώστε να αξιοποιήσουν τους πόρους τους, και παρέχει ακριβώς σε αυτούς αυτό που έχουν ανάγκη, ώστε η υποστήριξη να είναι αποτελεσματική και αποδοτική, και να μαθαίνουν να είναι αυτάρκεις (υποστηρικτική ανάπτυξη). Όλα αυτά, πάντα με πλήρη σεβασμό ως προς τις βασικές αξίες και τους πολιτισμούς, χρησιμοποιώντας όσο καλύτερα γίνεται τους τοπικούς πόρους, κάνοντας να συμμετέχουν και να γίνονται πρωταγωνιστές οι ίδιοι οι αποδέκτες.
Όλα αυτά δείχνουν ότι η αστική συμβίωση, ειρηνική και παραγωγική μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων είναι δυνατή, και ότι είναι ωραίο και σωστό αυτό που αναφέρει το Κοράνι σχετικά με τη συνύπαρξη μεταξύ διαφόρων θρησκειών: «να ανταγωνίζεστε στις καλές πράξεις!» Σε αυτή την κατεύθυνση, μεταξύ των μαθητών του Petrucci, ξεκίνησε μία γόνιμη και παραγωγική συζήτηση, η οποία δείχνει πόσο αναγκαία είναι σήμερα μια μελέτη σχετικά με τη θρησκευτική εκπαίδευση, η οποία θα αποδίδει καρπούς ειρήνης σε ολόκληρη την κοινωνία.
ρφ (μετάφραση)