Η θεολογική διάσταση της ενορίας

 

Η θεολογική διάσταση της ενορίας

 

1 –Η ενορία έχει μια θεολογική διάσταση, επειδή είναι ευχαριστιακή κοινότητα, αρμόδια να τελεί την Ευχαριστία. Με λίγα λόγια αποτελεί το κύτταρο της Εκκλησίας.

Όταν στο «Πιστεύω» λέμε: «Πιστεύω σε μία Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία», δεν εννοούμε μία Εκκλησία, από την οποία εμείς εξαιρούμεθα, αλλά μία Εκκλησία στην οποία ο καθένας από μας ανήκει οργανικά. Επομένως αυτά τα τέσσερα χαρακτηριστικά της Εκκλησία: η ενότητα, η αγιοσύνη, η καθολικότητα και η αποστολικότητα, ανήκουν στον καθένα από μας, σαν πρόσωπο ενσωματωμένο στην Εκκλησιαστική του κοινότητα, κύτταρο της οποίας είναι η Ενορία.

2 –Αυτό επιβάλλει σ’ εμάς να έχουμε ενορίες τέτοιες, όπου να μπορεί κάποιος να διακρίνει όλα τα συστατικά χαρακτηριστικά που συνθέτουν τη μία, αγία, καθολική και αποστολική Εκκλησία του Χριστού: την ενότητα, την αγιότητα, την καθολικότητα και την αποστολικότητα της ενορίας.

3 –Η παρουσία του ποιμένα-εφημερίου εξασφαλίζει τους δεσμούς και την ενότητα με το σώμα της τοπικής Εκκλησίας, αφού εκπροσωπεί τον ποιμένα-επίσκοπο. Είναι λάθος να βλέπουμε αρχικά αυτή την εκπροσώπηση ως μια νομική εξάρτηση. Πριν απ' όλα είναι εκκλησιολογική. Αποτελεί εγγύηση, όχι μόνο για την κοινωνία με τον επίσκοπο, αλλά και μέσω του επισκόπου με την ανά τον κόσμο Καθολική Εκκλησία. Η ενότητα, λοιπόν εξασφαλίζεται από την παρουσία του εφημερίου, αφού η ενότητα της πίστεως θεωρείται δεδομένη.

4 –Η αγιοσύνη στην ενορία εξασφαλίζεται με την τέλεση των ιερών Μυστηρίων, αφού μέσω αυτών ο Θεός μεταδίδει τη ζωή του και τη χάρη του. Μια ενορία στην οποία δεν τελούνται τα Μυστήρια (εκτός από την Ευχαριστία της Κυριακής), είναι μια εκκλησία που στερείται σε μεγάλο βαθμό αυτή την αγιότητα.

5 –Η Ενορία πρέπει να εξασφαλίζει και να αναδεικνύει την Καθολικότητα της Εκκλησίας. «Καθολικότητα» σημαίνει πρώτα από όλα «πληρότητα» («καθ’ όλου») που εξασφαλίζεται από την παρουσία του Χριστού και της Θείας Χάρης.   Αλλά «παγκοσμιότητα» γι’ αυτό οφείλει    να είναι μια εικόνα σε σμίκρυνση, μια μικρογραφία της παγκόσμιας Εκκλησίας. Πρέπει, λοιπόν να υπάρχουν αντιπροσωπευτικά δείγματα όλων των ηλικιών, των τάξεων και των τάσεων, που ενυπάρχουν και πρέπει να ενυπάρχουν στην Εκκλησία και στην κοινωνία γενικότερα. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια οφείλει να δέχεται ως πραγματικά αδέλφια και τους μετανάστες που τώρα εμπλουτίζουν και αυξάνουν τις ενορίες μας.  

6 –Αλλά η Ενορία οφείλει να είναι και αποστολική. Η αποστολικότητα που της εξασφαλίζει η κοινωνία της με τον Επίσκοπο ο οποίος είναι διάδοχος των Αποστόλων. Αλλά αυτό   δεν επαρκεί. Η αποστολικότητα οφείλει να αναδεικνύεται από τον αποστολικό ζήλο των μελών της, σε όλους τους τομείς της ζωής της Ενορίας, της τοπικής Εκκλησίας, όπως ζήτησαν οι Επίσκοποι στη Σύνοδο των Επισκόπων και αναφέρει ο Πάπας Ιωάννης-Παύλος Β' στην Αποστολική Παραίνεση Pastores dabo vobis (αρ. 27).

κοινοποίηση άρθρου:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Mελέτη  του Ευαγγελίου της ημέρας

ΤΕΤΑΡΤΗ ΤΗΣ 2ης ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ 7 Δεκεμβρίου 2022   Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν Επικαλούμαι το

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιωσήφ στη Μυτιλήνη

Ποιμαντική επίσκεψη στην ενορία Μυτιλήνης, το διήμερο 3-4 Δεκεμβρίου, πραγματοποίησε ο Αρχιεπίσκοπός μας Ιωσήφ, με την ιδιότητα του Αποστολικού Τοποτηρητή της Καθολικής Επισκοπής Χίου, Λέσβου,

Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου-Τήνου-Μυκόνου-Άνδρου και Μητρόπολη παντός Αιγαίου