Σύμφωνα μετην παράδοση,η επίσημητελετήλήξηςτης εβδομάδαςγια τηνΕνότητα των Χριστιανών πραγματοποιήθηκεστη Βασιλική τουΑγίου Παύλου,την ημέρατης εορτής που είναι αφιερωμένη στη μεταστροφήτου Αποστόλου των εθνών 25 Ιανουαρίου.
Πρέπεινα ξεκινήσουμε από τηνταπεινότητατου Αγίου Παύλουγια ναανακαλύψουμε και πάλι το νόηματης ενότηταςμαςστον Χριστό.Ησυγκλονιστικήμεταστροφή "στο δρόμο γιατη Δαμασκό"κάποιου πουυπήρξε ένας αιματηρός διώκτης τωνΧριστιανών,δενείναι μια «ηθικήαλλαγή», αλλά «μια εμπειρίαμεταμόρφωσηςδια μέσου της χάρης του Χριστού», είπε ο Πάπας Φραγκίσκοςκατά τηνομιλία του.
Ο Σαύλος,οεβραίοςφιλόδοξος καιαδίστακτοςηγέτης, γίνεται«ο μικρότεροςτων αποστόλων»,πήρε τοόνοματου Παύλου(Paulumστα λατινικά σημαίνει«μικρός»)και με αποφασιστικότητα αποδέχτηκε«το κάλεσμα σεμιανέα αποστολή,να αναγγείλει σε όλους, αυτόν τον Ιησούτονοποίο πρινκατεδίωκε, καταδιώκοντας τουςαποστόλουςτου».Θεωρείται «ασήμαντος» και«ανάξιος» καιαντιλαμβάνεται ότιη κλίση τουδεν βασίζεται στα «ανθρώπιναπροσόντα», αλλάστην «απέραντηκαλοσύνη του Θεού».
Εκτός από τη μαρτυρία του Παύλου, ξεχωρίζει και αυτή του Αγίου Πέτρου ο οποίος απευθυνόμενος στις πρώτες «μικρές και ευάλωτες» χριστιανικές κοινότητες, που απειλούνται με διώξεις (βλ Α΄Πέτρ. 2,9), τους υπενθυμίζει ότι είχαν επιλεγεί «για να είναι μέρος του σχεδίου της σωτηρίας του Θεού που πραγματοποιείται στον Ιησού Χριστό και στην Εκκλησία».
«Η αποστολή ολόκληρου του λαού του Θεού – πρόσθεσε ο Ποντίφικας – είναι να αναγγείλει το θαυμάσιο έργο του Κυρίου, κυρίως δια μέσου του πασχαλινού μυστηρίου του Χριστού, μέσω του οποίου περάσαμε από το σκοτάδι της αμαρτίας και του θανάτου, στη δόξα της νέας και αιώνιας ζωής του (πρβλ Α’ Πετρ. 2,10)».
Η ενότητα των χριστιανών, πέρα από τις διαφορές που εξακολουθούν να υπάρχουν, είναι ένας βατός δρόμος εάν αναγνωρίσουν «με χαρά ότι σύμφωνα με την χριστιανική ζωή, υπάρχει πάντα μια πρόσκληση της οποίας αποστολέας είναι ο ίδιος ο Θεός».
Η «πλήρης κοινωνία» είναι δυνατή πρώτα «στο βαθμό που μεταστρεφόμαστε στον Κύριο, που με τη χάρη Του μας επιλέγει και μας καλεί να είμαστε οι απόστολοί του».
Υπάρχει μια αποστολή που ενώνει όλους τους χριστιανούς και είναι να «αναγγείλουμε σε όλους τα θαυμάσια έργα του Θεού», αναπτύσσοντας άμεσα «πολλαπλές μορφές συνεργασίας για την προώθηση της διάδοσης του Ευαγγελίου – υπογράμμισε ο Άγιος Πατέρας -. Και προχωρώντας και εργαζόμενοι μαζί, αντιλαμβανόμαστε ότι είμαστε ήδη ενωμένοι στο όνομα του Κυρίου».
Δεν είναι δυνατόν να υπάρξει μια «αυθεντική αναζήτηση για την ενότητα των Χριστιανών, χωρίς την πλήρη στήριξη στην ευσπλαχνία του Πατέρα», πρόσθεσε ο Πάπας, ο οποίος στη συνέχεια απηύθυνε έκκληση «συγχώρεσης για την αμαρτία των μεταξύ μας διαχωρισμών/διαιρέσεων, που είναι μια ανοιχτή πληγή στο Σώμα του Χριστού ".
Ως εκ τούτου, απευθύνει μία διπλή προτροπή προς αμφότερες τις πλευρές: Ως «Επίσκοπος Ρώμης και Ποιμένας της Καθολικής Εκκλησίας», ο Φραγκίσκος έκανε έκκληση για «ευσπλαχνία και συγχώρεση για την μη ευαγγελική συμπεριφορά από την οποία διακατέχονταν οι Καθολικοί εναντίον των χριστιανών των άλλων Εκκλησιών». Την ίδια στιγμή, ο Ποντίφικας κάλεσε «όλους τους Καθολικούς αδελφούς και τις αδελφές να συγχωρήσουν εάν, τώρα ή στο παρελθόν, έχουν θιγεί από άλλους Χριστιανούς».
Εάν από τη μία μεριά δεν είναι δυνατόν να «ανατρέψουμε αυτό που έχει συμβεί», από την άλλη, δεν πρέπει να «επιτρέπουμε το βάρος των αμαρτιών του παρελθόντος να εξακολουθεί να μολύνει τις σχέσεις μας», είπε ο Πάπας, ελπίζοντας ότι «η ευσπλαχνία του Θεού θα ανανεώσει τις σχέσεις μας».
Στους ορθοδόξους και Αγγλικανούς εκπροσώπους που παρευρέθηκαν, ο Άγιος Πατέρας εξήγησε ότι το πέρασμα τους από την Άγια Πόρτα, μας υπενθυμίζει ότι «η μόνη πόρτα που μας οδηγεί στη σωτηρία είναι ο Ιησούς Χριστός ο Κύριος μας, το φιλεύσπλαχνο πρόσωπο του Πατέρα."
Τέλος ο Πάπας επεσήμανε στους παρευρισκομένους ότι «το ταπεινό αίτημά μας» για ενότητα, «υποστηρίζεται από την μεσολάβηση του πλήθους των χριστιανών μαρτύρων του χθες και του σήμερα», οι οποίοι «ανταποκρίθηκαν γενναιόδωρα στην πρόσκληση του Κυρίου, έδωσαν πιστή μαρτυρία με τη ζωή τους για τα θαυμάσια έργα που ο Θεός έχει κάνει για μας, και βιώνουν ήδη την πλήρη κοινωνία με την παρουσία του Θεού Πατέρα».
Ρ.Φ.