Εξελίξεις στην «Ορθόδοξη» Αφρική

ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗΝ «ΟΡΘΟΔΟΞΗ» ΑΦΡΙΚΗ

 

Η αναγνώριση, πριν 3 χρόνια, από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κο Βαρθολομαίο, της «αυτοκέφαλης» Ουκρανικής Εκκλησίας υπό τον Μητροπολίτη Κιέβου Επιφάνιο είναι γνωστό ότι έχει προκαλέσει την αντίδραση του Πατριαρχείου Μόσχας, που υποστηρίζει τον φιλορώσο Μητροπολίτη Ονούφριο και κατηγορεί τον Οικουμενικό Πατριάρχη για «αντικανονικότητα».

Η αντίδραση αυτή έχει πλέον λάβει συγκεκριμένη κατεύθυνση, στρεφόμενη κατά των Εκκλησιών που αναγνώρισαν τον Επιφάνιο. Η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου Μόσχας, την 29-12-21, αποφάσισε να επέμβει, με τον ίδιο τρόπο που κατηγορεί τον Βαρθολομαίο, εντός των κανονικών ορίων του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και να εντάξει στους κόλπος της « 102 αφρικανούς ιερείς που διαφωνούν με την απόφαση του Πατριάρχη», ιδρύοντας δύο Επισκοπές και μια Εξαρχία στην αφρικανική ήπειρο. Ο Πατριάρχης Θεόδωρος Β΄ εξέφρασε τη βαθύτατη θλίψη του και ανέφερε ότι «θα συνεχίσει να ασκεί τα ποιμαντικά του καθήκοντα απέναντι στο ποίμνιο που τού εμπιστεύθηκε ο Κύριος» και θα συγκαλέσει σύντομα Σύνοδο του Πατριαρχείου για να απαντήσει. Ο Αρχιεπίσκοπος Τιράνων Αναστάσιος χαρακτήρισε την απόφαση της Μόσχας ως «οδυνηρή εξέλιξη». Γενικά μετρημένες αντιδράσεις, ενώ άλλες Εκκλησίες δεν έχουν εκφράσει άποψη.

Ο υπεύθυνος διεθνών σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας Μητροπολίτης Ιλαρίων δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο ίδρυσης ρωσικών ενοριών και εντός του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως (!) ενώ ο γνωστός ιερωμένος π. Γκεόργκι Μαξίμοφ δήλωσε σε ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων ότι στην Αφρική υπάρχει αποξένωση των Ελλήνων Επισκόπων, αρκετοί από τους οποίους δεν ζουν εντός των Επισκοπών τους αλλά στην Ελλάδα, με το αφρικανικό ποίμνιο, ενώ οι δωρεές που στέλνονται από ΗΠΑ και Ελλάδα δεν φθάνουν όλες στον προορισμό τους. Επίσης από την πλευρά του ορισθέντα Έξαρχου Αφρικής, με έδρα τη Μόσχα, Μητροπολίτη Λεωνίδα, αναφέρεται ότι όσοι ακολουθήσουν τη ρωσική πλευρά θα λάβουν όχι μόνο ποιμαντική αλλά και ανθρωπιστική βοήθεια, άμφια, λειτουργικά βιβλία στη γλώσσα τους και, σύντομα, αξιώματα και επισκοπικές έδρες…

Ανεξάρτητοι παρατηρητές εκφράζουν αμφιβολίες κατά πόσο είναι αληθινός ο αριθμός των 102 ορθοδόξων αφρικανών ιερέων (δηλαδή του 1/3 των ιερέων του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας!) από 8 χώρες που φέρονται να επιθυμούν την ένταξή τους στο Πατριαρχείο Μόσχας. Επίσης ότι ο ορισμός του Καΐρου και της Νότιας Αφρικής ως εδρών των δύο υπό ίδρυση Επισκοπών, αποδεικνύουν ότι η Μόσχα δεν βρήκε πρόθυμους ιερείς στις χώρες της Κεντρικής Αφρικής, όπως υποστηρίζει. Επιπλέον δεν είναι ξεκάθαρο σε ποιον ανήκουν οι εκκλησίες που ποιμαίνουν οι ανωτέρω ιερείς, αν οι ίδιοι έχουν ενορία ή ποίμνιο χωρίς ναό και αν πληρώνονται ως τώρα και από ποιον, γιατί είναι αμφίβολο αν το Πατριαρχείο της Μόσχας είναι διατεθειμένο να αναλάβει τη μόνιμη οικονομική τους στήριξη. 

Σε κάθε περίπτωση ποιος είναι «νόμιμος» Ιεράρχης Ουκρανίας δύσκολα ενδιαφέρει έναν αφρικανό ιερέα! Οπότε άλλα (εξουσίας ή χρημάτων) πρέπει είναι τα κίνητρα των αντιδράσεων των όποιων αφρικανών ιερέων.

Όμως η διάδοση του χριστιανικού μηνύματος και οι σχέσεις των Εκκλησιών είναι τα κύρια θύματα από παρόμοιες εξελίξεις…

 

Πληροφόρηση από AsiaNews.it, Settimana News.it και Paul Anderson 

και φωτογραφίες Πατριάρχη Θεόδωρου και Μητροπολίτη Ιλαρίωνα από Wikipedia 

 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΕΒΑΝΤΗΣ

μέλος της Συνοδικής Επιτροπής “Δικαιοσύνη και Ειρήνη”

κοινοποίηση άρθρου:

Περισσότερα

Διαβάστε ακόμη

Η Σύνοδος της Νίκαιας (3ο Μέρος) Πολιτικές και Εκκλησιαστικές συνέπειες

Η ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΝΙΚΑΙΑΣ (3ο μέρος)  ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ    Ο Μέγας Κωνσταντίνος στην εκτίμηση του ανατολικού Χριστιανισμού    Όπως αναφέραμε στο προηγούμενο κείμενο, η Σύνοδος