ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΗΜΕΡΑ
13η ΛΙΤΑΝΕΙΑ – ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ,
ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΚΑΙ ΚΕΝΤΡΟ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΑΡΔΙΩΝ
- Η δέκατη τρίτη λιτανεία προσεύχεται: Καρδία του Ιησού, βασίλισσα και κέντρο όλων των καρδιών.
Ο Θεός είναι Βασιλιάς. Το να βασιλεύει κανείς σημαίνει να ασκεί νόμιμη, μοναδική και απόλυτη εξουσία, περισσότερο πάνω στις καρδιές και τις θελήσεις παρά πάνω στα σώματα. Αυτός που βασιλεύει στις καρδιές, επικρατεί μέσω της αγάπης, και έρχεται να βασιλέψει πάνω σε ολόκληρο το άτομο. Συχνά στους ψαλμούς ψάλλεται η βασιλεία του Θεού. Ψλ 9,8.37: «Ο Κύριος αιώνια θα μένει, ετοίμασε τον θρόνο του για να δικάσει. […] Ο Κύριος είναι Βασιλιάς αιώνια, και στους αιώνες των αιώνων». (Ψλ 28· 45· 47,7-10· 95· 96· 97· 98· κ.λπ.). Βασιλεύει πάνω σε όλα τα πλάσματα, αλλά όχι με τον ίδιο τρόπο.
Ο Θεός θέλει να βασιλεύει στις ψυχές μέσω της Χάρης. Γι’ αυτό ο Χριστός μας δίδαξε να ζητάμε στο «Πάτερ ημών» να έρθει η Βασιλεία του Πατέρα. Βασιλεύει όταν η ψυχή, με την Χάρη, είναι υπάκουη στο νόμο Του και στις εμπνεύσεις Του. Ο Άγιος Αυγουστίνος είπε: «Όταν φέρνουμε τον Θεό του ουρανού, είμαστε ουρανός». Και ο Θεός βασιλεύει αιώνια στον ουρανό ανάμεσα στους αγγέλους και τους αγίους Του, που τον καταξιώνουν αδιάκοπα. «Ας έρθει η βασιλεία Σου», του λέμε εδώ στη γη, για να εκφράσουμε τη λαχτάρα μας να αναπαυθούμε μια μέρα στην αγκαλιά Του στην μακάρια αιωνιότητα. Η Χάρη είναι ο δρόμος προς τη δόξα. Εάν ο Θεός θέλει να βασιλεύσει στις ψυχές μας εδώ στη γη μέσω της Χάρης, είναι για να μας δώσει αργότερα τη ζωή της δόξης.
Και ο Θεός είναι το κέντρο των καρδιών. Το κέντρο μιας καρδιάς είναι αυτό προς το οποίο συγκλίνουν όλα τα συναισθήματα αυτής της καρδιάς σαν πολλές ακτίνες· ή επίσης αυτό που ελκύει ακαταμάχητα τις καρδιές ως τόπος ανάπαυσης. Το κέντρο βαρύτητας των σωμάτων είναι το σημείο προς το οποίο τα σώματα αισθάνονται ακατανίκητη έλξη, λόγω του ίδιου του βάρους τους. Τώρα: το βάρος των ψυχών είναι η αγάπη. Γι’ αυτό ο Άγιος Αυγουστίνος είπε: «Η αγάπη μου είναι το βάρος μου». Και το σημείο που ελκύει δεν μπορεί να είναι άλλο από τον Θεό, γιατί έξω από τον Θεό κανείς δεν μπορεί να βρει αληθινή ανάπαυση. Ο ίδιος ο Άγιος Αυγουστίνος το είπε: «Ψάξετε από εδώ και από εκεί, όλα είναι πικρά στην καρδιά· μόνο ο Θεός είναι αληθινή ανάπαυση».
- Ο Μεσσίας Βασιλιάς. Η ιδέα της βασιλείας του μελλοντικού Μεσσία εμφανίζεται έξοχα σε πολλούς από τους ψαλμούς. Ψ 2· Ψ 44: «Λόγια γλυκά η καρδιά μου ανάβλυσε, εγώ στον βασιλέα ψάλλω τα ποιήματά μου»· Ψ 71· Ψ 109. Ο Χριστός είναι ο Βασιλιάς που αναγγέλθηκε από τους προφήτες: Is 9,5-6· Dn 7,13-14· Dn 2,44-45· Ζαχ 9,9-10.
Σε όλη τη ζωή του Χριστού μαρτυρείται η βασιλεία Του. Ως Βασιλιά τον αναγγέλλει ο Αρχάγγελος Γαβριήλ. Οι Μάγοι τον αναζητούν ως Βασιλιά. Ο Ηρώδης θέλει να τον σκοτώσει ως Βασιλιά. Το πλήθος θέλει να τον χαιρετίσει ως Βασιλιά μετά τον πολλαπλασιασμό των άρτων, και το κάνει την Κυριακή των Βαΐων. Ως Βασιλιά μιλάει για τον εαυτό Του στην τελευταία ομιλία. Ως Βασιλιάς παρουσιάζεται μπροστά στον Πιλάτο και λέει «Εγώ είμαι Βασιλιάς». Στον Σταυρό, ανακοινώνοντας την αιτία του θανάτου του, γράφουν «Ο Ιησούς ο Ναζωραίος, ο Βασιλιάς των Ιουδαίων». Και από τον Σταυρό βασιλεύει και ελκύει όλους προς τον εαυτό Του.
Γι’ αυτό είναι το κέντρο των καρδιών. «Όταν θα υψωθώ από τη γη, είπε, όλους θα τους ελκύσω προς τον εαυτό μου». Και μας καλεί όλους: «Ελάτε σε μένα όλοι όσοι κοπιάζετε και είστε φορτωμένοι, κι εγώ θα σας αναπαύσω» (Μτ 11,28). Και τίποτα δεν μπορεί να μας χωρίσει από αυτό το κέντρο, που είναι η Αγάπη του Χριστού, όπως λέει ο Άγιος Παύλος στους Ρωμαίους (8,35-38). Δεν υπάρχει άλλη ανάπαυση, όπως το εκφράζει ένας Ισπανός ποιητής, ο Λόπε ντε Βέγκα: «Μα πες μου, Κύριε. Αν η ψυχή δεν μπορεί να βρει ανάπαυση έξω από το κέντρο της, κι έξω από εσένα βρίσκομαι, πώς αναπαύομαι;»
- Η Καρδία του Ιησού είναι Βασιλιάς. Αφού η βασιλεία του Χριστού δεν είναι η βασιλεία της εξουσίας, της δύναμης και της βίας, αλλά θέλει να βασιλεύει μέσω της αγάπης, γι’ αυτό στον Χριστό τον Βασιλιά πρέπει να κοιτάμε κυρίως την Καρδία Του, την βασιλική Καρδία, την Καρδία του Βασιλέα της Αγάπης. Γι’ αυτό η ιδέα της βασιλείας του Χριστού είναι τόσο ενωμένη με την ευλάβεια προς την Ιερά Καρδία Του.
Η Καρδία του Ιησού είναι η καρδιά ενός Βασιλιά, γιατί μπορεί να κερδίσει τους πάντες για τον εαυτό του. Όλες οι καρδιές είναι στο χέρι Του, και όχι με τη βία, αλλά με απόλυτο σεβασμό για την ανθρώπινη ελευθερία. Γύρω στο έτος 1673, ο Ιησούς Χριστός εμφανίστηκε στην Αγία Μαργαρίτα και, δείχνοντάς της την Καρδία Του, της είπε: «Να ένας νέος μεσίτης. Αυτή είναι η τελευταία προσπάθεια της αγάπης μου να σώσει τον κόσμο. Δι’ αυτής θέλω να βασιλεύω. Ναι, η Θεία μου Καρδία θα βασιλεύει».
Αυτή η Καρδία, Βασίλισσα όλων των καρδιών, μας δείχνει τον εαυτό της με την πληγή στην πλευρά της για να λάβει τον φόρο τιμής και την υπακοή όλων των άλλων καρδιών. Και είναι ό,τι πιο φυσικό να απαιτεί αγάπη ως φόρο τιμής. Λέει στις Παροιμίαι 23,26: «Δώσ’ μου, γιε μου, την καρδιά σου για μένα». Και αυτή η αγάπη που του οφείλουμε ως φόρο τιμής δεν μπορεί να αφήσει χώρο για άλλες αγάπες. Είπε ένας μια φορά: «Ο Ιησούς Χριστός, με ένα θαύμα που ξεπερνά όλα τα θαύματα, απαιτεί την αγάπη των ανθρώπων, δηλαδή ό,τι είναι πιο δύσκολο να αποκτηθεί, αυτό που μάταια ζητά ένας σοφός από κάποιους φίλους, ένας πατέρας από τα παιδιά του, μια γυναίκα από τον άντρα της. Με μια λέξη, την καρδιά. Το διεκδικεί απόλυτα και το πετυχαίνει… Υποτάσσει την ανθρωπότητα μέσω μιας αγάπης απέραντης, αθάνατης, παντοδύναμης… Από αυτό συμπεραίνω ότι είναι Θεός».
Ο κύριος σκοπός της ευλάβειας στην Ιερά Καρδία, γράφει η Αγία Μαργαρίτα Μαρία Αλακόκ, είναι να κατευθύνει τις ψυχές στην αγάπη αυτής της θείας Καρδίας και να κάνει αυτή την Καρδία κάτοχο όλων των καρδιών, παρέχοντας αγάπη για αγάπη. «Μια μέρα μου έδειξαν μια καρδία που έστελνε φλόγες παντού, με αυτά τα λόγια: ‘Διψώ. Καίγομαι από την επιθυμία να με αγαπήσουν’».
Πώς να αγαπούμε την Καρδία του Ιησού; Ως Θεό: «Αγάπα, λοιπόν, τον Κύριο τον Θεό σου, λέει ο Άγιος Βερνάρδος, με ολόκληρη την καρδιά. Αγάπα τον με όλο το νου. Αγάπα τον με όλη τη δύναμη του πνεύματός σου, ώστε να μη φοβάσαι καν να πεθάνεις για την αγάπη του».
Ώς Λυτρωτή. Ώς Βασιλιά της αγάπης, Βασιλιά και κέντρο όλων των καρδιών. Με μια ανυπέρβλητη, υπέρτατη αγάπη, που δεν μπορεί να νικηθεί από καμία άλλη αγάπη ή συναίσθημα. Ας είναι πολύ πάνω από όλες τις αγάπες, πάντα έτοιμη για τις μεγαλύτερες θυσίες. Με μια αχώριστη αγάπη, που δεν παθαίνει ποτέ την απουσία του Αγαπημένου, και μόνο Αυτόν σκέφτεται, μόνο Αυτόν επικαλείται και μόνο για Αυτόν αναστενάζει, εκείνη αγάπη που έκανε την Αγία Μαργαρίτα Μαρία του Αλακόκ να πει: «Φέρνω μαζί μου ανά πάσα στιγμή και παντού τον Θεό της καρδιάς μου και την Καρδία του Θεού μου».